KenBjork Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) Nettverk er/blir om følger: Hus 1 har internett fra lokal isp (neas, (desverre)) Hus 2 har ikke dekning. Og på stedet her ute kan de heller ikke adsl få`s, sentral ikke utbygd I hus 2 skal det skaffes switch eller router. Men det kommer litt ant på foreløbig. Uansett hovedspørsmålet mitt er, kan hus 2 ha egen ip-tlf ? Nå har ikke hus 1 ip-tlf, men det er snakk om det. Oppsettet blir mest sannsynlig 1 stk wrt54gl i hus 2 også. Og enten kabel fra hus 1 til hus 2 (lan/lan) med cat6 (kabel?) i tett rør og eller slange terminert med cat 5 veggbokser innenfor hver husvegg. Spørsmål 2, hvor kjøper jeg 120meter kabel? og blir det cat 6 som blir riktig å bruke? Eller at jeg flasher routerene og kjøre opp en wds-link. vedlagt bilde av oppsettet. Endret 2. februar 2007 av KenBjork Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) Det er ikke noe problem med iptelefon i begge husene. Man må bare velge forskjellige porter (f.eks 5060 og 6060) på telefonadapterene og selvsagt åpne i router. (Jeg har softphone og hardwaretelefon med samme løsning her). Det er mulig cat6 tåler litt mere linjelengde enn cat5 (marginalt?). Uansett så vil du kunne tvinge hastigheten til 10Mbit om nødvendig. Jeg kjøper cat5 hos el butikken over 'Malia' i gågata. Der tar de 6 kr pr meter. (mulig de gir mere rabatt ved f.eks 100M rull) Ellers så har du komplett m.fl. http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10189 Endret 2. februar 2007 av la7dfa-com Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 ok, takk for oppklaring på ip-tlf. Så får jeg se, er mest lysten på å slippe kabel Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 2 stk. rene AP'er med eksterne antenner? Lenke til kommentar
Asstroll Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Ikke kjøp ip-telefon :| hadde det for litt siden og aldri opplevd så mye problemer:S Jeg kunne ikke sitte på nett mens jeg prata i telefonen:S Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 QOS-på-ruter + skikkelig linje? Telefon != internett: Back to the good'ol days Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 (endret) E kommer nok til å klin opp wds+ap, enklest. Lure på å prøve tomato sin fw, selv har e dd-wrt på min 3 wds linker Qos er tingen ja på ip tlf Endret 3. februar 2007 av KenBjork Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 IP-telefon over radiobasert internett fra NEAS? Det er jeg svært interessert i å høre hvordan fungerer... Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 IP-telefon over radiobasert internett fra NEAS? Det er jeg svært interessert i å høre hvordan fungerer... 7861617[/snapback] Halla du G. Ja jeg vet hva du mener:) men det går bra så lenge neas er der, er kjente som har neas og iptlf.. men det klipper en del ja sier de. Menmen jeg har fortalt de som jeg skal fikse dette her til så de er klar over det. Er på sandøya btw Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå