Gå til innhold

VIA mini pc + windows vista

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg har tenkt å bygge meg en liten, og så godt som lydløs multimedia pc. Den skal brukes til å surfe på nett, spille av div x/x vid filmer og spille av musikk.

Spørsmålet er om det er nokk kraft i via sine mini pc løsninger til å drive disse applikasjonene?

Om ikke er det noen som vet om andre billige løsninger? Kravet er at datamaskinen blir liten, tøff og stillegående. Selvsagt må den klare applikasjonene over.

Mvh

Alex

Endret av Alex007
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig, men jeg ville ha anbefalt windows media center istede for vista... vista har en del grafisk disegn du kommer til å slite hardt med og derme vill du få noe av samme opplevelsen, men du kan jo gå for en AMD eller INTEL mobile cpu og hovedkort, de blir ikke så store de heller og ikke bråker de så fryktelig... du kan få det i ett kabinett som er så og si ganske så likt med en dvd opptaker :)

Lenke til kommentar
Det er mulig, men jeg ville ha anbefalt windows media center istede for vista... vista har en del grafisk disegn du kommer til å slite hardt med og derme vill du få noe av samme opplevelsen, men du kan jo gå for en AMD eller INTEL mobile cpu og hovedkort, de blir ikke så store de heller og ikke bråker de så fryktelig... du kan få det i ett kabinett som er så og si ganske så likt med en dvd opptaker :)

7853763[/snapback]

da er spørsmålet hva som kreves for å utnytte mediacenter fullt ut av mini pcer. Hva må til for å utnytte tv funksjonen i programmet?

Endret av Alex007
Lenke til kommentar

Det å lage media-PC akkurat nå virker ikke lett. Uansett hva man gjør så vil det bli nødvendig å oppgradere den når det digitale bakkenettet kommer uansett. Det virker også som NTV nærmest går inn for å gjøre livet surt for oss HTPCere. Det du trenger er uansett en TV-tuner. skal du ha et VIA-kort så pass på at det er PCI-slot på det, det trenger du for tuneren. Prøv også å få tak i et som det er DVI på eller som du kan få DVI på via et datterkort. Hvis jeg skulle bygd mini-htpc nå ville jeg gått for et EPIA EX, gitt det en GiB med RAM, slengt på et Happauge HVR-1100-kort, og brukt Linux. Merk at HVR-1300 har innebygd aksellerasjon og dekodere og overmaktene veit hva, men det har EPIA-brettet også, så ikke kast bort penga dine på et 1300!

Når det gjelder Linux ville jeg gått for EpiOS, og sørget for å ha kernel 2.6.et.eller.annet for å unngå rot med TV-kortene. Her er det en patch for å få HVR-1300 til å funke i Linux, bare bruk den. Den funker på 1100 også, siden 1100 er 1300 uten HW-dekoder for MPEG2.

Så kan du bare bruke MythTV som mediacenter-program, bruk bootbar compact Falsh og putt filer og sånt på en server langt, langt borte vekk. (eller kjøp en stillegående 2.5"-disk, men pass på å få med et adapter hvis du bruker en 44-pins IDE-disk!)

-G.G.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...