Gå til innhold

Avklarer Vistas OEM-regler

Anbefalte innlegg

Prissammenligningen her er ikke helt god, da US-priser er uten VAT (MVA), og alle europeiske priser er med VAT (19 % i UK, 25 i Norge). Ellers kan man ikke bruke aftenposten for å angi den norske prisen. Reelt er den ca 4 500 for retail (4 166).

7873585[/snapback]

Selv når man legger til 25%mva på "home retail" kommer man bare opp i 1875kr. Legg til frakt+ fortolling,165kr. = 2040. Selv på "billigversjonen" sparer man altså en fin tusenlapp i forhold til prisen her i norge på 3099kr.

7874306[/snapback]

Er vel greitt å bruke reelle norske priser, man får Vista Home Premium fra ca 2 500 kr + frakt, dvs 500 - 600 kr i besparelse. Poenget mitt var å vise hva som er reell besparelse på å kjøpe fra USA, ikke innbille folk at prisen er det halve.

Prisforskjellen på ca 30 % (25 - 32 %) gjelder over hele spekteret, så det vil alltid være noe å spare på å kjøpe fra USA, men for programvare i sjiktet kr 1 000,- til 1 500,- er det såpass lite at jeg mener det kan være fordeler å kjøpe i Norge.

Ellers så regner jeg med at de fleste som går for Vista Home vil ha norsk versjon, mens for de som ønsker Business og Ultimate kan håndtere engelsk versjon like bra.

Jeg har trolig kjøpt programvare for mellom 20 og 30 tusen fra USA, for meg fungerer det bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prisforskjellen på ca 30 % (25 - 32 %) gjelder over hele spekteret, så det vil alltid være noe å spare på å kjøpe fra USA, men for programvare i sjiktet kr 1 000,- til 1 500,- er det såpass lite at jeg mener det kan være fordeler å kjøpe i Norge.

Ellers så regner jeg med at de fleste som går for Vista Home vil ha norsk versjon, mens for de som ønsker Business og Ultimate kan håndtere engelsk versjon like bra.

Du kan laste ned språkpakker i ettertid, så det er bare å bestille engelsk versjon.

PS Om du er ute etter oppgraderingsversjonen kan man laste denne ned fra Windows Markedplace, og da blir det ingen toll-tull, og prisen blir 50% av den vanlige butikk prisen i norge. -Så avansen i Norge ligger nok litt høyere enn den burde. -Tror ikke mange amerikanere hadde kjøpt Vista om den kostet 4000kr :-D

Lenke til kommentar

Du kan laste ned språkpakker i ettertid, så det er bare å bestille engelsk versjon.

PS Om du er ute etter oppgraderingsversjonen kan man laste denne ned fra Windows Markedplace, og da blir det ingen toll-tull, og prisen blir 50% av den vanlige butikk prisen i norge. -Så avansen i Norge ligger nok litt høyere enn den burde. -Tror ikke mange amerikanere hadde kjøpt Vista om den kostet 4000kr :-D

7876591[/snapback]

Er det ikke bare Ultimate som har fritt tilgjengelige språkpakker.

Formelt sett skal også nedlastbare versjoner tillegges mva. Windows Marketplace er også bare tilgjengelig i USA og Kanada pr dato. Jeg har sjekket dette. Mulig det er mulig å gå rundt systemet, men jeg har ikke prøvd - så jeg vet ikke om det gjør tilleggssjekker.

Vi kan legge inn ønsker om å få det tilgjengelig i Norge, men da blir det med mva.

Avansen i Norge er ikke så mye høyere enn i USA, 3 - 5 %poeng høyere. Ser ut til at 24 % av prisforskjellen skyldes at MS i Europa (Irland), priser produktene med identisk beløp i Euro som det gjøres i US$. Dette indikeres av at alle europeiske land har nesten identiske priser, og at alt salg i Europa håndteres av MS sitt europeiske HQ i Irland. Så realiteten er at det er MS selv som tyner det europeiske markedet.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Det du seier om Business og Ultimate trur eg er ganske korrekt. Sjølv hadde eg nok tatt engelsk av home versjonene også. Det er bare fordi eg er vandt med engelske versjoner, og liker dei bedre. Har du lest ein ting i Windows 1 gang så hugser du kva som står der til neste gang. Sjølv valgte eg Ultimate på engelsk og er så langt storfornøyd!

Har foresten lasta ned norsk språkpakke, men kor er det man endrer språket? Har ikkje fått nok tid til å finne fram. Er vel ein plass i kontrollpanelet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...