Gå til innhold

Avklarer Vistas OEM-regler

Anbefalte innlegg

De fattigste i norge har heller ikke råd til  kjøpe VIsta i praksis, selv om de ikke regnes som under fattigdomsgrensa. Og som sagt, folk under fattigdomsgrensa har ikke 0 dollar i kjøpekraft, 12% av USAs befolkning har ikke 0 i kjøpekraft.

AtW

7864216[/snapback]

Nei, du har rett, de har faktisk negativ kjøpekraft. Kjøpekraft er Inntekt over fattigdomsgrensa.

Dvs: Reell inntekt - det du trenger for å holde deg i live.

=> Hvis du har lavere inntekt enn det du trenger for å kjøpe det aller mest nødvendigste så har du negativ kjøpekraft.

I følge CIA og vår egen regjering så finnes ikke personer med negativ kjøpekraft i Norge. - Kanskje alle ikke har råd til å kjøpe vista, windows eller pc idet hele tatt. Men de som har råd til å kjøpe pc, men ikke vista kan uansett velge et gratis alternativ. - Uansett om de bor i Norge eller USA.

7864254[/snapback]

Du bruker GDP per capita i dine tall "The GDP of a country is defined as the market value of all final goods and services produced within a country in a given period of time."

Dette inkluderer ting staten bruker penger på, mat bolig og andre ting.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du bruker GDP per capita i dine tall "The GDP of a country is defined as the market value of all final goods and services produced within a country in a given period of time."

AtW

7864278[/snapback]

Jepp, men dette tilsvarer den totale inntekten til alle innbyggerne i landet.
Lenke til kommentar

AtW

7864278[/snapback]

Jepp, men dette tilsvarer den totale inntekten til alle innbyggerne i landet.

7864317[/snapback]

Ja (dvs ihvertfall mer eller mindre, strengt tatt er vel ikke det helt presis, men man kan vel forenklet sett regne med at BNP per capita gir et inntyrkk av velstanden til den enkelte), og som sagt, også fattige har over 0 i inntekt, så du kan ikke bare late som 12%¤ av befolkningen har 0 i inntekt og regne med at de resterende 88% står for hele inntekten.

AtW

Lenke til kommentar

Beklager at jeg kommer med et svar som er halvveis off-topic svar her.

Men for de som klager på prisen(inkl. meg) finnes det et alternativ som kan være aktuelt for noen, det er Windows Marketplace.

De har ikke fullversjoner til nedlasting foreløpig, men derimot oppgraderingsversjoner.

En nedlasting av Vista Ultimate(oppgradering) koster 259$, med dagens dollar-kurs er det billigere enn en OEM-versjon her.

Som beta-tester håper jeg på å få rabatt på fullversjonen, men jeg vet ikke om jeg har lyst til å vente til juli med å kjøpe den. Vista fungerer glimrende på min maskin, derfor er jeg interessert i det, men fullversjons-prisen her i Norge er skremmende høy.

Endret av 9hdoksaet4
Lenke til kommentar

Et par interessante ting, her...

Den første er kanskje ikke så veldig interessant... Men På Amazon finner du en feilpriset(?) 3-pack av Ultimate OEM fra TigerDirect:

http://www.amazon.com/Microsoft-Windows-Ul...30?ie=UTF8&s=pc

TigerDirect sender neppe til Norge uansett.

Mer interessant er hva som skjer, teknisk, når man skal reaktivere på et system som ikke er så veldig likt det systemet OEM-lisensen tidligere var aktivert på. PC Perspective har undersøkt saken nærmere:

http://www.pcper.com/article.php?aid=352&type=expert&pid=4

Edit: Fikset feil lenke.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Ja (dvs ihvertfall mer eller mindre, strengt tatt er vel ikke det helt presis, men man kan vel forenklet sett regne med at BNP per capita gir et inntyrkk av velstanden til den enkelte), og som sagt, også fattige har over 0 i inntekt, så du kan ikke bare late som 12%¤ av befolkningen har 0 i inntekt og regne med at de resterende 88% står for hele inntekten.

AtW

7864335[/snapback]

Jeg er klar over at bildet jeg maler er et veldig forenklet samfunnsbilde, men i denne sammenhengen så er det godt nok.

De 12% du snakker om må motta matkuponger fra staten for å få mat gratis slik at de skal klare å holde seg i live. Det betyr at resten av samfunnet må betale for at disse skal holde seg i live. Trolig så er utgiftene til dette i USA langt lavere enn utgiftene til sosialstønad i Norge. Men de som mottar sosialstønad i Norge er langt mer kjøpekraftig enn de fattige i USA.

Velstand er utrolig vanskelig å måle. Inntekt gir langt fra noe godt bilde på velstand. Det er det aller enkleste målet vi har, men gir ikke noe sammenligningsgrunnlag mellom land.

Kjøpekraft justert for prisindeks, (inntekt pr innbygger - fattigdomsgrensa)/prisindeks, gir et litt bedre sammenligningsgrunnlag. Et enda riktigere bilde vil kanskje være å ta prisindeksjustert kjøpekraft og vurdere den i forhold til forskjellige samfunnsgrupper.

I Norge står for eksempel de fattigste 10% for 4.1% av BNP, USA: 1.8%. Skal vi da kun se på inntekt så ser det ut som at de fattigste 10% i Norge er 2.3 ganger så rike som de fattigste 10% i USA. Men justerer vi dette for prisindeks så vil ikke bildet være det samme. Mens de rikeste 10% i Norge står for 21.8% av BNP står de i USA for 30.5%.

Samtidig så måler ikke forskjellige lands statistikkbyråer konsumprisindeks (CPI) i like skalaer, slik at tall for dette er noe kompliserte.

Dessuten kan det i slike sammenhenger som dette ha en hensikt å se på slikt kjøpekraft justert for bransjespesifikk CPI. Men nå begynner vi å bli litt for grundig i denne sammenhengen.

Skal man være enda mer grundig så må man ta med import/export barrierer. Dvs import/export toll, blokader, handelsavtaler og subsidier som gjør at prisene på varene i noen bransjer varierer fra land til land. Noen land fritar arbeiderne i visse bransjer for å betale skatt. Mens andre har ikke moms på mat.

Så bildet er svært komplekst som du sikker allerede har skjønt. Men det bildet jeg fortalte om i utgangspunktet forteller om en enkel sammenligning av kjøpekraften til den jevne borgeren i de forskjellige landene.

Poenget i utgangspunktet var at den jevne borgeren i USA er mer kjøpekraftig enn den jevne borgeren i Norge. Altså skulle man fulgt en logikk som ble vist tidligere i tråden så skulle Vista vært dyrere i USA enn i Norge.

Men det er markedsteorier som styrer priser (hvis ikke microsoft hadde hatt et globalt monopol da).

USA fører dessuten det nærmeste man kommer en fri markedspolitikk her på kloden. I Norge fører man en såkalt sosialdemokratisk blandingsøkonomi. - Det er de fleste i Norge også enige om at er riktig. Men dette fører til at prisene i USA vil være veldig nær optimalprisen, mens de vil være en god del høyere enn optimalprisene i Norge.

Nå er vi så heldig at de fleste rasjonelle økonomer og ledere av monopol bedrifter vet at dersom det er rom for konkurrenter. Dvs at deres priser er så høye at andre tror de kan produsere det samme billigere så vil de også forsøke på det. - Dvs, man vil få konkurrenter hvis de ikke legger seg ganske nærme den optimale markedsprisen i utsalgspris. - Men microsoft er i en særposisjon som ingen har sett maken til noen gang. De har det man kan kalle et tilnærmet fullstendig globalt monopol. - De har tilnærmet total markedsmakt og absolutt alt de foretar seg blir nesten med en gang definert som en industristandard. - Det er hverken forbrukerne eller verden tjent med. ALLE (untatt monopolmakter) tjener på konkurranse.

Derfor mener jeg at slike ting som lukkede standarder og proprietære spesifikasjoner både for maskinvare og proprietære / lukkede binærfil/program-spesifikasjoner (.exe-filer) burde forbys. - For å muliggjøre konkurranse i programvarebransjen. Dersom dette ikke gjøres, ser jeg ikke at programvare produsenter kan begynne å konkurrere på kvalitet og kjundetjenester isteden for slik det er i dag. Det eneste andre alternativet som kunne opphevet et slikt monopol er om en ekstremt stor andel av pc-brukerne plutselig begynnte å bruke GPL programvare isteden for proprietær programvare. Men det siste strider nok mye imot forbrukeres natur og vil trolig bare skje dersom Microsoft selv klarer å fornærme kundene sine skikkelig.

Trenger du mer overbevisning om at det ikke er frikonkurranseprinsipper i markeds- og handelsteorien som styrer Vista prisene ATWindsor?

Lenke til kommentar

AtW

7864335[/snapback]

Jeg er klar over at bildet jeg maler er et veldig forenklet samfunnsbilde, men i denne sammenhengen så er det godt nok.

De 12% du snakker om må motta matkuponger fra staten for å få mat gratis slik at de skal klare å holde seg i live. Det betyr at resten av samfunnet må betale for at disse skal holde seg i live. Trolig så er utgiftene til dette i USA langt lavere enn utgiftene til sosialstønad i Norge. Men de som mottar sosialstønad i Norge er langt mer kjøpekraftig enn de fattige i USA.

Velstand er utrolig vanskelig å måle. Inntekt gir langt fra noe godt bilde på velstand. Det er det aller enkleste målet vi har, men gir ikke noe sammenligningsgrunnlag mellom land.

Kjøpekraft justert for prisindeks, (inntekt pr innbygger - fattigdomsgrensa)/prisindeks, gir et litt bedre sammenligningsgrunnlag. Et enda riktigere bilde vil kanskje være å ta prisindeksjustert kjøpekraft og vurdere den i forhold til forskjellige samfunnsgrupper.

For det første har du ikke tatt utgangspunkt i kjøpekraft, du har tatt utgangspunkt i BNP per capita, og da har det ikke noe å si om du får maten fra staten eller egen lønn, maten du får regnes med. For det andre så er det ikke vanlig å trekke fra noen fattigdomsgrense når man regner kjøpekraft, det er det man har av penger for å kjøpe varer og tjenester som er kjøpekraften. For det tredje: har du en kilde på USAs definisjon av fattigdom er den du sier den? At man må motta matkuponger for å holde seg i live? Såvidt jeg kan oppdrive er fattigdomsgrensa i usa 10 000 dollar, dvs at man har det omtrent like bra som en student i norge vil jeg tippe.

Derfor kjøper jeg ikke automatisk at amerikanere har så mye høyere kjøpekraft. At rike har så mye av pengene betyr også at den "gjengse amerikaner" har mindre, da none relativt få rike drar opp snittet mye.

Når det er sagt er denne prisdiffrensieringen latterlig, en dobling i prisen hører ikke noe sted hjemme (selv med moms), og det er lov å håpe folk i så stor grad kjøper det fra utlandet at de innser at det ikke er noe bra å drive på slik.

AtW

Lenke til kommentar
For det første har du ikke tatt utgangspunkt i kjøpekraft, du har tatt utgangspunkt i BNP per capita

7865070[/snapback]

som er lik total inntekt for nasjonen.

og da har det ikke noe å si om du får maten fra staten eller egen lønn, maten du får regnes med.

7865070[/snapback]

Ser man totalt på det, det vil si at man vil finne en gjennomsnittlig kjøpekraft eller inntekt så har det ikke så mye å si.

For det andre så er det ikke vanlig å trekke fra noen fattigdomsgrense når man regner kjøpekraft, det er det man har av penger for å kjøpe varer og tjenester som er kjøpekraften.

7865070[/snapback]

Det finnes ingen standard for hvordan man måler kjøpekraft eller velstand. Det kommer helt an på hva man vil se på og sammenligne. Men vil man se på en gruppe av befolkningen som har råd til å kjøpe vista så vil det være lurt å se på kjøpekraften disse har til å kjøpe andre varer enn det essensielle.

For det tredje: har du en kilde på USAs definisjon av fattigdom er den du sier den?

7865070[/snapback]

Den har jeg fra forelsening på Norges Handelshøyskole. Jeg husker ikke riktig hvilket fag det var, om det var Internasjonal Handel eller om det var fra USA Today. Om du vil ha en mer konkret referanse så tviler jeg ikke på at du klarer å oppdrive det selv.

At man må motta matkuponger for å holde seg i live? Såvidt jeg kan oppdrive er fattigdomsgrensa i usa 10 000 dollar, dvs at man har det omtrent like bra som en student i norge vil jeg tippe.

7865070[/snapback]

Gjennomsnittlig inntekt for de 10% fattigste i USA er $7,829. Vi kan ganske trygt anta at de 12% fattigste ikke er særlig mye rikere. Så fattigdomsgrensa vil ligge rundt dette. Med dagens kurs tilsvarer det rundt 50 000kr. Studielån+stipend i Norge er da vitterlig 80 000 kr. Fattigdomsgrensa i Norge regnes for å være 86 000 kr. Men studenter er ment å skulle arbeide i sommerferien og de får studentrabatter og har studentsamskibnader som skal gjøre at de slipper å betale like mye som andre for for eksempel husly som medregnes i fattigdomsgrensa i Norge. Studenter i Norge har det langt bedre enn fattige i USA. De fattige i USA er virkelig fattige. I Norge fins det ikke fattigdom. Derfor må jeg virkelig vise avsky for en slik holdning/uvitenhet ovenfor disse fortapte sjelene du faktisk snakker om.

Derfor kjøper jeg ikke automatisk at amerikanere har så mye høyere kjøpekraft. At rike har så mye av pengene betyr også at den "gjengse amerikaner" har mindre, da none relativt få rike drar opp snittet mye.

7865070[/snapback]

Disse tallene for andel rike og andel fattige var ikke så alt for forskjellig. Men prisene i USA er de laveste du finner i verden på grunn av frikonkurranse politikken. Amerikanske politikere tror blindt på at dette er i beste interesse for alle. Dette fører til at det er mye billigere å kjøpe varer der. Så det er ingen tvil om at man får mer for pengene i USA enn i Norge. Med 500-600% matsubsidier i Norge så er det opplagt at det er billigere å kjøpe mat i USA også.

Når vi først snakker om dette med fattigdom i landene så kan jeg også fortelle deg at i USA krever man kun det at man ikke har likviditet til å kjøpe mat selv for å få matkuponger. - I USA så skjemmes de fleste ekstremt mye om de blir nødt til å be om matkuponger og vil heller sulte isteden for å gå å be om det. - Mange sulter også ihjel på grunn av det. Men man kan for eksempel eie egen bolig og bil og allikevel få matkuponger hvis man i øyeblikket ikke kan kjøpe mat selv. Iallefall var det slik for noen år siden. Akkurat nå er jeg ikke helt sikker. Men i Norge så kan man ikke eie noe som helst før man mottar sosialstønad. Har du egen bolig så må du selge den. Det er dessuten en del dyrere å bo (i byene) i USA enn det er i Norge. Så det aller meste av disse 50,000kr går nok bort til husly.

Når det er sagt er denne prisdiffrensieringen latterlig, en dobling i prisen hører ikke noe sted hjemme (selv med moms), og det er lov å håpe folk i så stor grad kjøper det fra utlandet at de innser at det ikke er noe bra å drive på slik.

AtW

7865070[/snapback]

Jeg håper folk heller avstår fra å kjøpe det og bruker alternativer. Linux eller OSX - Det er det eneste som hjelper i lengden.
Lenke til kommentar

OS X - å gå til iApple er vel ikke den mest åpenbare løsningen for å motarbeide monopolisme...

Tenk om Microsoft hadde samme policyen til hardwarestøtte som Apple... Det hadde vært døden for mange hardwareprodusenter men en velsignelse for Linux.

Lenke til kommentar
OS X - å gå til iApple er vel ikke den mest åpenbare løsningen for å motarbeide monopolisme...

Tenk om Microsoft hadde samme policyen til hardwarestøtte som Apple... Det hadde vært døden for mange hardwareprodusenter men en velsignelse for Linux.

7865553[/snapback]

Jeg er absolutt en tilhenger av Linux etter å ha brukt det aktivt i noen år nå. Hadde vært flott om hardware-produsentene så det på samme måte som deg... da ville de kanskje gjort mer selv for å lage / åpne drivere for platformen. Nå er faktisk out-of-the box driverstøtten i Linux langt større enn for noen windows. - Men ny brukere klager fordi at (for en windowsbruker) er det vanskeligere å installere eventuelle ekstra drivere enn i Windows. De som vil kan se på artikkelen i signaturen min, Vista vs Linux.

Mac OSX har vel i dag noe sånnt som 1% markedsandel, så tja... jeg vet ikke hvor mye det ville ha å si for hardwareprodusentene om de kom opp på f.eks. 10%. - Og Linux kom opp på 40%.... I Desktop. I server er jo Linux allerede oppe i en lignende markedsandel.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Det finnes ingen standard for hvordan man måler kjøpekraft eller velstand. Det kommer helt an på hva man vil se på og sammenligne. Men vil man se på en gruppe av befolkningen som har råd til å kjøpe vista så vil det være lurt å se på kjøpekraften disse har til å kjøpe andre varer enn det essensielle.

At man må motta matkuponger for å holde seg i live? Såvidt jeg kan oppdrive er fattigdomsgrensa i usa 10 000 dollar, dvs at man har det omtrent like bra som en student i norge vil jeg tippe.

7865070[/snapback]

Gjennomsnittlig inntekt for de 10% fattigste i USA er $7,829. Vi kan ganske trygt anta at de 12% fattigste ikke er særlig mye rikere. Så fattigdomsgrensa vil ligge rundt dette. Med dagens kurs tilsvarer det rundt 50 000kr. Studielån+stipend i Norge er da vitterlig 80 000 kr. Fattigdomsgrensa i Norge regnes for å være 86 000 kr. Men studenter er ment å skulle arbeide i sommerferien og de får studentrabatter og har studentsamskibnader som skal gjøre at de slipper å betale like mye som andre for for eksempel husly som medregnes i fattigdomsgrensa i Norge. Studenter i Norge har det langt bedre enn fattige i USA. De fattige i USA er virkelig fattige. I Norge fins det ikke fattigdom. Derfor må jeg virkelig vise avsky for en slik holdning/uvitenhet ovenfor disse fortapte sjelene du faktisk snakker om.

I følge ordboka så er kjøpekraft definert som " beløp som kan disponeres til kjøp av varer og tjenester". Uansett så har det ikke noe å si når du har framvist tall for BNP per capita, da kan du ikke bare sette de fattiges bidrag som 0 for å "justere tallene" og ikke tar du hensyn til at noen relativt få rike drar opp snittet mer i USA enn i norge også. Derfor er din justering tvilsom.

http://aspe.hhs.gov/poverty/06poverty.shtml

Ifølge denne siden er fattigdomsgrensa i USA 9800 dollar. Eller har jeg ikke sagt noe annet enn at man har det like (økonomisk) bra som en student når man tjener rundt 10000 dollar, ikke noe annet, vennligst ikke fremstil det som om jeg har påstått at alle fattige i USA har det like bra som en student eller noe annet. Med 10 000 dollar, så har man råd til omtrent det samme som i norge med 80 000 vil jeg anta. Varene er billigere i USA, og om man bare tar hensyn til den lave momsen, så er man allerede oppe på ca samme nivå.

AtW

Lenke til kommentar

Trenger vel egentlig ikke å hinte til noe student / "under fattiggrense" likheter/sammenheng?

Da man man vel begynne å hinte til likheter/sammenheng mellom mannen i gata sin økonomi og røkkes?

Såklart må man kunne renge med snittverdier i slike sammenhenger =O

Lenke til kommentar
I følge ordboka så er kjøpekraft definert som "  beløp som kan disponeres til kjøp av varer og tjenester". Uansett så har det ikke noe å si når du har framvist tall for BNP per capita, da kan du ikke bare sette de fattiges bidrag som 0 for å "justere tallene" og ikke tar du hensyn til at noen relativt få rike drar opp snittet mer i USA enn i norge også. Derfor er din justering tvilsom.

7867243[/snapback]

Det finnes forskjellige definisjoner på kjøpekraft. Og det finnes forskjellige samfunnsgrupper. Noen har bare penger til mat og hysly (i Norge) - det er de fattigste som lever i Norge. Mens noen ikke har penger til mat i det heletatt. - Det er de fattiste i USA. Det er enorm forskjell på disse gruppene. En sosialklient i Norge har faktisk mulighet til å kunne kjøpe en Vista-OEM utgave dersom han/hun for eksemepel bare spiser havregrøt fordi de mottar penger fra soisalen etter en normalsats som er beregnet ut fra hva en normal person trenger til mat og husly (og kun det). De fattigste i USA mottar ikke penger fra staten. De får en lapp hvor det står at de kan kjøpe en dags rasjon med mat for statens regning som de kan bruke i butikken. Hvis de vil ha mat neste dag må de tilbake til sosialkontoret og så tre timer i kø igjen for å få en ny dags rasjon med mat. - Forskjellen på dette er at disse personene, dvs 12% av USA befolkning har ikke mulighet til å kjøpe Vista overhodet fordi de ikke har noen egen økonomi. Disse såvidt 5 millioner menneskenes nesten eneste vei ut er å samle flasker og vaske bilruter. Mens i Norge så har absolutt alle en egen økonomi som de kan finansiere et kjøp av f.eks. Vista med. At sosialen i USA fungerer på denne måten gjør at 12% av befolkningen er 0% handlekraftig - I Norge har 100% av befolkningen iallefall litt kjøpekraft. Hvis du virkelig ikke skjønner dette nå, så vet jeg ikke hva jeg kan gjøre for å forklare deg det bedre. - Hvis du lever i Norge å tror du er fattig om du lever på sosialen eller er student (som du har nevnt) så vet du virkelig ikke hva du snakker om.

http://aspe.hhs.gov/poverty/06poverty.shtml

Ifølge denne siden er fattigdomsgrensa i USA 9800 dollar. Eller har jeg ikke sagt noe annet enn at man har det like (økonomisk) bra som en student når man tjener rundt 10000 dollar, ikke noe annet, vennligst ikke fremstil det som om jeg har påstått at alle fattige i USA har det like bra som en student eller noe annet. Med 10 000 dollar, så har man råd til omtrent det samme som i norge med 80 000 vil jeg anta. Varene er billigere i USA, og om man bare tar hensyn til den lave momsen, så er man allerede oppe på ca samme nivå.

AtW

7867243[/snapback]

Nøyaktig hva fattigdomsgrensa i USA er, er ikke akkurat så interessant. CIA sine data tilsier at den ligger rundt 7800-8000 dollar. Om den siden du har funnet har andre tall, så har det faktisk ikke så mye å si. - Det kan til og med komme av definisjoner eller hvilke samfunnsgrupper (byfolk/landsbygda) de har sett på. Det som var poenget med dette var at 12% av USAs befolkning er 0% kjøpekraftige, 100% av Norges befolkninger iallefall til en viss grad kjøpekraftige. Viss du antar noe mer om hva disse fortapte fattigste menneskene i USA har råd til å kjøpe nå, så blir jeg nesten sint. - En slik holdning er veldig ignorant. De har ikke råd til å kjøpe noe som helst.
Lenke til kommentar
Nøyaktig hva fattigdomsgrensa i USA er, er ikke akkurat så interessant. CIA sine data tilsier at den ligger rundt 7800-8000 dollar. Om den siden du har funnet har andre tall, så har det faktisk ikke så mye å si. - Det kan til og med komme av definisjoner eller hvilke samfunnsgrupper (byfolk/landsbygda) de har sett på. Det som var poenget med dette var at 12% av USAs befolkning er 0% kjøpekraftige, 100% av Norges befolkninger iallefall til en viss grad kjøpekraftige. Viss du antar noe mer om hva disse fortapte fattigste menneskene i USA har råd til å kjøpe nå, så blir jeg nesten sint. - En slik holdning er veldig ignorant. De har ikke råd til å kjøpe noe som helst.

7869899[/snapback]

Jo det er interessant fordi det sier at de har godt over 0 i kjøpekraft, 10 000 dollar er mye mye mer enn 0

Jeg har ikke sagt noe om de "fattigste menneskene i USA", jeg har påpkt at man regnes som fattig når man tjenr mindre enn 10 000 dollar, og at summen 10 000 dollar antakelig tilsvarer omtrent det en student har i norge.

Jeg forslår du lar være å sette ord i munnen på meg. (og at du prøver å søke på "negativ kjøpekraft" i google og se hvor mange treff du får) Du har ikke kommet med noe dokumentasjon som forsvarer dine påstander.

Derfor så ser jeg liten grunn til å anta at alle de som er under fattigdomsgrensa i USA har 0 kjøpekraft. Og pga og den store andelen eid av rike, så kjøper jeg ikke automatisk at dn "gjengse mann" i USA har høyere kjøpkraft. For meg er det ganske klart at kjøpekraft spiller inne på prisen i et land.

EDIT: hvor kommer 5 millionr fra? 12% av USAs befolkning er vesentlig mer en 5 mill

AtW

Lenke til kommentar
EDIT: hvor kommer 5 millionr fra? 12% av USAs befolkning er vesentlig mer en 5 mill

AtW

7869990[/snapback]

Det har du rett i, jeg blandet litt med de litt over 5 millioner husløse som finnes i USA. Men alle som lever under fattigdomsgrensa i USA har i praksis ingen kjøpekraft utover noe av det de trenger til å handle mat. - Hadde de hatt det så ville de nemlig ikke blitt regnet som fattige. I Norge finnes det ikke fattigdom. Dvs at alle har det de trenger til mat og husly (og kan i tillegg disponere budsjettet sitt slik at de har råd til noe annet også).

Hvis du ikke skjønner forskjellen på gjennomsnitt og medianer og ikke vet noe om statistiske utvalg, blir det kanskje vanskelig å skjønne at noen ganger er det mer hensiktsmessig å se på et utvalg av befolkningen enn et snitt av befolkningen. Nå ser jeg ikke hensikten i å forsøke å overbevise deg lenger. Takk for debatten.

Lenke til kommentar

AtW

7869990[/snapback]

Det har du rett i, jeg blandet litt med de litt over 5 millioner husløse som finnes i USA. Men alle som lever under fattigdomsgrensa i USA har i praksis ingen kjøpekraft utover noe av det de trenger til å handle mat. - Hadde de hatt det så ville de nemlig ikke blitt regnet som fattige. I Norge finnes det ikke fattigdom. Dvs at alle har det de trenger til mat og husly (og kan i tillegg disponere budsjettet sitt slik at de har råd til noe annet også).

Hvis du ikke skjønner forskjellen på gjennomsnitt og medianer og ikke vet noe om statistiske utvalg, blir det kanskje vanskelig å skjønne at noen ganger er det mer hensiktsmessig å se på et utvalg av befolkningen enn et snitt av befolkningen. Nå ser jeg ikke hensikten i å forsøke å overbevise deg lenger. Takk for debatten.

7870241[/snapback]

Jeg har vist til dokumentasjon som viser at "poverty line" i USA er omkring 10 000 dollar. At du stadig kommer med påstander som ikke harmonerer med dette om hvem som kalles fattige i USA krever dokumentasjon.

Ellers vil jeg har meg frabedt dårlig skjulte antydninger om mine kunnskaper om statistikk. Jeg kan godt la meg overbevise, men da må du komme med mer en feilaktige påstander.

AtW

Lenke til kommentar

|   USA   |   UK    |  Norge
Ultimate RETAIL:  | 2500 kr | 4550 kr | 5149 kr
Home Prm. RETAIL: | 1500 kr | 2700 kr | 3099 kr

:no:  :ohmy:  :mad:

Make up your own mind

Dette er de veiledende utsalgsprisene fra MS i hvert av landene.

Kilder: Amazon.com, Amazon.co.uk, Aftenposten.no

7862720[/snapback]

hehe da er deg greit for meg som bor i statene til sommeren good tid til aa skaffe ultimate hehe

ps 12% av usa'a befolkning er 36 millioner usa er 300 millioner folk

Endret av Lucifer89
Lenke til kommentar
Er det altså ingen i denne tråden, ikke engang de som faktisk forsvarer Vista Ult. Retail prisen,  som har satt et lite spørsmålstegn ved hvordan det kan ha seg at den norske/europeiske prisen ligger på 4500-5000 kr, mens veiledende utsalgspris i USA ligger på ~2500 kr ($400), for det samme produktet!

Det er jo veldig tydelig at M$ melker oss for det vi er verdt  :hrm:

:hmm:

|   USA   |   UK    |  Norge
Ultimate RETAIL:  | 2500 kr | 4550 kr | 5149 kr
Home Prm. RETAIL: | 1500 kr | 2700 kr | 3099 kr

:no:  :ohmy:  :mad:

Make up your own mind

Dette er de veiledende utsalgsprisene fra MS i hvert av landene.

Kilder: Amazon.com, Amazon.co.uk, Aftenposten.no

7862720[/snapback]

Prissammenligningen her er ikke helt god, da US-priser er uten VAT (MVA), og alle europeiske priser er med VAT (19 % i UK, 25 i Norge). Ellers kan man ikke bruke aftenposten for å angi den norske prisen. Reelt er den ca 4 500 for retail (4 166).

Faktisk er prisen i omtrent alle europeiske land svært lik, og ca 28 - 32 % over US-priser (dersom man legger VAT (MVA) til US-priser). Faktisk gjelder dette omtrent alt av programvare, noe som indikerer at prisene på det europeiske markedet settes i Euro, og at den er identisk med prisen i $.

Helt bak mål etter min mening.

Ellers så anbefaler jeg alle som primært skal ha engelsk versjon (fullversjoner) av Vista Ultimate, Office 2007 etc å vurdere bruk av JetCarrier. Jeg har gjort det for programvare som Adobe CS, Dreamweaver og Flash med en besparelse på ca 25 - 30 % etter frakt og mva. For programvare til 5 - 10 tusen blir det noen kr.

For OEM og en del oppgraderingsversjoner er det for lite å spare.

Lenke til kommentar
Prissammenligningen her er ikke helt god, da US-priser er uten VAT (MVA), og alle europeiske priser er med VAT (19 % i UK, 25 i Norge). Ellers kan man ikke bruke aftenposten for å angi den norske prisen. Reelt er den ca 4 500 for retail (4 166).

7873585[/snapback]

Selv når man legger til 25%mva på "home retail" kommer man bare opp i 1875kr. Legg til frakt+ fortolling,165kr. = 2040. Selv på "billigversjonen" sparer man altså en fin tusenlapp i forhold til prisen her i norge på 3099kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...