Gå til innhold

Avklarer Vistas OEM-regler


Anbefalte innlegg

Tåpelig å sammenligne med Xbox.

Selv en XBOX 360 koster mindre enn en fullversjon av Vista Ultimate

7854165[/snapback]

Xbox 360 koster mindre enn Home Premium retail faktisk. :hmm:

 

Sliter selv med skikkelige drivere/software til både lydkort (creative xfi) og skriver (canon ip5200r) i vista, begge deler funker, men dårligere enn under xp med skikkelig software/drivere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3.      Hvis man bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme type eller med tilsvarende spesifikasjoner fra samme leverandør, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows-lisens kreves.

Hvordan fortoner så opplevelsen av selve "reaktiveringen" når hovedkortet ditt er defekt? Må en bevise noe, eller sende noe i posten som kan ta mange dager/uker?

 

Kan dere beskrive for oss hvor brukervennlig denne lisens-supporten er for lisensbrukerene (med scenarioer) ?

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg en pris på 2500-3000kr (absolutt maks, 2995,- hadde vært en OK pris) for Vista Ultimate hadde vært akseptabelt.

 

Men nesten 5000kr? Hallo i luka. Ding ding. Våkn opp! At ikke MS selv forstår at det er aaalt for dyrt er ufattelig for meg. De tvinger jo nesten folk til å velge piratkopier framfor å faktisk kjøpe lovlige lisenser med de retail prisene de opererer med.

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg en pris på 2500-3000kr (absolutt maks, 2995,- hadde vært en OK pris) for Vista Ultimate hadde vært akseptabelt.

 

Men nesten 5000kr? Hallo i luka. Ding ding. Våkn opp! At ikke MS selv forstår at det er aaalt for dyrt er ufattelig for meg. De tvinger jo nesten folk til å velge piratkopier framfor å faktisk kjøpe lovlige lisenser med de retail prisene de opererer med.

7854597[/snapback]

 

Microsoft Windows Vista Ultimate Eng OEM 1pk 32-bit 1645,-

 

Om du mener du trenger ultimate, så er det vel like greit å kjøpe oem.

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg en pris på 2500-3000kr (absolutt maks, 2995,- hadde vært en OK pris) for Vista Ultimate hadde vært akseptabelt.

 

Men nesten 5000kr? Hallo i luka. Ding ding. Våkn opp! At ikke MS selv forstår at det er aaalt for dyrt er ufattelig for meg. De tvinger jo nesten folk til å velge piratkopier framfor å faktisk kjøpe lovlige lisenser med de retail prisene de opererer med.

7854597[/snapback]

 

Sludder!

Det er ingen som trenger Vista Ultimate Fullversjon.

 

Som med alt annet som er overpriset: Finn noe annet å bruke isteden.

 

Det er mer enn nok av programvare tilgjengelig som dekke de fleste behovene og til en langt rimeligere pris.

Lenke til kommentar
Om du mener du trenger ultimate, så er det vel like greit å kjøpe oem.

7854632[/snapback]

 

Så jeg blir tvunget til å kjøpe OEM fordi den koster alt for mye i Retail? Med andre ord, kjøpe meg problemer med tanke på oppgradering og utbytting av PC deler senere i tid.

 

Nei takk, da velger jeg heller pirat til den dagen jeg kjøper en ny laptop med en medfølgende Vista lisens.

 

5000kr er ALT for mye for et Operativsystem for privatmarkedet. Det er det som er poenget mitt. Mannen i gata vet ikke om OEM engang, han ser bare retail prisene i butikken og tenker "Naaah, får heller kopiere det eller holde meg til XP".

Lenke til kommentar

Poenget med en OEM lisens er for å hindre folk som kjøper ferdigpc i å 'flytte' windowslisensen til nye pc'er.

Prisen er lav fordi det skal hjelpe mersalg av nye pc'er for OEM's, som feks. Dell.

 

Grunnlaget for å prise Vista Ultimate i 4-5k kr klassen har jeg aldri forstått, det er jo den (eneste) versjonen med noe nytt - brukbart.

 

Jeg er rimelig sikker på at MS også er klar over hvor mange som faktisk vil kjøpe Vista nå etter alle rundene med skremselspropaganda ang. DRM, WGA og TPM.

Dette vil sikkert mange si de har skapt selv, men det er ikke helt sant, sikkerhet, eller mangel på sådan har plaget Windows i lang stund, noen vil sikkert hoppe til konklusjonen om at MS har bevist valgt å holde XP 'usikkeret' i senere tid, for å lage et press for å få flest mulig folk til å kjøpe Vista når det ble sluppet.

 

Alt dette er jo god business praksis, det er ingenting ulovlig, det er bare litt kynisk og manipulativt.

Enden på visa er at folk VIL ha Windows, og helst nyeste versjon.

Folk har levd med 'gratis-xp' i lang tid, mange har faktisk aldri eid en eneste XP eller 98 lisens i det heletatt, og er nå oppgitt over at de må betale 4-5k kr for en lisens. For å slippe mest mulig problemer.

 

Desverre så kan ikke dette sees på som 'urettferdig', det er bare sånn det er, en ting koster hva den gjør. Desverre for de som bruker pc'r til spill og slike ting - så er det bare en utvei, kjøp Vista hvis du vil spille de nye DX10 spillene når de kommer.

 

Dere som bare bruker pc'n til websurfing, epost, film/musikk, og kanskje til og med kontorbruk, kan gå å lukte på Ubuntu Linux. Ubuntu er etter hva jeg mener 'god nok' for disse oppgavene nå.

 

Folk som tror at DRM og andre ting vil stoppe dem fra å høre/se på piratkopiert musikk og film tar feil. Kun musikk/film som er DRM-beskyttet vil være 'problematisk'. Og jeg er rimelig overbevist om at visse folk vil finne veier rundt det også i Vista.

 

For dere som vet de vil bytte hk/pc mer enn 3 ganger innen 2008 kjøp Vista* retail.

For dere som bare skal bruke det på den ene maskinen dere regner med å sitte med de neste 2-3 årene, kjøp OEM.

 

Support på Vista vil alltid finnes i en eller annen gratis form uansett.

Endret av DjViper
Lenke til kommentar
Om du mener du trenger ultimate, så er det vel like greit å kjøpe oem.

7854632[/snapback]

 

Så jeg blir tvunget til å kjøpe OEM fordi den koster alt for mye i Retail? Med andre ord, kjøpe meg problemer med tanke på oppgradering og utbytting av PC deler senere i tid.

 

Nei takk, da velger jeg heller pirat til den dagen jeg kjøper en ny laptop med en medfølgende Vista lisens.

 

5000kr er ALT for mye for et Operativsystem for privatmarkedet. Det er det som er poenget mitt. Mannen i gata vet ikke om OEM engang, han ser bare retail prisene i butikken og tenker "Naaah, får heller kopiere det eller holde meg til XP".

7854681[/snapback]

 

Fint å se hvordan du bruker prisen på ultimate som grunn til å piratkopiere.

Hva med å kjøpe Vista Home Premium i stedet? Koster 945,-

Lenke til kommentar

5000kr er ALT for mye for et Operativsystem for privatmarkedet. Det er det som er poenget mitt. Mannen i gata vet ikke om OEM engang, han ser bare retail prisene i butikken og tenker "Naaah, får heller kopiere det eller holde meg til XP".

7854681[/snapback]

 

Mannen i gata kjøper da ferdig pc med ferdig innstallert oem-lisens...

 

Joda, 5000kr er dyrt. Og jeg hadde aldri brukt så mye på et os jeg heller. Men både retail-versjon og ultimate er det nok ikke mange som trenger. Dessuten er da retail-prisen på xp pro ganske så stiv den og, uten at jeg kan huske så mye klaging på det.

Lenke til kommentar

Ettersom jeg er en gamer, skal jeg skaffe meg Vista, men ikke ennå. Oppgraderer sikker PCen min i første halvdel av neste år, og da blir det Vista i samme slengen. Da har jo SP1 kommet også. Det blir nok Home Premium på meg, forskjellen mellom den og Ultimate er BitLocker og en del ting fra Business-utgaven som jeg ikke trenger. Jeg sitter og lurer på om jeg skal ha OEM-utgave eller Retail. Slik jeg har forstått det er det billigere med Retail hvis man oppgraderer hovedkortet tre ganger eller mer. Men jeg aner ikke hvor mange ganger jeg kommer til å oppgradere hovedkortet... Det er ikke akkurat det jeg oppgraderer mest.

 

Er det noen som vet hvordan Microsoft sjekker om du har nytt hovedkort? Er det "idiotsikkert", eller kan man omgå det?

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
5000kr er ALT for mye for et Operativsystem for privatmarkedet. Det er det som er poenget mitt. Mannen i gata vet ikke om OEM engang, han ser bare retail prisene i butikken og tenker "Naaah, får heller kopiere det eller holde meg til XP".

 

 

Nå koster da vista ultimate "bare" 4 158kr på amentio.no. men det er da mye penger det også..

 

hvem trenger egentlig Ultimate?

Hvor lang tid tror dere det tar det før prisen på vista går ned??

Endret av Yahoo
Lenke til kommentar
Om du mener du trenger ultimate, så er det vel like greit å kjøpe oem.

7854632[/snapback]

 

Så jeg blir tvunget til å kjøpe OEM fordi den koster alt for mye i Retail? Med andre ord, kjøpe meg problemer med tanke på oppgradering og utbytting av PC deler senere i tid.

 

Tror det du må tenke på er følgende: Hvor mange ganger skifter du HK i løpet av de neste 4-5 årene(regner med det er ca levetid til Vista). Dersom du skal bytte mer enn 2 ganger i løpet av de neste årene, så svarer det seg muligens ikke. MEN--- Det kommer jo også litt an på hvordan du bytter datamaskin, beholder du den gamle eller kaster du den på fyllingen? Selger du en gammel datamaskin, så er jo ikke en Windows lisens verdiløs....

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Kan man reinstallere så mange ganger man vil, så lenge man bruker det samme (første) hovedkortet?

7854252[/snapback]

Ja. :thumbup:

 

Når du aktiverer etter reinstalleringen, vil din hardware-konfigurasjon være identisk lik den du hadde før, og hvis du oppgir samme License Key som før, så skal du få (re-)aktivert uten problemer.

Lenke til kommentar
Nå koster da vista ultimate "bare" 4 158kr på amentio.no. men det er da mye penger det også..

 

hvem trenger egentlig Ultimate?

Hvor lang tid tror dere det tar det før prisen på vista går ned??

7854964[/snapback]

 

Prisene på Vista går ikke ned, i og med at det ikke reell konkurranse. Eneste er om vi faktisk lar være å kjøpe Vista, og heller tar i bruk Linux. Da kan det hende prisene blir påvirket.

 

De som både ønsker sterke mediaegenskaper og nettverktøy trenger nok Vista Ultimate.

Lenke til kommentar

Syns ikke dette var noe spesielt detaljert oppklarende.

 

Hva om hovedkortet du har har gått ut av garantien på 2 år. Skal en autorisert reperatør eller internett butikker likevel bekrefte at hovedkortet er defekt?

 

Såvidt jeg vet så tar lokale butikker betalt fort å yte en slik service så lenge garanti perioden er ute. Internett butikker derimot er overhodet ikke interessert å ta imot slikt uten garanti ordning gjeldende. Hva slags ordninger har Microsoft for dette? Skal brukerne betale butikkene for å verifisere at kortet er defekt?

 

Forøvrig så hadde det vært interessant å vite detaljert hva som skal til for å verifisere overfor Microsoft at ditt hovedkort er defekt.

 

Ifølge reglene så står det "bytter ut defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme type eller med tilsvarende spesifikasjoner fra samme leverandør". Etterhvert som årene går så forsvinner hovedkort ut av market, mens operativsystemet fremdeles er det samme. Sett at det er omstendigheter tilstede som gjør at man blir tvunget til å velge en annen plattform? Går fra intel til amd f.eks. Sett at butikken du kjøpte kortet fra ikke finnes lenger lenge etter garanti perioden? Hva gjør du da?

 

Eller kanskje holder det med å ringe Microsoft og si: Du hovedkortet mitt funker ikke lenger og garanti perioden gjelder heller ikke .. så jeg må ha et nytt hovedkort. Og Web butikken jeg kjøpte hovedkortet hos tar ikke imot defekte kort som ikke har garanti. Det samme hovedkortet finnes ikke i butikken lenger heller og min faste web butikk fører ikke lenger samme hovedkort type i produktutvalget sitt. Kan jeg en ny lisens? .. Er det så lett? I såfall hva er vitsen med oem ;)

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Google for å finn ut hva en TCM brikke er. (Også kalt Fritz brikke. Utviklet av Trusted Computing Group). Denne identifiserer hvert hovedkort med en hardkodet nøkkel som blandt annet brukes til DRM og bitlocker, m.m.

 

Dette gjør at dersom du bruker bitlocker så blir harddisken din ubrukelig (dvs, du mister alle data på den) dersom hovedkortet ryker og du må bytte det. TCM og DRM kan sørge for at musikk og film som lastes ned kun kan spilles av på den pc'en (det hovedkortet) du har lastet det ned med. Du får for eksempel ikke til å spille av en DRM beskyttet CD eller nedlastet iTunes låt på vista med mindre lydutgangen din støtter DRM kryptering... Dvs, du kan spille den av, men det vil ikke komme noe lyd ut av høytalerne dine... eller ikke noe bilde for filmen du lastet ned (eller kjøpte på HDDVD/bluray) på skjermen som er tilkoblet med DVI uten HDCP kryptering. Restriksjonsmulighetene er mange... Spillet du kjøpte i butikken virker kun på den første pc'n du installerer det på og slutter å virke dersom du prøver å installere det på en annen PC... Slike ting blir virkeligheten med vista.

7853879[/snapback]

 

For det første er du langt off-topic. Hva har dette med Vistas OEM regler å gjøre? For det andre gjør du en stor feil i å knytte TPM (Trusted Platform Module) mot Microsoft og Vista Spesifikt.

 

Her er en liste over alle medlemene som inngår i Trusted Computing Group: Link

 

Et lite utvalg:

 

AMD

Hewlett-Packard

IBM

Infineon

Intel Corporation

Lenovo Holdings Limited

Microsoft

Sun Microsystems, Inc.

 

I følge HavarN og et utvalg Linux Disipler med Richard Stallman i spissen, er alle disse selskapene 'slemme' og bare ute etter å begrense din frihet.

 

Det er riktig at BitLocker som følger med de dyreste utgavene av Windows Vista bruker TPM chipen. Hvis du ikke er trygg på mulige konsekvenser av å kryptere diskene dine, bør du heller la være. Denne funksjonen er heller ikke beregnet på den vanlige forbruker.

 

Jeg vil tillegge at TPM chipen og interaksjon med trusted hardware også brukes i det allmektige Linux, bl.a i 'The Enforcer'. Dette er en sikkerhets modul som er designet for å forbedre integriteten til datamaskiner som kjører Linux, ved å forhindre endringer i filsystemet.

7854219[/snapback]

Hvor har du det fra at jeg har sagt dette? Du må ikke legge ord i munnen på meg nå... Dette er dine ord, og det får du stå for selv. Men du har rett i at som en følge av den mye omstridte avtalen mellom novell og microsoft så skal novell utvikle en bitlocker-aktig krypteringsteknologi for linux som også bruker TPM brikken ja.

 

Det var heller ikke off-topic, siden noen spurte om hvordan det er mulig for microsoft å oppdage at du bytter hovedkort om du skifter til samme merke, type og revisjon. Svaret er TPM.

 

Men jeg legger ikke skjul på at jeg misliker DRM og måten det blir gjennomført på. Det er en grunn til at det har fått pseudonymet Digital Restirictions Management.

 

Du trenger heller ikke å fortelle meg at jeg burde holde meg unna bitlocker. Jeg har såpass vett. Jeg var betatester for vista også, men jeg kommer ikke til å kjøpe det. Det var rett og slett et veldig skuffende operativsystem som ikke tilførte meg noe ekstra nytte overhodet iforhold til XP. - Heller motsatt, det var mye som fungerte i XP som ikke fungerte i Vista.

 

Uansett, når det gjelder aktivering, reaktivering og gjenkjøp av lisens så må vi vel bare vente å se hvordan det utspiller seg for de som ikke har vett nok til å holde seg unna...

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Eller kanskje holder det med å ringe Microsoft og si: Du hovedkortet mitt funker ikke lenger og garanti perioden gjelder heller ikke .. så jeg må ha et nytt hovedkort. Og Web butikken jeg kjøpte hovedkortet hos tar ikke imot defekte kort som ikke har garanti. Det samme hovedkortet finnes ikke i butikken lenger heller og min faste web butikk fører ikke lenger samme hovedkort type i produktutvalget sitt. Kan jeg en ny lisens? .. Er det så lett? I såfall hva er vitsen med oem ;)

7855456[/snapback]

Det er i hovedsak så lett, ja.

 

"Vitsen med OEM" er egentlig at PC-produsenter som Dell, HP & andre skal kunne kjøpe Windows-lisenser på samme måte som hardware-komponenter, dvs. i bulk. Uten fancy innpakning og brukerhåndbøker osv. blir bulk-komponenter billigere i innkjøp for PC-produsentene Dette kan de så ta ut i form av høyere fortjeneste, eller de kan velge å selge produktene billigere til sluttbruker.

 

De fleste som følger denne tråden bygger nok sine egne PC'er, men i den store Vista-sammenhengen er vi en liten minoritet. De aller fleste Windows-lisenser følger med en ferdigkjøpt PC, og som regel er det her snakk om OEM-lisenser. (Og som regel er ikke brukeren klar over at det er en OEM-lisens han/hun har.)

 

Så OEM-lisenser er i utgangspunktet ikke til for at vi skal kunne skaffe oss Vista på en billigere måte. Det er er bare en bieffekt.

Lenke til kommentar
Men du har rett i at som en følge av den mye omstridte avtalen mellom novell og microsoft så skal novell utvikle en bitlocker-aktig krypteringsteknologi for linux som også bruker TPM brikken ja.

7855723[/snapback]

Det jeg snakket om har ikke noe med avtalen mellom Novell og Microsoft å gjøre. Jeg nevnte The Linux Enforcer Module (Link), som et eksempel på at implementering av TPM ikke er spesifik for Windows, og at det derfor er unødvendig å dra Vista inn i en debatt om dette. Enforcer er forøvrig OpenSource, laget av college studenter.

 

 

Det var heller ikke off-topic, siden noen spurte om hvordan det er mulig for microsoft å oppdage at du bytter hovedkort om du skifter til samme merke, type og revisjon. Svaret er TPM.

7855723[/snapback]

Svaret er feil. Microsoft bruker IKKE TPM til å sjekke at du har byttet hovedkort. Faktisk sjekker de ikke om du har byttet hovedkort i det hele tatt! Bevis finnes bl.a her: Link

 

 

Du trenger heller ikke å fortelle meg at jeg burde holde meg unna bitlocker. Jeg har såpass vett. Jeg var betatester for vista også, men jeg kommer ikke til å kjøpe det. Det var rett og slett et veldig skuffende operativsystem som ikke tilførte meg noe ekstra nytte overhodet iforhold til XP. - Heller motsatt, det var mye som fungerte i XP som ikke fungerte i Vista.

 

Uansett, når det gjelder aktivering, reaktivering og gjenkjøp av lisens så må vi vel bare vente å se hvordan det utspiller seg for de som ikke har vett nok til å holde seg unna...

7855723[/snapback]

Du mener altså at vi som kjører kjører Vista i dag ikke eier vett? Takk for den du

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...