Jarmo Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 I dagens situasjon hvor "alle" har flere maskiner i huset, savner jeg en familiepakke, dvs. 3-4 lisenser og oppover til redusert pris. Jeg/vi har 6 XP-lisenser i dag og når disse skal byttes ut så blir det relativt kostbart... Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 HavarN Postet i dag, 09:30 Google for å finn ut hva en TCM brikke er. (Også kalt Fritz brikke. Utviklet av Trusted Computing Group). Denne identifiserer hvert hovedkort med en hardkodet nøkkel som blandt annet brukes til DRM og bitlocker, m.m. Det er en metode ja, men såvidt jeg vet er det da langt fra alle hk som har en slik brikke. Tar jeg feil?7853954[/snapback] De fleste nye hovedkort etter ca. 2003 har vel slike brikker? Begge mine bærbare maskiner har iallefall en slik brikke. - Og de er ikke helt nye. Og DRM er relativt avhengig av disse brikkene. Jeg tror heller ikke maskinen din blir "Vista godkjent" dersom du ikke har den... Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) snip ... 7853700[/snapback] Jeg antar at du har brukt Vista noen måneder, har installert/testet ut diverse software.. samt har PC'n stående på døgnet rundt. Og ikke opplevd noen krasj, nedetid. Da har du sikkert rett i at Vista er ett stort, stabilt og godt OS.. og ikke bare ser "slick" ut. Kan ikke si at jeg har erfaring med at Vista er så veldig stabilt. Men jeg har bare testet det ut noen uker. 7853870[/snapback] Støttes, har selv testes siste RC i noen perioder. Stabilt helt til jeg skal ha på plass all mer spesifikk programvare. Et like ille problem er at oppgradering til Vista medfører at jeg må bruke mellom 5 og 8 000 på å oppgradere annen programvare. Oppgraderinger som gir null gevinst. 7853935[/snapback] Ang. stabiliteten, så sier vel dette sitt Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor PCen min står på 24/7, og dette takler Vista utrolig godt. Endret 2. februar 2007 av loathsome Lenke til kommentar
Vice Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) I dagens situasjon hvor "alle" har flere maskiner i huset, savner jeg en familiepakke, dvs. 3-4 lisenser og oppover til redusert pris. Jeg/vi har 6 XP-lisenser i dag og når disse skal byttes ut så blir det relativt kostbart... 7854060[/snapback] Tja, det selges jo feks. 3-packs av OEM versjoner. Se feks. her: http://www.newegg.com/Product/Product.asp?...N82E16832116214 600dollar for 3 fullversjon Ultimate. Mindre enn det det koster for én retail i Norge... Men det du virkelig bør spørre deg om er jo: Hvorfor i all verden bytte ut XP lisensene med Vista?? Endret 2. februar 2007 av Vice Lenke til kommentar
DArkwIng Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Viss jeg kjøper en fullversjon av vista... kan jeg da bytte HW oftere?? flytte over på en ny pc osv?? Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Viss jeg kjøper en fullversjon av vista... kan jeg da bytte HW oftere?? flytte over på en ny pc osv?? 7854098[/snapback] Med en retail-versjon kan du oppdatere til du blir blå - så mye du vil, altså. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 OEM greiene er noe drit. Koblet til en annen skjerm på pc-en min, og jeg måtte aktivere Windows på nytt for den trodde jeg hadde ny pc... Brukte flere dager å snakke med MS før det til slutt funket. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Men det du virkelig bør spørre deg om er jo: Hvorfor i all verden bytte ut XP lisensene med Vista?? 7854092[/snapback] Vi vil nok gå over til Vista en gang i høsten/neste vinter men ikke før første SP.... Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Så dvs. at det er kun ved nytt HK en OEM-versjon må kjøpes på nytt? Og hvor ofte vil reaktivering være nødvendig, sånn ca.? Synes det ikke er noe som helst tåpelig her, jeg - har jo alltid vært slik. Herregud, dere kjøper en mye billigere versjon av et operativsystem som er brukt mange år på. Deal with it, eller betal penger for en retail-versjon. Det er tross alt et stort, stabilt og godt OS vi snakker om her, som varer i uendelig mange år - og da er det ikke gale å spytte et par lapper i det. Om du kjøper deg et nytt Xbox-spill, betaler du vel 5-600,-, og du får glede av det et par timer / dager. Dere som klarer å sette ting litt i perspektiv ser at Vista *egentlig* ikke er så dyrt som alle skal ha det til. 7853700[/snapback] Tåpelig å sammenligne med Xbox. Selv en XBOX 360 koster mindre enn en fullversjon av Vista Ultimate Lenke til kommentar
Vice Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 OEM greiene er noe drit. Koblet til en annen skjerm på pc-en min, og jeg måtte aktivere Windows på nytt for den trodde jeg hadde ny pc... Brukte flere dager å snakke med MS før det til slutt funket. 7854123[/snapback] Dette har ingenting med OEM å gjøre. Det er slik det "brukervennlige" Windows er laget. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 snip ... 7853700[/snapback] Jeg antar at du har brukt Vista noen måneder, har installert/testet ut diverse software.. samt har PC'n stående på døgnet rundt. Og ikke opplevd noen krasj, nedetid. Da har du sikkert rett i at Vista er ett stort, stabilt og godt OS.. og ikke bare ser "slick" ut. Kan ikke si at jeg har erfaring med at Vista er så veldig stabilt. Men jeg har bare testet det ut noen uker. 7853870[/snapback] Støttes, har selv testes siste RC i noen perioder. Stabilt helt til jeg skal ha på plass all mer spesifikk programvare. Et like ille problem er at oppgradering til Vista medfører at jeg må bruke mellom 5 og 8 000 på å oppgradere annen programvare. Oppgraderinger som gir null gevinst. 7853935[/snapback] Ang. stabiliteten, så sier vel dette sitt Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor PCen min står på 24/7, og dette takler Vista utrolig godt. 7854085[/snapback] Er ikke nødvendigvis motstrid i at oppsettet ditt er stabilt, og mitt ikke er (enn så lenge). Poenget er at Vista ennå er tildels inkompatibelt for mange brukere, noe man bør være klar over. Også en sentral grunn for at store organisasjoner venter med skifte. Hadde samme problemet da jeg gikk fra Win98 til XP. Lenke til kommentar
Avean Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Hva skjedde med poengsystemet ? At det er mulig. Jeg fikk jo bekreftet av en Microsoft ansatt at det var slik det skulle fungere. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Bolson: Det er mye større forskjell på Windows9x/XP enn på Windows XP (NT5.1) /Vista (NT6.0) Lenke til kommentar
Mr_Snuffles Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) Google for å finn ut hva en TCM brikke er. (Også kalt Fritz brikke. Utviklet av Trusted Computing Group). Denne identifiserer hvert hovedkort med en hardkodet nøkkel som blandt annet brukes til DRM og bitlocker, m.m. Dette gjør at dersom du bruker bitlocker så blir harddisken din ubrukelig (dvs, du mister alle data på den) dersom hovedkortet ryker og du må bytte det. TCM og DRM kan sørge for at musikk og film som lastes ned kun kan spilles av på den pc'en (det hovedkortet) du har lastet det ned med. Du får for eksempel ikke til å spille av en DRM beskyttet CD eller nedlastet iTunes låt på vista med mindre lydutgangen din støtter DRM kryptering... Dvs, du kan spille den av, men det vil ikke komme noe lyd ut av høytalerne dine... eller ikke noe bilde for filmen du lastet ned (eller kjøpte på HDDVD/bluray) på skjermen som er tilkoblet med DVI uten HDCP kryptering. Restriksjonsmulighetene er mange... Spillet du kjøpte i butikken virker kun på den første pc'n du installerer det på og slutter å virke dersom du prøver å installere det på en annen PC... Slike ting blir virkeligheten med vista. 7853879[/snapback] For det første er du langt off-topic. Hva har dette med Vistas OEM regler å gjøre? For det andre gjør du en stor feil i å knytte TPM (Trusted Platform Module) mot Microsoft og Vista Spesifikt. Her er en liste over alle medlemene som inngår i Trusted Computing Group: Link Et lite utvalg: AMD Hewlett-Packard IBM Infineon Intel Corporation Lenovo Holdings Limited Microsoft Sun Microsystems, Inc. I følge HavarN og et utvalg Linux Disipler med Richard Stallman i spissen, er alle disse selskapene 'slemme' og bare ute etter å begrense din frihet. Det er riktig at BitLocker som følger med de dyreste utgavene av Windows Vista bruker TPM chipen. Hvis du ikke er trygg på mulige konsekvenser av å kryptere diskene dine, bør du heller la være. Denne funksjonen er heller ikke beregnet på den vanlige forbruker. Jeg vil tillegge at TPM chipen og interaksjon med trusted hardware også brukes i det allmektige Linux, bl.a i 'The Enforcer'. Dette er en sikkerhets modul som er designet for å forbedre integriteten til datamaskiner som kjører Linux, ved å forhindre endringer i filsystemet. Endret 2. februar 2007 av Mr_Snuffles Lenke til kommentar
fAke_ Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Kan man reinstallere så mange ganger man vil, så lenge man bruker det samme (første) hovedkortet? Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 En interessant konsekvens ved defekt hovedkort blir da at om sjappa du kjøpte det fra ikke kan levere likt nok hovedkort fra samme produsent den dagen det gamle går i stykker så blir de også ansvarlige for å gi deg en ny vista lisens. Tapet av lisensen er å regne som en følgefeil som de er erstatningspliktige for. Lenke til kommentar
dominus Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 I dagens situasjon hvor "alle" har flere maskiner i huset, savner jeg en familiepakke, dvs. 3-4 lisenser og oppover til redusert pris. Jeg/vi har 6 XP-lisenser i dag og når disse skal byttes ut så blir det relativt kostbart... 7854060[/snapback] helt enig. noe ala Office.. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 En interessant konsekvens ved defekt hovedkort blir da at om sjappa du kjøpte det fra ikke kan levere likt nok hovedkort fra samme produsent den dagen det gamle går i stykker så blir de også ansvarlige for å gi deg en ny vista lisens. Tapet av lisensen er å regne som en følgefeil som de er erstatningspliktige for. 7854276[/snapback] Da kjøper du et annet hovedkort og reaktiverer windows ved evt. å snakke med kundeservice. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Blir jo spennde å se hvor lenge denne oppklaringen er gyldig AtW Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Bolson: Det er mye større forskjell på Windows9x/XP enn på Windows XP (NT5.1) /Vista (NT6.0) 7854194[/snapback] I realiteten uinteressant hvor stor forskjellene er. Poenget er at selv om enkelte har utrolig god stabilitet, er Vista for andre nærmest ubrukelig pr dato, pga driverproblemer og inkompatibel programvare. Og ikke kom med argumentet om at det bare er å bruke update. Jeg har faktisk 2 stk SCSI enheter som ikke fungerer med Vista, og hvor det er lite sannsynlig at drivere kommer. XP-driverne fungerer ikke. At enhetene er sære skal jeg være enig i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå