magnemoe Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 for min del så er det det. jeg bytter ikke flere ganger i året. 1 gang i snitt tenker jeg. men jeg forventer da at vista holder i en 4-5 år. og jeg har ikke så mye kr at det gjør noe. og det er 1600 i mitt tilfelle, jeg skal ha ultimate om jeg skal kjøpe den. det erpenger jeg vanligvis ikke har når jeg oppgraderer. (kjøper også vanligvis bare 1 til 2 deler av gangen, aldri en hel maskin på en gang) 7853613[/snapback] Samme her. Oppgraderer deler ettervært, Oppdaterte oftere før siden jeg da skrudde en del pcer for salg på privat basis og ofte solgte mine brukte deler og kjøpte nye. Det jeg ser her er at i praksis kan du få reaktivisert windows selv om du bytter hovedkort. Dette er det andre har erfart. Det stilles etter det jeg vet ingen krav til dokumentasjon på hva slags hovedkort du har og hva du bytter til når du ringer microsoft aktivering. Det stilles heller ingen krav til at hovedkortet skal byttes pga garanti feil, noe som også villle vært urimelig. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) Dette er slutten for omsetningen av brukte/demo hk. Ingen tør å ta sjansen/maset med å teste slike lenger på bekostning av et stk. Vista OEM lisens. Over en lengre tidsrom vil det førre til færre hk bytter og sannsynligvis vil snart noen mindre hk produsenter gå konkurs. Takket Microsoft blir det mindre konkurranse og kanskje høyere priser på hk om noen få år. Endret 2. februar 2007 av Spartan Lenke til kommentar
Vice Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 kan noen forklare meg hva hovedkort med tilnærmet like specs betyr? hvor forskjellig kan det være 7853757[/snapback] Det betyr i praksis at du kan kjøpe et hvilket som helst nytt hovedkort. Bare tenkt etter. Skal liksom MS sitte inne med nøyaktig info om brikkesett og specs på alles hovedkort, hvilke produsenter som har hva og hva som er tilgjengelig til enhver tid og så krysssjekke opp og ned i mente for å passe på at du ikke bruker noe som fraviker specs'ene på ditt nåværende/gamle? Som noe skrev. Det er INGEN forskjell på XP OEM og Vista OEM. Vista har faktisk BEDRE OEM behandling i den forstand da det skal være mer tolerant for ny HW. Lenke til kommentar
(ODIN) Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Så dvs. at det er kun ved nytt HK en OEM-versjon må kjøpes på nytt? Og hvor ofte vil reaktivering være nødvendig, sånn ca.? Synes det ikke er noe som helst tåpelig her, jeg - har jo alltid vært slik. Herregud, dere kjøper en mye billigere versjon av et operativsystem som er brukt mange år på. Deal with it, eller betal penger for en retail-versjon. Det er tross alt et stort, stabilt og godt OS vi snakker om her, som varer i uendelig mange år - og da er det ikke gale å spytte et par lapper i det. Om du kjøper deg et nytt Xbox-spill, betaler du vel 5-600,-, og du får glede av det et par timer / dager. Dere som klarer å sette ting litt i perspektiv ser at Vista *egentlig* ikke er så dyrt som alle skal ha det til. 7853700[/snapback] syns likevel at 4500 til godt over 5000 som er prisen det ligger på i dag er for mye. ultimate bør koste 3500 ikke mer. Lenke til kommentar
diosyria Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Hva står OEM for? Original equipment manufacturer? Og dete betyr at dette er en opgraderings lisens? Right? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Hva står OEM for? Original equipment manufacturer?Og dete betyr at dette er en opgraderings lisens? Right? 7853823[/snapback] Nei, OEM har ingenting med oppgradering å gjøre. Det vanligste er at OEM kommer i fullversjon. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Hva står OEM for? Original equipment manufacturer?Og dete betyr at dette er en opgraderings lisens? Right? 7853823[/snapback] Spørsmål 1: Ja. Spørsmål 2: Nei, dette er ikke en oppgraderingslisens. Det er en enkelstående lisens med følgende begrensninger. * Ikke support fra MS (men systembygger forplikter seg å gi support). * Kan ikke oppgraderes * Og kan ikke flyttes til ny maskin (definisjon nytt HK) Oppgraderingslisens er en fullversjon som krever at man har XP i fullversjon fra før. Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) Synes dette er helt greit jeg. Sånn som det alltid har vært Forresten, man har også gratis support ifra MS når det gjelder blant annet Windows Update og Service Packer - uansett hvilken versjon av Windows man har. (OEM eller Retail) Endret 2. februar 2007 av ZyberZone Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Så dvs. at det er kun ved nytt HK en OEM-versjon må kjøpes på nytt? Og hvor ofte vil reaktivering være nødvendig, sånn ca.? Synes det ikke er noe som helst tåpelig her, jeg - har jo alltid vært slik. Herregud, dere kjøper en mye billigere versjon av et operativsystem som er brukt mange år på. Deal with it, eller betal penger for en retail-versjon. Det er tross alt et stort, stabilt og godt OS vi snakker om her, som varer i uendelig mange år - og da er det ikke gale å spytte et par lapper i det. Om du kjøper deg et nytt Xbox-spill, betaler du vel 5-600,-, og du får glede av det et par timer / dager. Dere som klarer å sette ting litt i perspektiv ser at Vista *egentlig* ikke er så dyrt som alle skal ha det til. 7853700[/snapback] Jeg antar at du har brukt Vista noen måneder, har installert/testet ut diverse software.. samt har PC'n stående på døgnet rundt. Og ikke opplevd noen krasj, nedetid. Da har du sikkert rett i at Vista er ett stort, stabilt og godt OS.. og ikke bare ser "slick" ut. Kan ikke si at jeg har erfaring med at Vista er så veldig stabilt. Men jeg har bare testet det ut noen uker. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) hvordan vil vista merke at det er gjordt et hk bytte og er det noen mulighet for å gå rundt dette? jeg pleier å bytte deler langt oftere enn operativ system. og denne gangen går jeg med tanker om å faktisk kjøpe vista lovlig. dersom hovedkortbytte krever ny lisens så ble det kjøpet plutselig mye mindre interesssant, hovedkorta blir jo 1600kr dyrere.7853583[/snapback] Google for å finn ut hva en TCM brikke er. (Også kalt Fritz brikke. Utviklet av Trusted Computing Group). Denne identifiserer hvert hovedkort med en hardkodet nøkkel som blandt annet brukes til DRM og bitlocker, m.m. Dette gjør at dersom du bruker bitlocker så blir harddisken din ubrukelig (dvs, du mister alle data på den) dersom hovedkortet ryker og du må bytte det. TCM og DRM kan sørge for at musikk og film som lastes ned kun kan spilles av på den pc'en (det hovedkortet) du har lastet det ned med. Du får for eksempel ikke til å spille av en DRM beskyttet CD eller nedlastet iTunes låt på vista med mindre lydutgangen din støtter DRM kryptering... Dvs, du kan spille den av, men det vil ikke komme noe lyd ut av høytalerne dine... eller ikke noe bilde for filmen du lastet ned (eller kjøpte på HDDVD/bluray) på skjermen som er tilkoblet med DVI uten HDCP kryptering. Restriksjonsmulighetene er mange... Spillet du kjøpte i butikken virker kun på den første pc'n du installerer det på og slutter å virke dersom du prøver å installere det på en annen PC... Slike ting blir virkeligheten med vista. Endret 2. februar 2007 av HavarN Lenke til kommentar
larsg Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) Så dvs. at det er kun ved nytt HK en OEM-versjon må kjøpes på nytt? Og hvor ofte vil reaktivering være nødvendig, sånn ca.? ---------------------------------------------------------------------------------------------- Har allerede mått ringe Microsoft for å reaktivere uten engang å ha åpnet kassa på maskinen.Kun vært i bios og satt diskkontrolleren fra AHCI til IDE og tilbake igjen og prøvd ut ett par drivere fra Intel og Jmicron. Fikk ikke reaktivert på grønt nummer , men måtte ringe betal nummer og prøve å prate engelsk da de sa det ikke fantes slik support på norsk til Vista.Gikk greit , men fy f... så tidkrevende og irriterende. Endret 2. februar 2007 av larsg Lenke til kommentar
MaX [NOR] Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Tipper dette i praksis blir veldig slapt håndhevet av MS. Omtrent som det er med XP OEM lisenser i dag. 7853801[/snapback] Tipper dette blir omtrent som i dag. Ryker hovedkortet eller du bytter til et bedre må du sikkert ringe til MS- support for å få reaktivert lisensen. Har alltid fått lov til å skifte hardware på telefon supporten. Men det kunne godt ha vært mer enn ett klistremerke med lisens kodene . Har rota bort ett par av dem. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 snip ... 7853700[/snapback] Jeg antar at du har brukt Vista noen måneder, har installert/testet ut diverse software.. samt har PC'n stående på døgnet rundt. Og ikke opplevd noen krasj, nedetid. Da har du sikkert rett i at Vista er ett stort, stabilt og godt OS.. og ikke bare ser "slick" ut. Kan ikke si at jeg har erfaring med at Vista er så veldig stabilt. Men jeg har bare testet det ut noen uker. 7853870[/snapback] Støttes, har selv testes siste RC i noen perioder. Stabilt helt til jeg skal ha på plass all mer spesifikk programvare. Et like ille problem er at oppgradering til Vista medfører at jeg må bruke mellom 5 og 8 000 på å oppgradere annen programvare. Oppgraderinger som gir null gevinst. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 HavarN ikke spre BS.7853892[/snapback] Hold deg til tegneseriene dine du... Det er ikke BS. Hvis du ikke tror meg så google disse tingene og se selv og se bl.a. i wikipedia hva jeg snakker om. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 HavarN Postet i dag, 09:30 Google for å finn ut hva en TCM brikke er. (Også kalt Fritz brikke. Utviklet av Trusted Computing Group). Denne identifiserer hvert hovedkort med en hardkodet nøkkel som blandt annet brukes til DRM og bitlocker, m.m. Det er en metode ja, men såvidt jeg vet er det da langt fra alle hk som har en slik brikke. Tar jeg feil? Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) Dette er slutten for omsetningen av brukte/demo hk. Ingen tør å ta sjansen/maset med å teste slike lenger på bekostning av et stk. Vista OEM lisens. Over en lengre tidsrom vil det førre til færre hk bytter og sannsynligvis vil snart noen mindre hk produsenter gå konkurs. Takket Microsoft blir det mindre konkurranse og kanskje høyere priser på hk om noen få år. 7853811[/snapback] Dette er jo bare bra! få vekk noken av dei dårligste i markedet. Det er sånn den sterkeste vinner. Kanskje man selger hovedkort med Windows Vista i framtida i stade! Hmm... Da er det vel bare å stikke innom posten å hente retail ultimate engelsk versjonen min da i dag. Den koster foresten ikkje så mykje som den norske ultimate, og man kan jo slenge inn språkpakker. Dessuten liker eg den engelske utgåva av XP bedre enn den norske... så da går eg ut i fra det blir det samme med Vista! Bra og oppklarende artikkel. Endret 2. februar 2007 av Cornel Lenke til kommentar
lars64no Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Regelen med bytte av fungerende hovedkort er nøyaktig samme regel som for Windows XP. Jeg har skiftet 3 hovedkort på min XP Home OEM lisens uten problemer. (bedre og nyere hoved kort) Alle MSI kort Tar ca 2 formateringer i året. Samme nøkkel. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 HavarN ikke spre BS. 7853892[/snapback] Er man uenig så kommer man med argumenter og fakta, ikke slike intetsigende fraser... On-topic: Ser ut til å bli det samme som XP og MS har aldri vært vanskelig med HK problemer(bytte ut defekt kort)) med XP-en. Har bare gode erfaringer med Microsoft Norge. Jada, har snakket med de minst ørten ganger i siste årene.. (OEM-lisenser) Lenke til kommentar
Mr_Snuffles Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) For dere som ikke skjønner poenget med OEM lisener (fra prisguiden): OEM RETAIL Windows Vista Home Basic 726,- 1978,- Windows Vista Home Premium 920,- 2495,- Windows Vista Business 1159,- 3106,- Windows Vista Ultimate 1565,- 4165,- Man kan altså bytte hovedkort nesten 3 ganger før man er oppe i samme pris som for retail utgaven. Prisen for den dyreste utgaven av Vista i OEM utgave, er langt under det de fleste bruker på RAM-brikker ved skifte av ny plattform. Alle øvrige oppgraderinger, dvs CPU, Grafikk, RAM osv. samt utskifting av hovedkort som følge av defekt, kan man gjøre uten å bekymre seg for lisensen. Kun reaktivering kreves. Når man legger til det faktum at Call Sentrene til Microsoft i praksis faktisk aldri sjekker om du har byttet hovedkort (kun om du har installert på flere PCer), så bør de aller fleste avanserte brukere kunne se fordelene med OEM. Endret 2. februar 2007 av Mr_Snuffles Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå