abene Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Det har vært en del forvirring rundt OEM-lisensene for Windows Vista. Nå kommer omsider avklaringen. Les mer Lenke til kommentar
breathe Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Det har vært en del forvirring rundt OEM-lisensene for Windows Vista. Nå kommer omsider avklaringen. Les mer 7853539[/snapback] Og med det forsvant poenget med OEM... igjen... Lenke til kommentar
lain Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Kan da ikke klage på dette? Oem lisensen følger hovedkortet, som i seg selv er greit nok, spesielt siden du kan erstatte det med et likt hovedkort, om det du har ryker. ""Regelen med bytte av fungerende hovedkort er nøyaktig samme regel som for Windows XP. Vista tillater flere maskinvareendringer enn XP før reaktivering kreves."" Lenke til kommentar
Haansi Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Ja, hvorfor klage på dette? Det er akkurat samme "reglene" som er i XP, pluss at du til og med har mer frihet! Ingenting å grine over spør du meg. Har nettop kjøpt denne versjonen. Gleder meg. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) Fra artikkelen (siden så mange bestandig slenger med leppa i sånne tråder uten å lese artikkelen det handler om): 1. En OEM-lisens er maskinbundet og kan ikke flyttes til en annen maskin under noen omstendigheter. 2. Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som ny maskin og en ny Windows-lisens kreves. 3. Hvis man bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme type eller med tilsvarende spesifikasjoner fra samme leverandør, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows-lisens kreves. 4. Man kan bytte øvrig maskinvare så mye man vil uten at dette utløser behov for ny Windows-lisens, men man vil etter en stund måtte reaktivere Windows. Er jo helt greit dette; OEM funker med andre ord uansett hva man bytter av utstyr så lenge det er på samme hovedkort. Med andre ord er det fritt frem for oppgradering av CPU/RAM/Grafikkort/Disker +++ uten noe tull. Endret 2. februar 2007 av Nonsens Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Kan da ikke klage på dette? Oem lisensen følger hovedkortet, som i seg selv er greit nok, spesielt siden du kan erstatte det med et likt hovedkort, om det du har ryker. ""Regelen med bytte av fungerende hovedkort er nøyaktig samme regel som for Windows XP. Vista tillater flere maskinvareendringer enn XP før reaktivering kreves."" 7853562[/snapback] Idioti, M$ kan da ikke vite om jeg har byttet hovedkort fordi det gamle tok kvelden eller fordi jeg ville oppgradere... Og sjansen for å få NØYAKTIG samme HK etter en stund er vel ganske liten. Kan heller ikke si jeg har hatt noen problem med å installere XP OEM på totalt andre maskiner enn den som lisensen fulgte med på og aktivert dem uten problemer.. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 hvordan vil vista merke at det er gjordt et hk bytte og er det noen mulighet for å gå rundt dette? jeg pleier å bytte deler langt oftere enn operativ system. og denne gangen går jeg med tanker om å faktisk kjøpe vista lovlig. dersom hovedkortbytte krever ny lisens så ble det kjøpet plutselig mye mindre interesssant, hovedkorta blir jo 1600kr dyrere. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) Idioti, M$ kan da ikke vite om jeg har byttet hovedkort fordi det gamle tok kvelden eller fordi jeg ville oppgradere... Og sjansen for å få NØYAKTIG samme HK etter en stund er vel ganske liten. 7853581[/snapback] Sjansen for at et hovedkort går istykker etter lang tids bruk er jo minimal. Feil på hovedkort melder seg som regel med en gang. Forøvrig; er man typen som bytter alt i maskinen - inkludert hovedkort - flere ganger i året så bruker man så mye penger på hobbyen sin at en tusenlapp fra eller til for en OS-versjon som ikke er bundet til hovedkortet neppe er noe å snakke om. Endret 2. februar 2007 av Nonsens Lenke til kommentar
kindings Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Idioti, M$ kan da ikke vite om jeg har byttet hovedkort fordi det gamle tok kvelden eller fordi jeg ville oppgradere... Og sjansen for å få NØYAKTIG samme HK etter en stund er vel ganske liten. 7853581[/snapback] Sjansen for at et hovedkort går istykker etter lang tids bruk er jo minimal. Feil på hovedkort melder seg som regel med en gang. Forøvrig; er man typen som bytter alt i maskinen - inkludert hovedkort - flere ganger i året så bruker man så mye penger på hobbyen sin at en tusenlapp fra eller til for en OS-versjon som ikke er bundet til hovedkortet neppe er noe å snakke om. 7853590[/snapback] Ja, ville også seriøst vurdert retail/oppgrader versjonen Selv sitter jeg litt og venter i håp om at dette går seg litt til og hvilke erfaringer folk får. Tidligere erfaringer med Vista release candidates gjør at jeg ikke har det veldig travelt med å bytte. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 for min del så er det det. jeg bytter ikke flere ganger i året. 1 gang i snitt tenker jeg. men jeg forventer da at vista holder i en 4-5 år. og jeg har ikke så mye kr at det gjør noe. og det er 1600 i mitt tilfelle, jeg skal ha ultimate om jeg skal kjøpe den. det erpenger jeg vanligvis ikke har når jeg oppgraderer. (kjøper også vanligvis bare 1 til 2 deler av gangen, aldri en hel maskin på en gang) Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Kan da ikke klage på dette? Oem lisensen følger hovedkortet, som i seg selv er greit nok, spesielt siden du kan erstatte det med et likt hovedkort, om det du har ryker. ""Regelen med bytte av fungerende hovedkort er nøyaktig samme regel som for Windows XP. Vista tillater flere maskinvareendringer enn XP før reaktivering kreves."" 7853562[/snapback] Idioti, M$ kan da ikke vite om jeg har byttet hovedkort fordi det gamle tok kvelden eller fordi jeg ville oppgradere... Og sjansen for å få NØYAKTIG samme HK etter en stund er vel ganske liten. Kan heller ikke si jeg har hatt noen problem med å installere XP OEM på totalt andre maskiner enn den som lisensen fulgte med på og aktivert dem uten problemer.. 7853581[/snapback] les hele artikkelen du. Om HK ryker kan du bytte det i ett likt, eller om det ikke er tilgjengelig, ett med tilsvarende spesifikasjoner fra samme produsent... Lenke til kommentar
Aldhissla Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Synes reglen til MS er grei, det gir forsåvidt en del muligheter kontra XP i dag, men jeg lurer på hvordan de skal håndheve det. Innenfor garantitiden så må du jo sende HK tilbake til selger, hvilket betyr at MS kan ha lettere kontroll. Men utenfor garantitiden? Hva gjør de da? Må man sende inn HK eller holder det at man oppfører seg som folk når man prater med MS (min erfaring tilsier det)? Skal bli spennende å se hvordan de praktisk skal løse det..... Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Nå begynner dette å bli latterlig Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) Så dvs. at det er kun ved nytt HK en OEM-versjon må kjøpes på nytt? Og hvor ofte vil reaktivering være nødvendig, sånn ca.? Synes det ikke er noe som helst tåpelig her, jeg - har jo alltid vært slik. Herregud, dere kjøper en mye billigere versjon av et operativsystem som er brukt mange år på. Deal with it, eller betal penger for en retail-versjon. Det er tross alt et stort, stabilt og godt OS vi snakker om her, som varer i uendelig mange år - og da er det ikke gale å spytte et par lapper i det. Om du kjøper deg et nytt Xbox-spill, betaler du vel 5-600,-, og du får glede av det et par timer / dager. Dere som klarer å sette ting litt i perspektiv ser at Vista *egentlig* ikke er så dyrt som alle skal ha det til. Endret 2. februar 2007 av loathsome Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Spirre Postet i dag, 08:01 hvordan vil vista merke at det er gjordt et hk bytte og er det noen mulighet for å gå rundt dette? jeg pleier å bytte deler langt oftere enn operativ system. og denne gangen går jeg med tanker om å faktisk kjøpe vista lovlig. dersom hovedkortbytte krever ny lisens så ble det kjøpet plutselig mye mindre interesssant, hovedkorta blir jo 1600kr dyrere. Etter mitt syn er ikke oem noe for hw- entusiastene Spirre. Jeg er vel omtrent som deg ikke noe ekstrem, men liker å bytte ut komponeter, og tror det blir veldig mye styr med oem. Jeg har hatt samme kabinett de siste 2 år, men alt inni er byttet flere ganger. Hvordan Vista merker hk bytte, er vel akkurat på samme måte som den merker all annen hardware, og jeg tviler på at det vil bli enkelt og omgå denne komponent identifiseringen. Oem passer for laptop, og for de som ikke er interessert i hardware Men jeg skjønner ikke hvorfor folk klager over disse oem reglene, syns det ser veldig bra ut, og bra er det også at hvem som helst kan kjøpe oem, uten samtidig å kjøpe "vesentlig maskin del" (ide kabel ) Lenke til kommentar
(ODIN) Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 kan noen forklare meg hva hovedkort med tilnærmet like specs betyr? hvor forskjellig kan det være Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Hvis jeg skal kjøpe Vista oppgradering istede: Kan jeg lovlig oppgradere fra min XP-oem? Om jeg har kjøt xp-oem i 2005 kan man vel ikke oppgradere fra ett moderne hovedkort? Uff dette blir mer komplisert enn jeg skulle trodd. -Spørs om jeg gidder å bli lovlydig, for det er mye enklere å være pirat. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 kan noen forklare meg hva hovedkort med tilnærmet like specs betyr? hvor forskjellig kan det være 7853757[/snapback] Samme brikkesett (?) Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) Fra bloggen: Om modellen din har utgått kan du benytte det leverandøren av det opprinnelige hovedkortet mener er neste versjon av opprinnelig kort. Merk at det hovedkortet som erstatter et defekt kort må komme fra samme leverandør. Da er det bare å satse på riktig hest (merke), går ut i fra at man da ikke kan bytte CPU produsent Endret 2. februar 2007 av Nisje Olm Lenke til kommentar
iDude Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Tipper dette i praksis blir veldig slapt håndhevet av MS. Omtrent som det er med XP OEM lisenser i dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå