Gå til innhold

Hva er dette for noen prosesser?


Anbefalte innlegg

Jeg har merket i det siste at lappyen har lagget veldig mye til tider i det siste. Og på prosesserlisten er den prosessen som bruker medst CPU er lsass.exe .

Jeg goglet denne og det sto at hvis den ikke lå i win32 mappen var den et virus.

Så jeg søkte pcen for filer som het lsass, og fant to stk.

 

lsass.png

 

Og når jeg så på listen med prosesser kom plutselig denn rakkeren opp, uten at jeg hadde startet noe. Er dette noe jeg bør bekymre meg over?

 

Msmp.png

 

Takker for alle svar : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående de to lsass filene dine. Den ene ligger i windows/system, som var OK, og den andre ligger i katalogen du har windows installasjonen kopiert til? i386 hørtes kjent ut av en eller annen grunn.

 

Jeg har ett antivirus forslag også. Free AVG antivirus (litt slit å finne på hjemmesidene deres http://free.grisoft.com/doc/1 kan være et godt utgangspunkt). Ellers så må jeg inrømme at jeg har særdeles lite kjenskap til virus. Antagelig skyldes det at jeg bruker Linux til daglig og i arbeid. Spiller i windows fra tid til annen dog.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar
Angående de to lsass filene dine. Den ene ligger i windows/system, som var OK, og den andre ligger i katalogen du har windows installasjonen kopiert til? i386 hørtes kjent ut av en eller annen grunn.

 

Jeg har ett antivirus forslag også. Free AVG antivirus (litt slit å finne på hjemmesidene deres http://free.grisoft.com/doc/1 kan være et godt utgangspunkt). Ellers så må jeg inrømme at jeg har særdeles lite kjenskap til virus. Antagelig skyldes det at jeg bruker Linux til daglig og i arbeid. Spiller i windows fra tid til annen dog.

 

-Ko_deZ-

7865922[/snapback]

 

Og jeg bruker AVG fra før av, og scanner jevnlig. Har scannet begge lsass filene, og begge var clean. Så jeg vet ikke hva som er gale.

Problemet begynnte for noen dager siden, har hatt pcen i under et år.

Endret av nevelk
Lenke til kommentar

Gå på start -> kjør -> skriv msconfig og trykk ok

 

Så går du til oppstarts-delen helt til høyre.. der har du all dritten som blir starta opp samtidig med windows.. Jeg så at du hadde MYE unødvendige saker kjørende, så du bør se ann hva du trenger i msconfig - oppstart

 

Eventuelt ta en screenshot av alle tinga som ligger der, så kan jeg/andre få bedømme hva du kan fjerne.. Om du ikke veit selv! :)

Endret av Keltern
Lenke til kommentar
Gå på start -> kjør -> skriv msconfig og trykk ok

 

Så går du til oppstarts-delen helt til høyre.. der har du all dritten som blir starta opp samtidig med windows.. Jeg så at du hadde MYE unødvendige saker kjørende, så du bør se ann hva du trenger i msconfig - oppstart

 

Eventuelt ta en screenshot av alle tinga som ligger der, så kan jeg/andre få bedømme hva du kan fjerne.. Om du ikke veit selv! :)

7868706[/snapback]

 

Jeg skjønnte ikke helt det der som kom opp på systemkonfig.

Hvor skal jeg "gå" innpå det vinduet for å se greiene?

Lenke til kommentar

I mine øyne kan du fjerne alt som bortsett fra avg og trådløst nett.. itunes og java tingene er unødvendige å ha kjørende slik iaff.. :)

 

Om du merker at noe ikke fungerer som det skal får du prøve deg fram med hva som må startes.. Men etter hva jeg ser, så er det ikke mye kritiske prosesser bortsett fra avg og trådløst nett som trenger være der! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...