Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC ville ei starte. Nå restarter den seg!


Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt meg en ny PC som jeg har satt sammen selv av deler. Alle delene har jeg kjøpt på Netshop.no og skrudd sammen idag.

 

Men da jeg trykket på start for første gang skjer det ingen ting, skjermen forblir svart, hører ingen bibs ved oppstart som normalt. Ingen ting skjer utenom at du hører DVD spilleren og forskjellige vifter setter igang. Viftene på skjermkortet, CPU'en osv bruker også 5-7 sekunder på å starte. Men alt ser ut til å fungere.

Får intet skjermbilde av det hele tatt. :cry:

 

Bruker da en Digital-Analog ting til min CRT skjerm.

 

Pc'en består av

PSU: MIST 500W strømforsyning

Gigabyte GA-965P-S3 hovedkort S775

Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket775

Western Digital 320GB S-ATAII

Club3D Geforce 8800GTS 640MB PCIe

Samsung DVD brenner SHS-183A

OCZ DDR2 2048MB Special Ops Edition

 

Har forsøkt å skru alt fra hverandre og sammen igjen uten hell. Alt ser ut til å fungere. Lurer selv på om det kan være Hovedkortet som er defekt?

Noen andre som har noen anelse?? :w00t:

TUSEN takk for alle innslag!!

Endret av AmonRa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant ut etter litt spørring fra Datakjeden i Møllergata at jeg ikke hadde plugget i tolv volts kontakten til Hovedkortet. Det var ingen kontakt fra min nye strømforskyning (mist 500) som passet der, så trodde ingenting skulle inn den lille sukkerbiten.

Men selv om jeg da fikk i strømmen hang maskinen seg rimelig fort. Etter å ha demontert PC'en og satt alt på plass igjen fungerte det fortsatt ikke. Skulle innstallere Vista og "loading" hang seg etter bare 10%. Av og til ville ikke minne telle ferdig på begynnelsen heller. Fant da ut at den ene !GB brikken i rammen var defekt, prøvde med bare dene ene og da funket alt greit.

Rammen jeg kjøpte var: OCZ DDR2 2048MB Special Ops Edition

 

Takker alle så mye for hjepen!

Skal sende RAMbrikken tilbake og håpe jeg får ny. Brukt to dager nå på å få systemet opp å gå (bursdagsgave)

Lenke til kommentar

Men men men, problemene er ikke over.

Etter at jeg fant ut at den ene ram briken ikke fungerte så kjører nå da maskina med kun1 brikke a 1GB.

Problemet nå er at maskina restarter seg selv helt plutselig.

Har en harddisk med to partisjoner, med XP på en og Vista på en annen. Problemet skjer i begge opperativsystemene. Får melding om at systemet er gjennoprettet etter en allvorlig feil.

Kan det være at den siste rambrikken også er defekt, eller at Hovedkortet ikke er stabilt.

Har forsøkt å finne ut hvordan jeg oppdaterer BIOS, men det ser ut som ejg bare kan gjøre det med en floppydisk, noe jeg ikke har innstallert enda.'

 

TUUSEN takk for alle Tips!

Lenke til kommentar
Hent ned UltimateBootCD (www.ultimatebootcd.com), og boot fra den. Kjør forskjellige diagnostikk-verktøy for å teste RAM, harddisk, CPU osv.

7889317[/snapback]

 

Jeg dro innom denne www.ultimatebootcd.com, men der er det jo over 200 downloads, skjønte ikke helt det der. Må jeg laste ned alle? Hvordan hjelper det meg ed å boote uten floppy? Det så veldig tungvindt ut. Tro jeg satser på å innstallere floppy jeg.

 

Oki, skal prøve på det. Hva heter disse forskjellige diagnoseprogrammene? Skal google og se hva jeg finner om ingen har noen spesifike annbefalninger. :) Takk.

Endret av AmonRa
Lenke til kommentar
Som sagt ovenfor, kjør memtest86. Sjekk også at spenningen til minnet er rett! På gigabyte hk skal brikkene dine ha + 0,3 v (standard 1,8v, brikkene skal ha 2,1v)

Prøv også å oppdatere bios. Kan gjøres fra easy tune 5 i XP. Men fix spenningen først.

7890493[/snapback]

AHA! Så på gigabyte kort er spenningen for lav? Nå har jeg levert maskina inn til Netshop da, de skulle se på detn. De sa at det ikke ville koste noe så det er o bra..

Var innom butikken ved Grorudigår.

Skal jeg iallefall fikse det når jeg får den tilbake.

Men fant ikke hva volten sto på i BIOSEN? Så bare at jeg kunne plusse på volten da...

Lenke til kommentar

Litt komplisert og beskyldninger går både mot minne og hovedkort produsenter(gjelder ikke bare gigabyte). Brikkene skal fungere på 1,8v da det er standarden, men alle gjør ikke det og du må derfor sette spenning og timings manuelt. Noen sier også at spenningene på en rekke hk er lavere enn 1,8v og dette forårsaker problemene. Er veldig usikker på detaljene så kanskje noen andre kan forklare det bedre!

 

For å stille må du gå til: MB intelligent Tweaker SE HER og sette +3.

For å forandre på timings tast Ctrl+F1 på forsiden i bios.

 

Edit: Det er da langt fra sikkert at dette er problemet, men Netshop fikser vel det uansett.

Endret av heisann80
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Litt komplisert og beskyldninger går både mot minne og hovedkort produsenter(gjelder ikke bare gigabyte). Brikkene skal fungere på 1,8v da det er standarden, men alle gjør ikke det og du må derfor sette spenning og timings manuelt. Noen sier også at spenningene på en rekke hk er lavere enn 1,8v og dette forårsaker problemene. Er veldig usikker på detaljene så kanskje noen andre kan forklare det bedre!

 

For å stille må du gå til: MB intelligent Tweaker SE HER og sette +3.

For å forandre på timings tast Ctrl+F1 på forsiden i bios.

 

Edit: Det er da langt fra sikkert at dette er problemet, men Netshop fikser vel det uansett.

7897974[/snapback]

 

Vel Vel, nå har jeg nettopp snakket med Netshop, og de klarer ikke finne feilen. :thumbdown:

Han mener å ha byttet ut alle delene på PC'en men får fortsatt problemer med en "bluescreen".

Byttet først Ram, så strømforsyning, så hovedkort. Går utifra at han har byttet det andre også. Men fortsatt ikke kommet frem til noen løsning. :no:

Nå lurer han på omdet er noen "rare" kompabilitetsproblemer da.

Noen som hørt noe liknende? Selv om alle dele skal være kompatible, så er det ikke det?

Nå nærmer rep tiden seg snart to uker. Merker jeg begynner å bli litt utålmodig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...