Gå til innhold

Bakgrunnen vises feil i IE

Anbefalte innlegg

Jeg har kodet en side til et dataparty jeg arrangerer, men har støtt på et ganske kjent problem: Internet Explorer lager som vanlig tull.

Det er meningen at bakgrunnen skal være helt blå, men når siden blir åpnet i IE blir det problemer. Det blir en hvit strek øverst på siden, og et større område med hvitt nederst på siden.

Det løser seg når man oppdaterer siden, men det er allikevel forferdelig plagsomt.

Etter man har oppdatert, fungerer alt helt til man lukker nettleseren og åpner den på nytt igjen. Da er problemet der igjen, helt til man på nytt oppdaterer.

Feilen kommer når jeg bruker IE 7. IE 6 er jeg ikke helt sikker på, men i og med at versjon 7 er nyest, er det vel denne jeg må forholde meg til.

Forsiden og alle undersidene er laget med xhtml og css, og er 'Valid XHTML 1.0 Transitional'.

Siden virker som den skal i både Firefox og Opera.

Siden: http://www.kurlan.net

Her er css'en, om det hjelper: http://www.kurlan.net/style.css

Er det en måte å fikse dette på? I såfall; hvordan?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bruker ikke den magiske koden som skal stå i toppen av ethvert stylesheet:

* { margin: 0; padding: 0; }

Den gjør at du stiller margins selv på alt sammen. Veldig hendig fordi forskjellige browsere gjerne bruker forskjellige margins og paddings på forskjellige elementer.

Ikke sikkert at det løser problemet ditt though.

Den ser fin ut i IE6 hos meg.

Lenke til kommentar
Du bruker ikke den magiske koden som skal stå i toppen av ethvert stylesheet:

* { margin: 0; padding: 0; }

Den gjør at du stiller margins selv på alt sammen. Veldig hendig fordi forskjellige browsere gjerne bruker forskjellige margins og paddings på forskjellige elementer.

Ikke sikkert at det løser problemet ditt though.

Den ser fin ut i IE6 hos meg.

7852761[/snapback]

Det funket på den øverste hvite streken! Takk, den lille koden visste jeg ikke at det var lurt å plassere på starten av stylesheet'et, men kommer til å bruke den fra nå av :)

Nå er det bare det under som er igjen, men jeg tror dette har noe med hvor lang boksen med innholdet er. Den blå bakgrunnen går nemlig over i hvit rett under denne boksen, så det ser ut som bakgrunnen følger den. Det er jo egentlig litt merkelig, for når man skriver "body {background-color: #5F799E;}", burde jo det gjelde hele bakgrunnen?

Det merkelig med dette problemet (som nå halvveis er løst) er at det noe ganger vises og andre ganger ikke. Da jeg testet siden i IE tidligere i dag sammen med en kamerat på skolen, fikk jeg feilen på pc'en min mens det på pc'en til kameraten min funket som det skulle. Begge brukte IE.

Endret av Blyantspisser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...