Sirslask Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Sitter her og lurer på det, jeg fant ikke noe kort om det på wikipedia og jeg har ikke tid til å lese 3 sider. Noen som kan forklare? Lenke til kommentar
El-Deno Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Du har virkelig ikke fulgt med i samf timene dine. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Tja, står jo ganske kort og greit her om du er stødig i engelsk. Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Kort: WWII, Tyskland holder på å tape. Vesten(USA,England osv) kommer fra vest og Russland fra øst. De møtes i Berlin og slutter nasizmen. Etter krigen hadde da de alierte utrolig nok vest delen av tyskland(se gamle kart) og Russland hadde øst. Da delte de rett og slett bare Tyskland i to, grensen gikk igjennom Berlin. Les leksene dine gutt! 3 sider... gisp. tar lenger tid å opprette et topic Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Nei, nei, nei... Tyskland ble delt i 4 deler. De vest-europeiske landene valgte å samarbeide, men Sovjet ville ha sin egen del. Derfor ble vest-siden mye større enn øst. Som dere ser på bildet ligger Berlin midt inni øst-tyskland, men pga. det var hovedstaden ble den også delt i 4 (men kun 2 deler pga. samarbeide). Det var da en egen "rute" inn til Vest-Berlin fra Vest-Tyskland, men en eller annen gang så stoppet sovjet dette. Da gikk det flyavganger hvert 3. minutt fra Vest-Tyskland til Vest-Berlin for å unngå krig. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Eh, dette må vel være det klareste eksemplet på latskap. La meg gjette, orket ikke å åpne boka, sov i samfunnsfagstimen og google/wikipedias 3 sider er for mye å lese.. Forkastelig at noen gidder å hjelpe fyren.. Eneste vi kan være trygge for er at han aldri blir lege eller statsminister.. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Tyskland (og Berlin) ble faktisk delt i fire, mellom Soviet, England, Frankrike og USA. De tre vestlige maktene samlet sine tre deler, som var omtrent like store som Soviets tilsammen. Les litt om muren også, spennende saker faktisk! Edit: too late Endret 1. februar 2007 av tofagerl Lenke til kommentar
Sirslask Skrevet 1. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2007 Du har virkelig ikke fulgt med i samf timene dine. 7851739[/snapback] Nettop, takk for hjelpen fra alle andre Følger med i timene med har ikke fått med meg hvorfor Tyskland ble det i to/fire Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 . De tre vestlige maktene samlet sine tre deler, som var omtrent like store som Soviets tilsammen. 7851823[/snapback] Det var de absolutt ikke, de var mye større. Lenke til kommentar
Jeg_ruler Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Det var vel fordi Eisenhower ikke gadd aa rykke lenger inn i Tyskland, saa han LOT Russerne ta Tyskland. Han visste jo ikke hvilke konsekvenser det skulle vise seg aa ha Lenke til kommentar
Mott Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Sovjet reagerte jo på at de slo sammen sine tre deler til en del, ved å stoppe all innføringen av forsyninger til Berlin. Lenke til kommentar
sv1 Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Det var vel fordi Eisenhower ikke gadd aa rykke lenger inn i Tyskland, saa han LOT Russerne ta Tyskland. Han visste jo ikke hvilke konsekvenser det skulle vise seg aa ha 7897793[/snapback] Altså, Russland tok jo Berlin, og dem kom vel lenger enn dit, ikkesant? Så akkurat å bruke ordet "LOT", men vet ikke jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå