Gå til innhold

Problemer med min HP dv6060

frowen

Anbefalte innlegg

Hei.

Den 27.09-06 var det dags for å selge den stasjonære pc'en og gå til innskaffelse av en bærbar. Jeg dro en tur opp på Expert her jeg bor og sjekka ut litt. Fant ut at jeg fikk lyst på en dv6060, da maskinen oppfylte de fleste kravene mine til ytelse.

I starten av desember så begynte derimot problemene. Maskinen presterte, merk; helt av seg selv stående på gulvet over natta avslått, å få 2 døde rows med piksler på skjermen. Alstå, to linjer med døde piksler over skjermen. Jeg har IKKE slått i skjermen med hammer eller lignende aka den har ikke fått fysisk skade. Siden dette ikke irriterte meg grenseløst, så håpet jeg at det kanskje bare var en kobling inni der som satt litt løst eller no og håpet at det skulle gå vekk helt av seg selv.

Men i romjula mine venner, da begynte de virkelige problemene.

Rett før jeg la meg så satte jeg pc'en på gulvet (akkurat samme sted som da den fikk ødelagt skjerm) og skrudde den av. Når jeg skulle skru den på dagen etter så kommer den seg til der windows begynner å loade opp, kommer det til mine store forundring blåskjerm, som varer i 1ms eller no. Den restarter og akkurat det samme skjer. I sinne prøver jeg x antall ganger før jeg innser at den er død.

Den 28. desember sender jeg den inn til HP på garantien. Jeg får den tilbake 4 uker senere og håper alt er bra. Når jeg pakker den ut av bobleplasten så ligger den en søt liten lapp over tastaturet. InfoCare skriver at blåskjerm skyldes softwarefeil og at jeg må ta destruktiv gjenoppretting. Det er noe jeg absolutt ikke vil, siden alt jeg har samlet sammen av bilder og diverse over seks år, vil bli borte.

Så jeg kommer meg inn i gjenopprettings-menyen og prøver å ta gjenoppretting. Dette fungerer ikke. Blåskjermen blir ikke borte og jeg banner høyt over pizzan.

Så jeg gir den til en bekjent som er datarepratør eller hva du vil kalle det, han er fagmann!

Han prøver diverse og finner ut at han ikke får kontakt med windows-partisjonen i det hele tatt. Han får altså ikke tilgang til noen filer, UNTATT det som ligger på recovery. Og det er jo ikke mye! Så han konkluderer med at harddisken er fysisk ødelagt, siden det virker dødt og ingen ting finnes der.

Så da tenker jeg, "jaja, får vel formatere da". Men så fungerer ikke dette. Det FUNGERER IKKE å formatere harddisken. Da sier det seg selv at noe er veldig galt, og at dataene mine ikke kan reddes uten hjelp av menn som skal ha 10000,- for det.

- - - -

Og jeg må få si før noen av dere antyder det, maskinen har IKKE, __IKKE__, fått noen form for slag eller støt som kan være skadelig. Å ha den på fanget og at den står på gulvet må gå an? Altså, denne maskinen har ødelagt seg selv.

- - - -

Jeg vet at det er lett å si at jeg ikke har gjort noe med den osv og at det er min feil at skjerm og hdd er ødelagt, men det er det IKKE. Jeg vet veldig godt at dette ikke er min feil og at det må være HP(?) sin.

Så nå skal den inn på service igjen. Men så lurer jeg, hva kan jeg kreve for det her? Kan jeg kreve penger tilbake? Kan jeg kreve ny maskin? Det er DE som har ødelagt for meg, og bare de alene. Og når InfoCare, verkstedet, sier at jeg skal formatere men så fungerer ikke det, da er det noe feil?!

Lurer på hva som skjer nå, om de sier det er min feil ol!

Takker for svar

- Daniel

Endret av frow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mener det i en rettssak i høst en gang ble fastslått at butikkene ikke kan fraskrive seg ansvaret for data som går tapt pga garantifeil. Hvordan det fungerer i praksis vet jeg ikke, men jeg mener de har ansvar for å få gjenopprettet tapte data så lenge brukeren er uskyldig.

Lenke til kommentar
mener det i en rettssak i høst en gang ble fastslått at butikkene ikke kan fraskrive seg ansvaret for data som går tapt pga garantifeil. Hvordan det fungerer i praksis vet jeg ikke, men jeg mener de har ansvar for å få gjenopprettet tapte data så lenge brukeren er uskyldig.

7851209[/snapback]

Hvis dette er sant så hadde det vært genialt. Men så blir jo problemet å krangle med Expert eller hvem av dem det er om at det er DERES feil da. Og hva om dataene ikke kan gjenopprettes og er forsvunnet for godt. Hva gjør de/jeg da?

Lenke til kommentar
Så nå skal den inn på service igjen. Men så lurer jeg, hva kan jeg kreve for det her? Kan jeg kreve penger tilbake? Kan jeg kreve ny maskin? Det er DE som har ødelagt for meg, og bare de alene. Og når InfoCare, verkstedet, sier at jeg skal formatere men så fungerer ikke det, da er det noe feil?!

Lurer på hva som skjer nå, om de sier det er min feil ol!

7851132[/snapback]

Kort og brutalt, du kan ikke kreve noe annet enn at de reparerer det som måtte være feil på maskinen. Forlang at de tester den skikkelig før den sendes tilbake til deg. Noen rett til heving av kjøpet eller ny maskin har du ikke.

7851209[/snapback]

Nei, rettssaken har ikke vært enda. Forbrukerrådet mener at privatpersoner ikke er ansvarlig for egen backup, mens en samlet bransje sier seg uenig. Fram til noe annet er avgjort av høyesterett (ja, bransjen vil ta det dit om nødvendig), tar ikke produsent eller butikk noe ansvar for at kunden ikke har backup av dataene sine.

InfoCare kan forsøke å kopiere ut data fra harddisken, men tar seg en ganske god sum for å gjøre den jobben, 795 for CD og 895 for DVD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...