Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Newsleecher og porter?


Anbefalte innlegg

Jeg bruker Newsleecher til å abonnere på diverse nyhetsgrupper samt laste ned.

 

Standard port for slike programmer er vell, port 119.

 

Jeg bor på en studentby i stavanger, der vi har raske linjer. Jeg har tidligere ligget på en DL hastighet på rundt 1600 - 2000 KB/s.

 

Med jevne mellomrom, blir noen porter åpnet og andre porter stengt. Ca hver andre måned. (idag bruker jeg port 23) Jeg oppnår nå ikke mer enn 500 KB/s. Jeg må altså finne en ny port.

 

Hvis jeg nå ønsker å finne ut hvilke porter som er åpne, finnes det et program som kan teste porter (scanne)? Og ikke minst, er det lov å "lete" etter åpne porter, eller kommer IT-avdelingen til å gå helt bananas?

 

Jeg har selvfølgelig ikke noen tilgang til noen "ruter", så jeg har ikke muligheter for å åpne noen port.

 

Edit: vi bruker proxy, hvis det hjelper noe.

 

Tetanus

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Tja, tillater meg en liten bump da det ikke har vært aktivitet her på en stund.

 

For å klargjøre dette nærmere, så kan det virke som det er satt noen form for hastighetssperrer på noen porter eller det er mange som bruker de, ikke vet jeg.

 

Noen porter er dessuten sperret for trafikk. Jeg kan selvfølgelig sitte å forsøke manuelt å endre port, for så å koble til serveren, men dette tar mye tid. Dette må da kunne automatiseres?

 

Jeg er ikke interessert i å scanne porter på andre datamaskiner på nettverket, jeg leter etter åpne porter ut mot internett. (kan ikke forklare det bedre)

 

Jeg vil altså finne en åpen port, som jeg kan bruke til å koble med til usenetserveren min.

 

Tetanus

 

Edit:tekst

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar
Jeg bruker Newsleecher til å abonnere på diverse nyhetsgrupper samt laste ned.

 

Standard port for slike programmer er vell, port 119.

 

Jeg bor på en studentby i stavanger, der vi har raske linjer. Jeg har tidligere ligget på en DL hastighet på rundt 1600 - 2000 KB/s.

 

Med jevne mellomrom, blir noen porter åpnet og andre porter stengt. Ca hver andre måned. (idag bruker jeg port 23) Jeg oppnår nå ikke mer enn 500 KB/s. Jeg må altså finne en ny port.

 

Hvis jeg nå ønsker å finne ut hvilke porter som er åpne, finnes det et program som kan teste porter (scanne)? Og ikke minst, er det lov å "lete" etter åpne porter, eller kommer IT-avdelingen til å gå helt bananas?

 

Jeg har selvfølgelig ikke noen tilgang til noen "ruter", så jeg har ikke muligheter for å åpne noen port.

 

Edit: vi bruker proxy, hvis det hjelper noe.

 

Tetanus

7851129[/snapback]

Set antall connections til 10 eller flere, litt av avhengig av hvilken nyhetsgruppeleverandør du bruker. Jeg har usenet og hadde også problemer med lav hastighet.

Lenke til kommentar

Standard port er 119, men det er bare en port serveren lytter på. Blir litt forvirra når du sier at du skifter port, mener du da at du skifter port som du kobler til? I så fall bør du sjekke hvilke porter serveren lytter på, noen leverandører har flere porter. Ville startet der jeg, det er gjerne ikke så mange porter som serveren lytter på.

 

I tillegg nevner du proxy, mener du at alt er sperret hvis du prøver uten proxy? Kan jo godt hende at IT-avdelingen begrenser visse typer trafikk i proxyen. Om de gjør det utenom også er vanskelig å si her og nå. Hvis det er type trafikk som begrenses hjelper det lite å skifte port. Spør IT-avdelingen.

 

Noen leverandører tilbyr kryptert oppkobling på port 443, men det koster gjerne ekstra. Med en slik tjeneste er det umulig å si hva slags trafikk som sendes, untatt båndbredden som er i bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...