Gå til innhold

Riktig bildestørrelse i PS.

Anbefalte innlegg

Skal lage et bilde (DVD-cover). Dette skal være 27X18 cm. Jeg laget derfor en ny fil og valgte denne størrelsen, men når jeg ser på print-preview ser det ut til at bildet er større enn et A4-ark. (Men 27X18 er mindre enn et A4-ark)

Hva er galt?

Evt. Hvordan lager jeg et bilde som akkuratt rett størrelse?(Og hvordan får jeg best kvalitet når jeg skal lagre bilde og hente det opp på en maskin som ikke har photoshop?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går greit å gjøre som du gjør, så har du riktig størrelse fra starten. Går utifra du skal legge til bilder og skrift på det nye dokumentet?

Under print with preview, sjekk page setup og sett størrelsen til A4 og landskap/portrett. Mest sannsynlig står det noe annet her. Tilbake på vinduet for print with preview haker du ikke av for scale to fit media. Center image spiller ingen trille hva den står på.

JPEG er et greit filformat å lagre det i dersom det ikke skal redigeres mer. Dette åpnes ihvertfall på alle WIN maskiner, og jeg regner med at andre OS også tar dette.

Lenke til kommentar
Hvordan lager jeg et bilde som akkuratt rett størrelse?

7850785[/snapback]

Sikker på at du har skrevet cm, og ikke inches eller noe?

(Og hvordan får jeg best kvalitet når jeg skal lagre bilde og hente det opp på en maskin som ikke har photoshop?)

7850785[/snapback]

EPS eller TIFF, som er tapsfritt. EPS-filer har ikke forhåndsvisning. Ikke på PC iallefall. Endret av kattekwinnen
Lenke til kommentar
Skal lage et bilde (DVD-cover). Dette skal være 27X18 cm. Jeg laget derfor en ny fil og valgte denne størrelsen, men når jeg ser på print-preview ser det ut til at bildet er større enn et A4-ark. (Men 27X18 er mindre enn et A4-ark)

Hva er galt?

Evt. Hvordan lager jeg et bilde som akkuratt rett størrelse?(Og hvordan får jeg best kvalitet når jeg skal lagre bilde og hente det opp på en maskin som ikke har photoshop?)

7850785[/snapback]

Nøyaktig svar på førstnevnte har jeg ikke, kan være du har "klusset" med forstørrelse eller liknende.

Jeg bruker å sette størrelsen i pixler utregnet etter "print size dpi". Slik at et bilde i 240 dpi blir 2550x1700 pixler. Setter du da "print resolution" til 240 dpi, så blir bildet de nevnte mål.

Beste måte å migrere bildet på er vel tiff eller pdf vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Ikke print setup, men page setup som du finner i vinduet til print with preview...........for å si ifra at du skal bruke A4.

7851155[/snapback]

Sorry, skrev feil.. Det er page-setup som ikke fungerer uten printer..

Men printer ut om noen timer, så får vi se..

Lenke til kommentar
Da har jeg printet ut og størrelsen ser ut til å være helt fin!!

Men er det noen som har noen tips til hvordan jeg får bra tekst? Nå blir bokstavene veldig hakkete.. Noen skrifttyper som er bedre? Andre lure trix?

7855110[/snapback]

Hvis du har laget coveret selv så burde ikke teksten bli kornete da den kan skaleres uten kvalitetstap (så sant det er et tekst layer).

Er det et cover hentet ned fra nettet er det nok lite å gjøre da de til tider har litt for lav oppløsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...