Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tråløs forbindelse mellom 2 hus

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har litt problemer med å få en rask nok og stabil nok forbindelse mellom 2 hus. Vi har fri sikt, og det er ca 340 meter. Vi har en Linksys WRT54GL i mottaker enden, med en Cnet retningsbestemt 14dBi antenne. Som sender har jeg en Buffalo Airstation WHR-HP-G54 sak, også med samme antenne. Begge routere kjører DD-WRT image.

Dette burde da holde til å få et stabilt nettverk på 20mbit+ hastighet? Eller?

Med det samme så merket jeg en god forbedring på signal kvaliteten dersom jeg satte opp Xmit på Buffalo routern, men nå når jeg holder på å teste så virker det ikke som det har noe å si om jeg øker den fra standard 28 eller om jeg setter den til 70-80. I Linksys enden har det heller ikke noe å si på signalet om jeg øker Xmit, tydeligvis... Er ikke det litt rart?

Nå ligger vi relativt stabilt rundt 23-25 %. Men med det samme vi koblet det sammen, så hadde vi kanskje 35 - 40 %, så det er litt rart...

Men tilbake til utgangs spørsmålet, burde vi klare 20mbit hastighet på denne avstanden med fri sikt og dette utstyret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, tror ikke du får en sånn hastighet, alt fra 5000 Kbps og oppover er realistisk å oppnå, 20000 Kbps er nok uoppnåelig.

Dette med effekten er veldig enkelt, hold den så langt nede som mulig,Buffaloen har bedre mottak enn Linksysen, og med disse antenne rett satt opp har du mere en godt nok signal. Kanskje endog overkill med tanke på at disse har et noe smalt strålingsbilde på denne avstanden.

Men hva sier DD-WRT grensesnittet? Hva er signalstyrke og signalkvalitet?

Hvordan er det satt opp, er Linksysen satt opp som klient?

Har dere prøvd WDS?

Lenke til kommentar
Nei, tror ikke du får en sånn hastighet, alt fra  5000 Kbps og oppover er realistisk å oppnå, 20000 Kbps er nok uoppnåelig.

Dette med effekten er veldig enkelt, hold den så langt nede som mulig,Buffaloen har bedre mottak enn Linksysen, og med disse antenne rett satt opp har du mere en godt nok signal. Kanskje endog overkill med tanke på at disse har et noe smalt strålingsbilde på denne avstanden.

Men hva sier DD-WRT grensesnittet? Hva er signalstyrke og signalkvalitet?

Hvordan er det satt opp, er Linksysen satt opp som klient?

Har dere prøvd WDS?

7850860[/snapback]

Sa kanskje litt feil angående hastigheten..., får vi 2500+ kbps så er det ok.

Du sier at Buffaloen har bedre mottak en Linksysen, bør da Buffaloen stå som mottaker? Buffaloen er nå sender.

Hadde trodd jeg og at det skulle bli et stabilt og godt signal, men det har ikke vært helt bra... I det siste har Signal Quality vært rundt 23-25.

WDS har vi ikke prøvd nei, men blir ikke det dårligere enn vanlig AP / bridge?

Lenke til kommentar

Er vel i utgangspunktet samme hvilken av routerne som står hvor, er pakkesending begge veier, men er bare prøve å bytte om på dem.

Dere kan sette originalantennene på Linksysen som skal gi ut internett, så har dere 14dBi Cnet antennen på Buffaloen som tar imot.

Det skulle forbause meg om signalkvaliteten blir dårligere.

Gitt at det er noenlunde fri sikt da, med original antennene på Linksysen.

Signalkvaliteten dere har nå er altfor dårlig, den skulle vært mye mere, forsøk juster antennene, men jeg tror de kan være feil i forhold til hva lengde dere har mellom dere, 9dBi antennen til Cnet fungerer nok bedre for dere.

WDS kan dere prøve, alt er jo tilrettelagt i brukergrensesnittet til DD-WRT.

Lenke til kommentar

gå for utendørs anetenne heller, koster litt mer enn det smaker. Meg og en kamerat hadde trådløst internet isammen. Han kjørte på en omdi directional antenne på hustaket, mens jeg kjørte på en retningsbestemt antenne som vi klart å fininstille mellom trærene. fungerte veldig fint.

Frankie

Lenke til kommentar
Er vel i utgangspunktet samme hvilken av routerne som står hvor, er pakkesending begge veier, men er bare prøve å bytte om på dem.

Dere kan sette originalantennene på Linksysen som skal gi ut internett, så har dere 14dBi Cnet antennen på Buffaloen som tar imot.

Det skulle forbause meg om signalkvaliteten blir dårligere.

Gitt at det er noenlunde fri sikt da, med original antennene på Linksysen.

Signalkvaliteten dere har nå er altfor dårlig, den skulle vært mye mere, forsøk juster antennene, men jeg tror de kan være feil i forhold til hva lengde dere har mellom dere, 9dBi antennen til Cnet fungerer nok bedre for dere.

WDS kan dere prøve, alt er jo tilrettelagt i brukergrensesnittet til DD-WRT.

7851982[/snapback]

Nå har jeg satt opp WDS. Linksys er "mottaker", den ligger nå rundt 17%, Signal -80 Noise -98, men den andre ligger rundt 29%, Signal -70, Noise -98.

Kan prøve å justere mer på antennene, men de skal nok stå ganske bra... Har prøvd det tidligere uten å merke noe forskjell egentlig...

Prøvde en gang tidligere å kun koble til original antenna i den ene enden, men da fikk vi ikke inn noe... Vet ikke helt jeg om det kan være ting som forstyrrer signalene endel i området...? Er lite forskjell på de forskjellige kanalene og slikt.

Lenke til kommentar

Du kan prøve skifte kanal til 1 eller 14, kan hjelpe.

Men prøv følgende;

Gå på "Wireless", velg "advanced settings", og sett ned "transmission rate" til 11 mbps, eller 5,5.

Hvis du har mange tapte pakker (Wireless packet info), kan du sette Sensitivity Range (ACK Timing) til 0. Du finner den under "wireless"

Dette gjelder begge routerne.

Hvis det er mange brukere på nettet kan du og låse det til å bare være B nettverk, det kan hjelpe og på hastigheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...