Gå til innhold

Erfaringer med 24" skjerm? (spes BenQ FP241w)

rulleguru

Anbefalte innlegg

Vurderer kjøpe meg en ny skjerm, har i dag en 3-4 år gammel 19" samsung med TN-panel vil jeg tro. På denne er jeg iogforseg fornøyd med sortnivå som er noe jeg er veldig veldig sensitiv på.

Har også en 32" LCD-TV fra LG som i forhold til konkurrerende TVer har et godt sortnivå, men fortsatt altfor dårlig til at jeg kunne brukt den som pc-skjerm (som TV er det helt greit)

Spørsmålet er da om hvordan sortnivået på dagens 24" skjermer, da spesielt FP241w oppfattes av dere brukere? Da tenker jeg ikke bare på å kunne skille grånyanser i det mørke, men også at den sorteste nyansen faktisk oppleves som sort. Regner med at ihvertfall mindre skjermer er vel så gode som den jeg har fra før, men vil denne på 24" (som det tross alt er relativt nytt) ha bedre, tilsvarende eller dårligere sortnivå enn en 19" som i sin tid var veldig god?

Dette er skjermen jeg har i dag:

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=2024

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
samme her, vurderer den sterkt. Men har ikke funnet ut om noen norske nettbutikker har fått inn skjermer med oppdatert firmware som gir mulighet for 1:1 pixelmapping.

7851548[/snapback]

Ja har tenkt på det samme. Må vel ringe rundt for å finne ut av det. Hvis jeg finner ut noe skal jeg si fra. Jeg har derimot ikke satt meg så godt inn i hva som er ulempen med å IKKE ha 1:1 pixelmapping :blush: hva er det man går glipp av da?

Jeg har grublet lenge på dette skjermkjøpet og vippet mye mellom 22" og 24"

og akkurat nå står jeg og vipper mellom DELL sin 24" (som akkurat kom på tilbud) og denne Benq'en. Har litt bedre magefølelse for Benq skjermen. Jeg skulle bare ønske det gikk an å justere den LITT lavere. Der er Dell skjermen veldig bra. Men om det blir et problem vet jeg vel ikke før jeg eventuelt kjøper.

Endret av Milorg
Lenke til kommentar

22" var det jeg først så på, men leser det at alle på markedet bruker ganske kjipe paneler, samt at oppløsningen blir litt for lav i mine øyne. At den ikke har 1:1 pixelmapping betyr vel at den strekker alt ut over hele skjermen uansett hvilken oppløsning du sender til den.

Lenke til kommentar

OK, takker for svar :thumbup: Jeg har nvidia skjermkort og kommer også til å ha det på den planlagte nye maskinen så da er vel ikke det noe problem. Ellers så regner jeg med at siden Widescreen nå kommer for fullt som standard til PC så vil vel alt av programmer og spill som utvikles fremover ta hensyn til dette.

Lenke til kommentar
Ellers så regner jeg med at siden Widescreen nå kommer for fullt som standard til PC så vil vel alt av programmer og spill som utvikles fremover ta hensyn til dette.

7851963[/snapback]

Joda, men filmer feks er jo 16:9 og ikke 16:10 eller hva disse widescreenskjermene er..

Lenke til kommentar

Er ganske fornøyd med skjermen til både film, foto og 3d.. Vurderte Benq opp mot dells, men etter det folk sier om dells gikk jeg for benq (etter litt frem og tilbake). Kan ikke si jeg angrer :) Driver som nevnt med foto, og er meget fornøyd med bildekvaliteten som skjermen gir. Det at noen hadde opplevd svart som grått høres litt rart ut, antagelig en defekt eller galt innstilt skjerm?!?? Uansett så er jeg kjempe fornøyd. Dell er veldig pop blandt mange her på forumet, men jeg velger å holde en knapp på benq..

Lenke til kommentar

Oj, en som faktisk HAR skjermen :) Jeg lurer litt på hvor langt det er fra bordet skjermen står på opp til der skjermen begynner? Når den står på sitt laveste? Har du mål eller? Er rimelig trygg på å velge denne skjermen nå, lest mange erfaringer og ikke sett noe negativt av betydning.

Lenke til kommentar

Jeg har denne skjermen (uten ny firmware) og bildet blir bare strukket hvis input er fra noe annet enn en PC, så hvis du vil spille xbox360/ps3 i 1080p så bør du få tak i en skjerm med ny firmware.

Dette er er min første LCD og jeg er svært fornøyd. Det første jeg la merke til var hvor utrolig lyssterk skjermen var, det var faktisk sånn at jeg måtte skru ned lysstyrken for ikke å få vondt i øynene. Svartnivået er ikke optimalt vis a vis CRT, men jeg må innrømme at jeg ikke legger veldig godt merke til det.

Det største problemet er at man ser komprimeringsartefakter i DVDer og JPEGs o.l., men det er vel et problem med alle kvalitetsskjermer.

Spilling har så langt vært fantastisk, spesielt siden jeg også nettopp har kjøpt en GF8800 GTX; det er jo ikke noe artig å spille i andre oppløsninger enn den som skjermen skal kjøres i. Spill som ikke støtter bredformat (16:10 som er det skjermen bruker) må ofte ha spesielle kommandolinjer for å fungere (og det er ei heller da optimalt). Bruker www.widescreengamingforum.com for å lese om bredformatstøtten til forskjellige spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...