PreN Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Hvorfor ikke gi narkomane narkotika på blå resept? Dermed blir markedet for narkotika tomt og det er ingen som tjener penger på å selge det. Hva synes dere? (Noen bedre forslag for alt detta andre fungerer tydeligvis ikke) Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Skal vi begynne å gi alkohol på blå resept til alkoholikere også da? Dessuten så må jo noen produsere narkotikaen, ergo så er det noen som vil tjene på det. Og markedet kommer ikke til å bli helt tomt selv om du kunne få narkotika på resept. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Pengene de bruker på narkotika for å så å gi dem ut til narkomane kan de heller bruke til å tvangsinnlegge dem for reabilitering. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Dette har blitt forsøkt med suksess i andre land, men det er nok litt i dristigste laget for norske politikere foreløpig. Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Me sjøl: Alkohol har man god tilgang på så det er ikke noe problem. Endret 1. februar 2007 av Tor79 Lenke til kommentar
Akira Kurosawa Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Me sjøl: Alkohol har man god tilgang på så det er ikke noe problem. 7850204[/snapback] Ikke at det er så mye bedre heller. Narkotika har alltid vært et vanskelig tema. Det er bare å vente å se. Tror mildere stoffer kanskje blir legalisert innen 30år. Tunge rusmisbrukere får jo metadon men da må de ha vært misbrukere i 25 år. Correct me if I'm wrong. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Me sjøl: Alkohol har man god tilgang på så det er ikke noe problem. 7850204[/snapback] Jeg tror han mente det at folk skulle få det gratis. Nå er det jo sånn at man IKKE prøver å blakke doplangerne, men nemlig å minske forbruket. Ved å gi ut narkotika til personer og la dem bruke det lovlig, ser jeg ingen hensikt i. Ser at folk sier det har gått i andre land, så jeg ville ha forsøkt, men dersom antallet narkomane ikke minsker drastisk, ville eg kvittet meg med det øyeblikkelig. Endret 1. februar 2007 av Larzemannen Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Jeg ville prøvd modellen Nederland driver på med. Slakke av de mildere og mindre farlige (om ikke ufarlige) stoffene, og heller øke fokusen på de sterkere og farligere stoffene som herion, amfetamin osv. Selv England som er et relativt konservativt land har begynt å slakke av på milde stoffer (tenker da på cannabis). Eventuelt så ville jeg satset på kampanjer som faktisk virker, og ikke noen håpløse reklamefilmer som sier ting som "High for a day, slow for a month". Å gi en heroin missbruker mer heroin er som å slukke en brann med bensin. Endret 1. februar 2007 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Å gi en heroin missbruker mer heroin er som å slukke en brann med bensin. 7852513[/snapback] My words exactly. Lenke til kommentar
Beatric Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 "Alkohol har man god tilgang på så det er ikke noe problem". Det samme kan en vel si er tilfelle når det gjelder narkotiske stoffer. De får lett tilgang til narkotika i sine nabolag, på kjøpesentre, hvor som helst. Det omsettes jo helt åpenlyst. Rusmisbrukerne som ble jaget bort fra Plata f.eks. Kom det noe posetivt ut av det? Plata var jo en av de såkalte "åpne stoffscenene". Våre høyere makter ville ha det til at ungdommene ble tiltrukket av dette miljøet. Etter min mening trekkes de ikke mot tunge rusmisbrukere-om de nå står på Plata eller er spredt i belter bortover Skippergata. Vi er redd for at koblinger av de typene vi har sett mellom rusmisbrukerne på Plata og rekruttering av vanlig ungdom. Den gjør oss blinde for de situasjoner og arenaer hvor ungdom faktisk lærer seg å misbruke rusmidler. Snarere tror jeg ungdommer lærer seg å bruke rusmidler av kjærester, venner, annen ungdom i nærmiljøet. Det burde være en langt mer prioritert oppgave å lære mer om hvordan/hvorfor ungdommer misbruker rusmidler. Først da tror jeg vi kunne utviklet gode tiltak, og ikke minst få politisk tilslutning til å iverksette de. Opptakten til misbruk skjer ikke på steder som Plata. Tilsynelatende reagerte samfunnet med handlekraft. Men alt tyder vel på at resultatet vart tåkelegging av de viktige/virkelige sammenhengene. Hvor effektivt er arbeid mot rusmisbruk i skolen? Hvordan er det stilt med forebyggende tiltak rundt om i de forskjellige komunene? Gode tiltak må vel være preget av langsiktighet, og mindre dramatiske tiltak vi så var tilfelle ved "aksjon" Plasa? (Et sted hvor de i det minste kunne holdes under oppsyn.) Narkotika, på resept? Når de allerede kunne hatt tilgang til Metadon og Subetex? Burde man ikke da i første rekke tilby dette til flest mulig tungt heroinavhengige? Mange av dem som vil ha det, men desverre like mange som ikke får. Kostnaden hindrer sies det. Det er den som er den påståtte årsaken til at så ikke skjer. (Tror ikke Narkotika på resept ville blitt et billigere alternativ.) Var det ikke i år Amrika skulle lansere pillen Rimonabant? Som visstnok blokkerer mottakere i hjerne og fettcelle som gjør at lysten på mat og nikotin blir mindre. Så jeg tipper at pillen mot narkotika er like rundt hjørnet. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Overdoser burde blitt delt ut på blå resept! Tror det kunne løst en del problemmer. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 narkomani/alkoholisme burde kvalifisert til tvangsinnleggelse med avrusing og "tilbake til samfunnet program" ... litt skikkelig opplegg, ikke noe hobby-sparebluss som man kan få inntrykk av fra div klinikker. "2 uker og du er rusfri - jippi" - ye right, og da var alt løst ... mhm... men først må vi få mordere tvangsinnlagt i fengsler vi ikke har tror jeg... Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Overdoser burde blitt delt ut på blå resept! Tror det kunne løst en del problemmer. 7855186[/snapback] Tvilsomt. Det ville skapt flere problemer enn det løser. Hvor jævlig hadde det vært hvis du hadde en onkel, eller en bror som gikk på heroin og staten plutselig gir han overdose?. Mener du det er en retferdig løsning? Det mest ekstreme jeg kunne tenkt meg til er tvangs innleggelse på avrusning. Og det er ille nok å bortføre noen mot sin egen vilje. Å la staten drepe dem mot sin egen vilje er værre enn verst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå