Gå til innhold

BSD/UnixFreeBSD som server på LAN...

Anbefalte innlegg

Hei,

Setter opp FreeBSD som OS'et på servern min nede... Forbereder Serveren på SkedsmoLAN som etter planen tar av 2-4 mars i nannestad.

En venn av meg har også en server, planen er at den ene serveren skal brukes for å fordele ip-adresser utover nettverket mens min server skal brukes til å hoste gameCompoene... Men jeg lurer på om jeg ikke kan kjøre GameServer og IP-Server på samme maskin eller om det blir for "drøyt"?

Specs:

2Ghz AMD Athlon 64 (3000+)

1Gb DDR-400mhz 2-2-2-5

Nforce 4 Hovedkort

1Gbit nettverkskort

Tenker på at det kanskje blir unødvendig med 2 servere hvis den ene bare skal være ansvarlig for at alle får nett...

Btw, noe i ports som kan anbefales for bruk til ip fordeling?

EDIT: Har tenkt å hoste dedikerte linux servere i spillene: Counter-Strike: Source, Unreal Tournament 2004 og kanskje Call of Duty 2 hvis det hjelper...

Endret av Skinney
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
dhcpcd er et bra program

7854409[/snapback]

dhcpcd er en DHCP-klient. Denne er ikke nødvendig da FreeBSD bruker dhclient som DHCP-klient. Hvis det er snakk om en DHCP-server, skal du heller bruke isc-dhcp3-server, som er navnet på den aktuelle porten. Den ligger under /usr/ports/net.

Lenke til kommentar

btw: innstallerte 64-bit versjonen av FreeBSD igår og la merke til at FreeBSD spør om jeg vil la serveren fungere som Internett Gateway... Er det så enkelt som å bare skru dette på(og ha ett kort kobla til modem/ruter og ett kort kobla til backbone switch) også fungerer Serveren som ruter?

Lenke til kommentar

Ja, det er nok for å la serveren fungerer som en router. Derimot er det ikke nok til å la serveren fungere som en NAT router, da må du enable en brannvegg og kjøre NAT regler på den. Du kan velge mellom PF og IPFW på FreeBSD, ta å google i vei:)

Lenke til kommentar

høres bra ut... Lite spørsmål. Vi får muligens tak i 2gbit internett ned/opp og da lurer jeg på om nettverkskortet blir en flaskehals for systemet? Hvis jeg har 2x100mbit nettverkskort vil da hele nettet kjøre maks 100/100mbit linje? (ned/opp)

EDIT: Med NAT ruter så kan jeg skru av noen porter for å forhindre p2p nedlasting og slikt ikke sant?

Endret av Skinney
Lenke til kommentar

Det du eventuelt kan gjøre hvis du har en 2 Gbps internet-linje, er å anskaffe 4 stk Gbps interface og sette to og to i bridge. Da kan du få utnyttet linjen. Se i dokumentasjonen på hvordan du gjør dette.

Har du en NAT router/brannmur som er "default to deny" (det mest vanlige) vil alle porter som du ikke åpner spesifikt være sperret i brannmuren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...