Skinney Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Hei, Setter opp FreeBSD som OS'et på servern min nede... Forbereder Serveren på SkedsmoLAN som etter planen tar av 2-4 mars i nannestad. En venn av meg har også en server, planen er at den ene serveren skal brukes for å fordele ip-adresser utover nettverket mens min server skal brukes til å hoste gameCompoene... Men jeg lurer på om jeg ikke kan kjøre GameServer og IP-Server på samme maskin eller om det blir for "drøyt"? Specs: 2Ghz AMD Athlon 64 (3000+) 1Gb DDR-400mhz 2-2-2-5 Nforce 4 Hovedkort 1Gbit nettverkskort Tenker på at det kanskje blir unødvendig med 2 servere hvis den ene bare skal være ansvarlig for at alle får nett... Btw, noe i ports som kan anbefales for bruk til ip fordeling? EDIT: Har tenkt å hoste dedikerte linux servere i spillene: Counter-Strike: Source, Unreal Tournament 2004 og kanskje Call of Duty 2 hvis det hjelper... Endret 1. februar 2007 av Skinney Lenke til kommentar
deleder Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Du skal bruke en server til å hoste CS, UT2k4 og COD2? Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 1. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2007 ikke samtidig Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 En server med den speccen der klarer lett å være DHCP server (iper) og hoste spillserver samtidig. Ingen av delen er spesiellt tunge. Lenke til kommentar
deleder Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 ikke samtidig 7851551[/snapback] Ok, bra Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 2. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2007 noen som har noen gode DHCP programmer å anbefale for meg da? er DHCP programmer nok for at servern skal fungere som en ruter? Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 dhcpcd er et bra program Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 2. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2007 takker for alle svar Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 har ikke testet men regner med at du finner dhcpcd via ports Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 dhcpcd er et bra program 7854409[/snapback] dhcpcd er en DHCP-klient. Denne er ikke nødvendig da FreeBSD bruker dhclient som DHCP-klient. Hvis det er snakk om en DHCP-server, skal du heller bruke isc-dhcp3-server, som er navnet på den aktuelle porten. Den ligger under /usr/ports/net. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 og dette vil la servern min fungere som en ruter på et lan? Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 btw: innstallerte 64-bit versjonen av FreeBSD igår og la merke til at FreeBSD spør om jeg vil la serveren fungere som Internett Gateway... Er det så enkelt som å bare skru dette på(og ha ett kort kobla til modem/ruter og ett kort kobla til backbone switch) også fungerer Serveren som ruter? Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Ja, det er nok for å la serveren fungerer som en router. Derimot er det ikke nok til å la serveren fungere som en NAT router, da må du enable en brannvegg og kjøre NAT regler på den. Du kan velge mellom PF og IPFW på FreeBSD, ta å google i vei:) Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Hvis jeg skulle valgt mellom ipfw og pf, ville jeg nok valgt PF i dag. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) høres bra ut... Lite spørsmål. Vi får muligens tak i 2gbit internett ned/opp og da lurer jeg på om nettverkskortet blir en flaskehals for systemet? Hvis jeg har 2x100mbit nettverkskort vil da hele nettet kjøre maks 100/100mbit linje? (ned/opp) EDIT: Med NAT ruter så kan jeg skru av noen porter for å forhindre p2p nedlasting og slikt ikke sant? Endret 6. februar 2007 av Skinney Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Det du eventuelt kan gjøre hvis du har en 2 Gbps internet-linje, er å anskaffe 4 stk Gbps interface og sette to og to i bridge. Da kan du få utnyttet linjen. Se i dokumentasjonen på hvordan du gjør dette. Har du en NAT router/brannmur som er "default to deny" (det mest vanlige) vil alle porter som du ikke åpner spesifikt være sperret i brannmuren. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2007 takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå