Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvilken retter har jeg? - Posten roter vekk pakke


Evleos

Anbefalte innlegg

"Henvendelese gjelder tapt forsendelse.

 

Idag ankom pakke XXX til mitt lokale postkontor. Men en halvtime etter ankomst, ble pakken "utlevert". Litt senere på dagen fikk jeg utleveringsbilaget (første) og prøvde å hente samme pakke.

 

Den var "utlevert", og de kunne ikke gjøre noen ting. Forøverig hadde de intet bevis eller underskrift osv på at noen hadde hentet den...

 

De han også diverse kamera i taket; men de var ikke lystne på å finne ut av gåten den måten.

 

De skulle ringe meg om den kom...

Dette er jo helt uakseptabelt; man kan jo ikke levere ut pakken uten bilag eller noen form for underskrift.. Og om noen hadde utgitt seg for å være meg, hadde jeg gjort en politisak ut av det.

 

Pakken inneholdt en mp3spiller a verdi 900kr.

 

mvh

"

 

 

Dette brevet sendte jeg nettopp til posten. Hvilken rettigheter har jeg i denne situasjonen?

Endret av lithium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De skal nok ha litt tid på å undersøke saken. Om pakken er forsvunnet så har jo posten erstatning av vanlige pakker, så det bør ikke være noe større problem.

 

Sannsynligvis har den bare blitt registrert feil med en håndterminal et sted, fryktelig irriterende, men likevel.

 

Om det går mange dager før dette løser seg kan du også kreve porto tilbake.

Lenke til kommentar

Ja, etter den mediesaken skulle de begynne å sjekke ID ved pakkeutleveringer. Det holdt vel i ca to uker, og så gadd de ikke mer. :p

 

At de ikke har noe med saken å gjøre "da den er utlevert" er helt latterlig av dem å påstå. Posten er naturligvis ansvarlige dersom de har utlevert den til feil person (eller rotet den bort på andre måter).

Lenke til kommentar

Jepp, men de gav inntrykk av å være ansvarsløse, spesielt siden man ikke skulle sjekke id... Posten må ta seg bryet med å sjekke id - Det virker som om de ønsker å tvinge folk over til bruk av oppkrav, da posten tjener fedt på det. Elendig !

 

Uansett, idag var den mirakuløst på plass - uten at de ringte og sa ifra.

Lenke til kommentar

Om de skulle ta seg bryet med å sjekke id tipper jeg prisene ville gått en god del opp, i tillegg til at kunder hadde klaget på at de måtte vise fram legitimasjon til stadighet. Dette gjør folk forsåvidt allerede. Irritasjonen rundt rekommanderte sendinger er såpass høy at om man skulle praktisert likt for alle pakker så tror jeg det hadde gått til h....

Lenke til kommentar
jeg vil heller vise legg, enn at andre kan komme å stjele pakka mi...

7858827[/snapback]

Jeg også! Henta en pakke til 15.000 kr. for ikke så altfor lenge siden der, var betalt med Visa så jeg kunne bare hente den ved å si etternavnet mitt... INGEN kontroll. :nei:

Lenke til kommentar

Da får dere sende små brev/pakker med posten som rekommanderte sendinger, og ta større ting med spesielle kurererfirma som spesialiserer seg på personlig utlevering :)

 

datating: en norgespakke / smarteske er bare forsikret inntill 10.000 kr. Hadde posten levert ut pakken til noen og ikke kunne dokumentert dette i etterkant ville du jo hatt grunn til å få erstattet et beløp opp til den grensen :)

Lenke til kommentar
datating: en norgespakke / smarteske er bare forsikret inntill 10.000 kr. Hadde posten levert ut pakken til noen og ikke kunne dokumentert dette i etterkant ville du jo hatt grunn til å få erstattet et beløp opp til den grensen :)

7859074[/snapback]

Det hadde vært Posten eller nettbutikkens problem, ikke mitt. ;)

Men de kan ikke si at vi gir kun 10.000 kroner siden vi utleverte det til feil person... forsikringen gjelder hvis pakken forsvinner...

Lenke til kommentar

Dama til ein kompis av meg skulle hente ein pakke til han ein dag. Tok med seg hentelappen og skreiv under.

Dei på postkontoret stussa litt over at den ikkje var adressert til ho, så dei ba om legitimasjon som ho viste og pakken vart utlevert.

 

Så lenge du kan bekrefte at du er deg sjølv kan du altså hente ein pakke som er adressert til andre. :D

Lenke til kommentar
Det hadde vært Posten eller nettbutikkens problem, ikke mitt. ;)

Men de kan ikke si at vi gir kun 10.000 kroner siden vi utleverte det til feil person... forsikringen gjelder hvis pakken forsvinner...

7859580[/snapback]

Det er klart, men du nevnte ikke noe om det var en pakke fra et firma eller annen privatperson i forrige posten din :)

 

Og klart de kun erstatter inntil 10.000 når pakkene er forsikret inntil 10.000. Hvilke avtaler de forskjellige firmaene har på servicepakkene sine blir en annen sak. Var uansett norgespakken / smartesker jeg brukte som eksempel :)

Lenke til kommentar
Om de skulle ta seg bryet med å sjekke id tipper jeg prisene ville gått en god del opp, i tillegg til at kunder hadde klaget på at de måtte vise fram legitimasjon til stadighet.

7858672[/snapback]

Nei, vising av ID skulle bare være nødvendig dersom du IKKE hadde hentelapp. Dvs, dersom du kun hadde sendingsnummeret, eller skrev ut hentelapp fra internett.

 

lithium: Du har selvsagt krav på erstatning dersom Posten ikke en gang har en signatur å vise til. Hvor mye du har krav på avhenger av sendingsmåte. Dersom det er en Smartpost Pakke har du full forsikring på mp3-spilleren. Dersom det er en servicepakke avhenger det av vekten, men jeg vil tippe ca 200kr, med mindre det er bestilt ekstra forsikring, som koster fra 30kr ekstra.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Det hadde vært Posten eller nettbutikkens problem, ikke mitt. ;)

Men de kan ikke si at vi gir kun 10.000 kroner siden vi utleverte det til feil person... forsikringen gjelder hvis pakken forsvinner...

7859580[/snapback]

Det er klart, men du nevnte ikke noe om det var en pakke fra et firma eller annen privatperson i forrige posten din :)

 

Og klart de kun erstatter inntil 10.000 når pakkene er forsikret inntil 10.000. Hvilke avtaler de forskjellige firmaene har på servicepakkene sine blir en annen sak. Var uansett norgespakken / smartesker jeg brukte som eksempel :)

7861910[/snapback]

Ett teoretisk eksempel: Dersom jeg ikke har mottatt pakken jeg har betalt, kan jeg da ta den saken opp med nettbutikken? Så vidt jeg har forstått er det da deres oppgave å bevise at han har mottatt den, og når de, ved transportøren (posten), ikke kan bevise at jeg har hentet den, er vel dette en sak mellom butikk/posten? Kunden vil jo, slik jeg har forstått det, ha alle rettigheter her, uansett pris?
Lenke til kommentar
Jeg var i går på postkontoret med en pakkeslapp jeg selv hadde skrivd ut fra nettet. Jeg bare sa navnet pakken stod på og signerte... ingen kontroll!

7889009[/snapback]

Hadde avsender betalt for leg-kontroll da? Canal Digital har jo fått ordnet seg med "utlevering mot ID" nå. Selvfølgelig til mang en irritasjon fra kunder som prøver å hente etter jobb, men så er den adressert til kona/mannen/whatnot.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...