Gå til innhold

Den store synth-tråden

dizzykeys

Anbefalte innlegg

Hva slags semimodulær sak har du? ARP 2600 er fortsatt en drømmesynth for meg. Selv om modulærsystemet mitt inneholder alt en 2600 har, er det fortsatt noe særegent med at modulene er ferdig patchet sammen så man bare "skyver LFO'n inn i VCO3" med en slider.

Hva jeg lager med den? Tja, i starten var jeg litt begrenset til type minimoog-lyder, bass sekvesenser ala Jarre og slikt.

Trok en stund før jeg kom meg vekk fra standard synth-programmering til mere freaky og merkelig CV programmering. Lærekurven er veldig bratt.

Så jeg bruker den egentlig til alle typer ting. Syke/stygge lydeffekter, leadlyder, basslyder, sekvenser.

Ofte har jeg en eller annen lyd i tankene, sitter i noen timer bare og plugger rundt og skrur og har endt opp med noe som ikke ligner det jeg tenkte på, men fortsatt er så DRITKULT at jeg ikke har lyst å fjerne kablene på et par uker og bare la den være der.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah, MS-20 er jo fantastisk. Har bare hatt gleden av å leke med den en gang i en butikk. Den var solgt uka etter.

Det patchpanelet er jo fantastisk uoversiktlig.

Jeg trodde jeg hadde funnet en billig MS-20 på finn.no for noen år siden, men så viste det seg at selger ikke hadde snøring og hadde skrivt MS-20 i annonsen, mens det egentlig var en MS-10. Kjøpte den likevel. Han hadde funnet den på loftet i dødsboet til bestefaren, og den "virket". Dvs, et lys kom på når jeg slo den på, men ingen lyd fra tangentene. Men uten tangentene virket synthen, filter og slikt lagde lyd, og alle moduleringer funket, og noise virket også. Var en løs kabel fra keyboardet til synthen.

Har noen polysynths også, da. Fikk en slags samlemani på gamle synther for noen år siden og kjøpte 5-6 klassikere (MS-10, Yamaha CS5, Roland Juno-106, Roland D-50, Ensoniq SQ80) fra finn.no. De står mest og samler støv i stativet egentlig.

Bruker modularen og Alesis Andromeda'n mest. Andromeda er jo 16 stemmers analog polysynth fra 2001, så den bryter ikke sammen med det første, som alt det gamle rusket som har 20 år gamle minnebatterier som kan ryke når som helst og miste alle lydene.

http://www.alesis.com/andromeda

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg lukter highpass-filter lang vei. De fleste synther har både lowpass og highpass filter. Det kan også være en mellotron-emulasjon.

Progrock-band er veldig glade i mellotron. Det var en slags low-fi sampler, i og med at hver tangent spilte av en bit med lydbånd med sample av et eller annet, fløyter eller strings eller vokal. For å bytte lydsett måtte man ut med alle tapene og inn med nye. Men det var plass til 4 rader med taper, altså 4 lyder på en gang. Hver tangent har hver sitt tape-bånd, så lyden holder bare i 7 sekunder, så spoles tapen tilbake når du slipper tangenten.

Er flere gode software emuleringer av Mellotron, der de rett og slett har samplet lyden fra hver tangent. Den er et veldig populært instrument pga den spesielle low-fi lyden den har, men ekstremt sjelden å finne brukt i noe som helst stand. Det er instrumenter fra 60 og 70-tallet.

Men jeg vil nok gå for highpass-filter først, siden lyden har nesten ingen "bunn", bare høye frekvenser. Lyden på 1:35 er noe mere komplisert.

Mulig det er flere layers av samme lyd som tidligere, den høres kraftigere ut.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Takker for svar :) Fant denne på youtube:

Synes lyden er så og si helt lik, spesielt på de lyse tonene, i tillegg til at Mellotron var nevnt blant utstyret til keyboardisten på wikipedia. Noen måter å gjenskape mellotron-"effekten" på en workstation. Har nettopp solgt en Triton Le for å kjøpe Korg m50 så får ikke prøvd akkurat nå.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg har lyst til å begynne å lage min egen musikk. Musikk er så stor del av livet mitt ved at jeg hører på det overalt, så nå har jeg lyst til å prøve selv.

Har sett litt på et lite midi-keyboard og software-synth (er det hva det kalles?). Dette må vel være det billigste og mest praktiske for en litt fattig student? Akai LPK25 og f.eks. Reason, er det noe å satse på? Eller bør jeg velge et annet program?

Lenke til kommentar

Det finnes en del samplinger av mellotronen å få kjøpt. Har ikke prøvd noen av dem så skal ikke si noe om kvaliteten. Nå var jo ikke mellotron noe hifi-instrument i utgangspunktet. Er du seriøst interessert i en mellotron kontakt disse gutta: Mellotronics.

Ryktene sier at Paul McCartney fikk spilt inn sin egen stemme på mellotrontaper så han kunne kore seg selv. Idag kan jeg bare koble en mic til Tyros'en og gjøre det samme i real time. Men det var nå kanskje mer sjarm med det den gangen.

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å begynne å lage min egen musikk. Musikk er så stor del av livet mitt ved at jeg hører på det overalt, så nå har jeg lyst til å prøve selv.

Har sett litt på et lite midi-keyboard og software-synth (er det hva det kalles?). Dette må vel være det billigste og mest praktiske for en litt fattig student? Akai LPK25 og f.eks. Reason, er det noe å satse på? Eller bør jeg velge et annet program?

Hvordan type musikk er du ute etter å lage?

Et midi-keyboard, pluss en software-basert synth er en enkel måte å lage musikk på. Husk på at du trenger en DAW for å spille inn det du lager.

Dette kan du sikkert fra før men:

Midi-keyboardet sender midi til DAW'en, der du legger softsynthen som en plug-in. Ergo, det holder ikke med kun midi-keyboard og DAW. (Vel, de fleste DAW har med en pakke med lyder, men regner med at du vil ha noe litt mer enn som så)

Sjekk ut Spectrasonic Omnisphere, og Goliath av EastWest.

Omnisphere er en pakke med alt fra psycho-akustiske lyder, til mer vanlige synther. Goliath er en pakke med de vanligste synthene du finner på en workstation. Hør på audio-demoene og hør om det er noe du kunne tenke deg.

Begge koster en god del, men i denne "bransjen" får man det man betaler for.

Lenke til kommentar

Jeg forstod veldig mye mer før du tok opp DAW. Hva er det for noe?

Jeg trodde bare jeg trengte et midi-keyboard, (f.eks.) Reason og "instrumenter" til Reason.

Noe jeg også lurer på. Trenger jeg et "kraftig" lydkort? Eller kan dette gjøres på min laptop?

EDIT: Mulig jeg forstår litt mer nå. Spectrasonics Omnisphere, f.eks, er et program som bestemmer hva slags instrument jeg skal spille med midi-keyboardet, så tar jeg det opp med f.eks. Reason. Eller er jeg på ville veier?

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar

DAW (Digital Audio Workstation), er som du sier, f.eks. Reason, eller Cubase, eller Logic Pro e.l. Og ja, du trenger bare midi-keyboard (man kan klare seg uten også), Reason og VSTer ("instrumentene") til programmet. Det er som oftest noen VSTer allerede i programmene, men de er ikke de beste.

Og lydkortet i en laptop kan fungere helt fint, men du vil kanskje oppleve litt latency mellom midi-keyboard og VST, og hvor mange layers som kan spilles samtidig uten at det hakker/skurrer (tror jeg, husker ikke helt). Også vil jo et bedre lydkort selvfølgelig gi bedre lydkvalitet.

Lenke til kommentar

Okay, da er jeg med. :)

Jeg forstår at et bedre lydkort vil gi bedre lydkvalitet, men så lenge jeg i hvert fall kan starte å lage musikk med laptopen jeg har nå så kan jeg jo oppgradere senere.

Ser nå at du lurte på hva slags musikk jeg vil lage. Blir nok mest elektronisk, type Röyksopp. Skrillex lager også en type musikk jeg liker godt, men klarer ikke helt å klassifisere det. EDIT: Min stil og hvilken retning jeg går vil vise seg etterhvert. :)

Skal se om jeg får tak i et midi-keyboard en av de nærmeste dagene, så kommer jeg sikkert tilbake hit om det er noe jeg lurer på.

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar

Det finnes en del samplinger av mellotronen å få kjøpt. Har ikke prøvd noen av dem så skal ikke si noe om kvaliteten. Nå var jo ikke mellotron noe hifi-instrument i utgangspunktet. Er du seriøst interessert i en mellotron kontakt disse gutta: Mellotronics.

Ryktene sier at Paul McCartney fikk spilt inn sin egen stemme på mellotrontaper så han kunne kore seg selv. Idag kan jeg bare koble en mic til Tyros'en og gjøre det samme i real time. Men det var nå kanskje mer sjarm med det den gangen.

På M50'en min er det samplinger av både kor, strings og fløyte som funker bra nok for meg. Kom også over en gratis VSTi, som jeg ble veldig imponert av. Nå har jeg jo aldri hørt eller prøvd en mellotron irl, men jeg synes den låt meget bra. :) Etter det du sa fikk jeg forresten veldig lyst til å lage mine egne mellotronsamples med stemmen min (digitalt). :p Kan da umulig være så veldig vanskelig.

Her er forresten en link til mellotron-vsti'en: Tapeworm. Ligger en mp3-demo der.

Endret av ertestuing
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Ja, men vil du ha et aktivt synthforum registrerer du deg på vintagesynth.com . Der er en haug med entusiaster, musikere av alle slag, diehard vintage-synth samlere osv. Man snakker ikke BARE om prisen på den siste synthen man kjøpte for å si det slik.

Nettsida inneholder for øvrig også en fantastisk database av synther, med linker til youtube-klipp eller audiodemoer hentet rundt omkring. VS.org er det mest brukte stedet å hente bilder til salgsannonser, fordi de har bilder av alt som kan tenkes av synther og obskure modeller.

Her er det alt for smal interesse. For den gjengse mann i gata er synth bare noe som lager en bleep-lyd. "Hvorfor kjøpte du ENDA en synth? Så du kan lage en litt annerledes bleep-lyd hahaha?" er reaksjonen jeg får blant venner. Mens der får man ordentlig feedback fra andre entusiaster.

Jeg er en av disse samler-entusiastene, og har vel eid rundt 20 synther av diverse slag, fra både 70, 80, og 2000-tallet. Har postet bilder av alt en eller anna gang.

JD-800 har jeg hatt i siktet flere ganger når de har gått for 4-5000 brukt. Men har ikke kjøpt, siden jeg har/hadde flere andre svære brett som tok for mye plass allerede.

Kan jo kjapt liste opp det jeg har nå.

Alesis Andromeda A6 (16-stemmers analogsynth)

Alesis Ion

2-racks Analogue Systems modulærsystem

Yamaha Motif XF6

Yamaha DX7S

Yamaha CS-5

Roland D-50

Korg 03/WR

Roland SH-101

Og et par løse moduler.

Har selvsagt ikke plass til å ha mere enn 2 kobla i til enhver tid, og nå er det bare Motifen som står på stuebordet og blir brukt jevnlig, siden den er nyest og så dyp at det er en læreprosess hele tiden :p

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Anyone? :/

Jeg har det gamle Keyboardet (Yamaha PSR-295) og forsøkte nylig å koble det til min PC uten hell, til tross for at jeg har installert seneste driver, program og har koblet den fysisk til med medfølgende USB-kabel.

Jeg forsøker "test connection" men den finner ikke keyboardet?? Har avinstallert og gjort hele prosessen på nytt, det fungerer fortsatt ikke.
Når du er inne i driveren så kan man trykke via pcn slik at det kommer lyd ut fra selve keyboardet, men alt den andre veien, altså fra keyboard til pc går ikke :( Det er så synd, for jeg har programmet "Ableton Live" som jeg ønsker å bruke med keyboardet mitt.
Keyboardet har jo den funksjonen at ting jeg spiller kan tas opp, alt i alt fem lyder sammen. - Det hadde vært så kjekt å "finne fram" til dette jeg tar opp . Jeg er helt grønn.
Noen som har noen forslag? please...
Endret av Andromeda§
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Da har jeg vært ute og snopet, nærmere bestemt bestilt en Yamaha Tyros 5, 76-tangenters utgaven. Den havner på toppen av mitt CP-1 piano, mens den gamle Tyrosen blir "hyttepiano" i Valdres. Tyros 5 har noen supre nyheter (for mitt bruk):

* Ensemble: Du kan tilegne inntil 4 instrumenter i et "ensemble", og når du spiller flerstemt så tilegner den en note til hvert instrument, etter deres naturlige plassering i lydbildet. Så istedet for en generisk string-lyd eller brass-lyd, kan du sette sammen fele og bratsj og cello, eller trompet, trombone og flere og høre den unike klange av hver enkelt i tonene som tilegnes dem.

* Sterkt utvidet orgelseksjon.

* Ny trommeseksjon basert på live spilte trommer istedet for programmerte ditto.

Mye nytt på autokompfronten etc også, men det bruker ikke jeg.

https://www.youtube.com/watch?v=x6dpOOjLbQo

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...