Gå til innhold

Den store synth-tråden

dizzykeys

Anbefalte innlegg

Flygellyd på et keyboard/synth er et opptak, eller sample av et faktisk flygel. Som regel er det et visst antall samples per note, dvs forskjellige samples avhengig av hvor hardt du spiller. Midi er begrenset til 128 nivåer, dvs at du kan maksimalt ha 128 samples per note. Dermed vil du aldri kunne oppnå den kontrollen over lyden som en har på et ekte flygel, siden en er begrenset til x antall samples. Kresne flygelspillere vil derfor aldri gå god for et keyboard :p

I mine ører høres det rimelig bra ut dog. Spesielt Yamaha og Kurzweil er gode på pianolyder.

Endret av dizzykeys
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Flygellyd på et keyboard/synth er et opptak, eller sample av et faktisk flygel. Som regel er det et visst antall samples per note, dvs forskjellige samples avhengig av hvor hardt du spiller. Midi er begrenset til 128 nivåer, dvs at du kan maksimalt ha 128 samples per note. Dermed vil du aldri kunne oppnå den kontrollen over lyden som en har på et ekte flygel, siden en er begrenset til x antall samples. Kresne flygelspillere vil derfor aldri gå god for et keyboard :p

I mine ører høres det rimelig bra ut dog. Spesielt Yamaha og Kurzweil er gode på pianolyder.

Verdt å merke seg at det ikke er 128 forskjellige samples per note, men 128 nivåer per note. Er ofte veldig få samples :)

Lenke til kommentar
Hei!

Finnes det mulighet spesielt til midi-board der du kan ha "pitchen" hvor du vil? fks en litt robust forstørret versjon du kan ha ved bena etc?

Det finnes bokser som konverterer analoge pedaler til midi. Husker ikke hvem som har dem i farten. Da kan du bruke en hvilken som helst expression pedal eller lignende og bare tilegne den rett midikanal. Det finnes vel ohså pedaler som støtter midi direkte, Moog har en mener jeg, men de koster litt...

Skal se om jeg kan finne noen linker.

Geir :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har en Korg triton le og er ute etter noen lyder. Er det noen som har noen forslag til hvordan man kan lage noe lignende som Jordan Rudess bruker i

@ 2:17. Lurer også på hvordan man skal få til lyden i introen til Learning to live av dt. Er vel noe litt perkussivt i tillegg til noe slags voice-pads, men får det ikke helt til.
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ser at det ligger en Korg Triton LE (lighted edition) på finn.no, som er akkurat lik min, til 3000. Er selv ganske fersk med synther, men synes de ferdige presetsene er ganske bra. Pianolyden er ikke den aller beste, men jeg som ikke er vant med å spille piano fra før, synes den er god nok. Begrensningene på denne i forhold til den vanlige Triton ligger på antall effekter man kan bruke på hver lyd, som er maks 3. I tillegg kunne skjermen vært litt større, men når du blir vant med den er det ikke noe problem. Sånn ellers er dette en meget bra synth.

Oppdaget nå at du spurte etter keyboard og ikke synth. Vil likevel anbefale synth, siden du etter hvert oppdager hvor greit det er å kunne endre på lyder eller lage dine egne. Når det kommer til vanlige keyboards har jeg hørt at folk har anbefalt Yamaha DGX-serien. Har dog ingen erfaringer med disse selv.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Frister med ny synth når Kurzweil PC3K kommer til våren, men samtidig så hører man jo rykter om at de blir å komme med noe nytt om ikke altfor altfor lenge. Hva tror folket? Er det vits i å vente og håpe på at det kommer en ny KW med en stor touch-skjerm (som jeg synes er det eneste som mangler)?

Edit:Leif

Endret av ertestuing
Lenke til kommentar

Keyboards er som PC'er, det komme alltid en ny og bedre modell snart. Skal du vente får du aldri kjøpt noe...

Med mindre det er snakk om skikkelige nyvinninger så er jeg ikke sikker på om jeg synes det er verd å vente. Kjøpe det du trenger, når du trenger det. Ellers blir du fort gående uten et år eller to mens du venter på noe som kanskje kommer snart.

Lenke til kommentar
Keyboards er som PC'er, det komme alltid en ny og bedre modell snart. Skal du vente får du aldri kjøpt noe...

Med mindre det er snakk om skikkelige nyvinninger så er jeg ikke sikker på om jeg synes det er verd å vente. Kjøpe det du trenger, når du trenger det. Ellers blir du fort gående uten et år eller to mens du venter på noe som kanskje kommer snart.

Virker mer på meg som om det er snakk om å vente et år eller to på at det og det brettet som kostet 30k i 1989 skal komme ut på bruktmarkedet.

Sitter med et Roland RD300 elpiano som masterboard, og Roland U220 og Yamaha CS2x som synther her, senest til sommeren skal det suppleres med en Roland VK-8M for å få orgellyden jeg er ute etter. CS2x med en Behringer RM300-pedal gjør nesten jobben, men VK-8 er fantastisk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei dere!

Jeg har en Yamaha S90 og en Clavia NordStage, begge mye brukt. Jeg spiller mye live på uteplasser, medlem av to storband, samt tilfeldige oppdrag, da jeg bruker begge instrumentene mye. Så har det seg slik at jeg vurderer å bytte ut S90, og er veldig sugen på Yamaha Motif XS8! Ta en titt på

:) Dette er veldig dyre greier, men det burde gå, da jeg får en liten slant for S90, og setter av til mellomlegget..

Er det noen som har Motif XS selv som kan komme med innspill? Hva ligger instrumentet på i pris idag?

Flotte greier :yes:

Endret av KriLad
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen som har erfaringer med korg m3 m ?

Har behov for en lydmodul som gjengir gode orkesterlyder, blåsere, piano, klav, orgel ect.

Hva finnes av gode alternativ? Det skal brukes til hjemmestudio, synkronisert til logic pro 9

Lenke til kommentar

Har behov for en lydmodul som gjengir gode orkesterlyder, blåsere, piano, klav, orgel ect.

Hva finnes av gode alternativ? Det skal brukes til hjemmestudio, synkronisert til logic pro 9

Hva med software synth? Større utvalg og bedre bibliotek.

Lenke til kommentar

Hva med software synth? Større utvalg og bedre bibliotek.

Er NI komplete 6 en god bundle som substitutt?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da er jeg en heldig eier av en Moog Little Phatty Tribute Edition!

Snasen analog synth, med den karakteristiske Moog-lyden. Har den i studioet her med bandet og skal eksprimentere og leke litt med lyder.

Setupet er nå som følger:

Kurzweil PC3X

Nord Electro 3 61

Moog LP Tribute Edition

Skal lgge til ltt effektpedaler, først og fremst til Moog'en.

Fin combo som burde dekke det meste :)

Lenke til kommentar

Er jeg den eneste her som er gal nok til å ha en svær modular synth stående? :)

http://www.analoguesystems.co.uk/rssystems.htm

Her er modulene i min, alt er Analogue Systems:

RS-200 3x8 step sequencer (ala moog modular)

RS-340 Gate delay

RS-150 Sequential Switch

RS-110 Multimode filter (hp,bp,lp,notch utganger)

RS-120 Comb Filter

RS-300 Modulation Generator (Hybrid LFO/Noise/VCA)

3xRS-95 Voltage Controlled Oscillator

2xRS-60 ADSR Envelope Generator

RS-20 Ring Modulator

RS-140 MIDI-CV Converter

RS-420 Octave controller

RS-280 Frequency Divider

RS-170 2x5 Multiple

RS-165 4-inn 1-ut signal mixer.

RS-180 VCA

Sequenceren fant jeg dritbillig på ebay til $300, den kosta over 11000,- i Norge.

Er bare en leverandør av eurorack modulærsynths i Norge, og de valgte Analogue Systems pga god lyd. Jeg dro til Moss på pilgrimsferd i butikken (Stordahl Musikk), og ble så frelst på lyden og mulighetene at jeg kjøpte en liten slik Basic System1 til 20000,-

system1-big.jpg

Dette bildet er en enkel RS-15 rack. Jeg har 2 oppå hverandre i en helt annen konfigurasjon.

Så har jeg kjøpt en kasse til og fylt den nesten opp med ekstra VCO og filter og sequenceren som tar en halv 2U rack i seg selv.

Alt er 100% analogt, bortsett fra MIDI-CV converteren som lar meg plugge MIDI kabel inn i synthen. Ingen av modulene skjønner midi-signaler så converteren må gjøre om fra MIDI til CV (control voltage).

Herligheten er nok verdt over 40000,- til sammen nå. Om dere lurer kan jeg sikkert beskrive modulene hver for seg. Står manualer til alle på nettsida under Modules.

http://www.analoguesystems.co.uk/modules.htm

Noen moduler har mp3 lydeksempler også. De har tilogmed en 8-stemmers polysynth med 255 waveforms innebygd som kan integreres i modularsystemet!

Har enda en halv RS-15 rack å fylle opp med godis.

Her er sequenceren:

rs2000.jpg

Beistet bor i Drammen :)

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hehe, ser heftig ut :D

Holder meg foreløpig til en smått mer portabel semimodulær sak, men en sequencer eller to hadde vært fint :) Satser på å utdanne meg til elektroingeniør, da blir det nok en del konstruksjoner i de baner etterhvert. Hvilken type musikk lager du med dette monsteret? Spacet sci-fi-elektronica? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...