Gå til innhold

Hvordan gjøre musikkfiler "uslettelige"?

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt CD-ene mine inn på en harddisk - hvor altså platene er representert av mapper, og sangene av ape- eller flac-filer - av plasshensyn og fordi det er enklere.

Men jeg er redd for at jeg vil komme til å slette alt. I pinsippet skal det ikke mer til enn å trykke Ctrl Alt og slett for at alt skal være ugjenkallelig borte. Ikek fordi jeg lider av tvangsforestillinger... Jeg tenker meg f.eks. hvis jeg har venner på besøk, kanskje man tar noen øl, noen skal mikse og trikse litt, og ved en feiltagelse er alle CD-ene mine borte...

Noen som har gode forslag til en måte å gjøre filene mer "uslettelige" - en form for sikkerhetsordning, at man behabdler filene indirekte, med spesielle rettigheter, etc. - for at dette ikke skal skje?

Svar mottas med dyp takknemlighet. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkleste sak i verden. Kjøp deg en ekstern harddisk og så tar du og sikkerhetskopi av alle filene til denne.

Når du da har venner eller uvenner på besøk, så gjemmer du disken på en sikker plass. Skulle det da skje noe med filene, så har du jo likevel en kopi av alt liggende :thumbup:

Lenke til kommentar
Enkleste sak i verden. Kjøp deg en ekstern harddisk og så tar du og sikkerhetskopi av alle filene til denne.

Når du da har venner eller uvenner på besøk, så gjemmer du disken på en sikker plass. Skulle det da skje noe med filene, så har du jo likevel en kopi av alt liggende  :thumbup:

7860586[/snapback]

Jeg er helt enig. Jeg tenkte å gjøre dette uansett. Men hvis man har mye musikk liggende på harddisk, er det vanskelig å ha oversikt hvis en låt eller to forsvinner...

Jeg har allerede kjøpt en HD til kjæresten min som jeg har fylt opp med musikk, som en ekstra forsikring for meg, men allikevel ville jeg vite hvordan man "låser" filene...

Lenke til kommentar

Det jeg tror kanskje kan fungere er å opprette en ny bruker på maskinen (ikke admin). Så setter du rettighetene på filene og setter at for den brukeren skal det ikke være mulig å slette filene. Skal fungere så lenge du har NTFS som filsystem.

NB1: Du bør teste ut retighetene på noen dummy-filer før du finner de riktige innstillingene. Du bør kanskje sete på flere innstillinger da bruker likevel kan ENDRE på filene selv om han ikke kan slette de.

NB2: Og så må du selfølgelig logge inn som denne brukeren når du får venner på besøk.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Det jeg tror kanskje kan fungere er å opprette en ny bruker på maskinen (ikke admin). Så setter du rettighetene på filene og setter at for den brukeren skal det ikke være mulig å slette filene. Skal fungere så lenge du har NTFS som filsystem.

NB1: Du bør teste ut retighetene på noen dummy-filer før du finner de riktige innstillingene. Du bør kanskje sete på flere innstillinger da bruker likevel kan ENDRE på filene selv om han ikke kan slette de.

NB2: Og så må du selfølgelig logge inn som denne brukeren når du får venner på besøk.

7863491[/snapback]

Et veldig godt forslag! Skal teste det, og ja - jeg prøver først på noen tullefiler. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...