Fribbern Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Hei. Har aldri prøvd å ta noen vinterbilder av hunden min, så jeg dro ut i dag for å gi det ett forsøk. Utrolig vanskelig til å få hunden til å gjøre det jeg vil når jeg vil. Uansett her er resultatet: Noen tilbakemeldinger? Endret 1. februar 2007 av Fribbern Lenke til kommentar
mats A. Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Jeg likte veldig godt bilder nr2. det er veldig skarpt og fine farger Jeg synes bildet nr 3 blir litt for uskarpt, og nildet nr 1, kanskje litt for sterk sol? Veldig fin hund Lenke til kommentar
BlitZ_87 Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Kan ikke komme med så mange tekniske innsikter hehe. Men syntes det øverste bilde var hunden for langt unna og for sterk solstyrke, det siste var det for lite av omgivelsene rundt og stod litt høyt fra høyden på hunden. Det midterste var desidert det beste mener jeg fin lysfaktor med omgivelser mer enn bare snøen rundt hunden + du sitter i riktig høyde forhold til hunden. Men det er bare det jeg mener du og mange andre kan ha sine meninger. lykke til med flere flotte bilder av dyr Lenke til kommentar
RODA Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Likte umiddelbart nr 2 best.........Men så når jeg ser på dem mer, så faller jeg fullstendig for nr 1. Stemningen, og fraværet av andre elemeter enn natur og hund gir det en flott "go-feeling". Tror det ville passet fint i stor utgave slik at hunden også får litt størrelse. 50 x 70 cm på veggen? R Endret 1. februar 2007 av RODA Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Jeg likte nr 3 best om man ser bort fra at fokuset er litt feil, ikke lukkertiden som er feil har jeg mistanke om Nr 1 ble for sterk sol. Ta deg en tur til ut du, så får du nok noen fine bilder.... Kom ned til hundens nivå, så vil det bli bra. Prøv å få noen action bilder med snø og en kald hund hoppende mot deg, slik som Juliess. Marius Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Tips til sånne løpe og hoppebilder av hund: Gå til et sted med en ganske bratt bakke. Få hunden i sitt og bli på bakketoppen mens du selv går nedover. Sett deg på huk, rop på hunden og knips som en gal mens hunden er på vei nedover. Så når den har kommet ned, tar du en halv pølse og kaster den så langt videre ned bakken du kan (sørg for at hunden ser den og løper etter), mens du selv beveger deg i motsatt retning av hunden. Når den har funnet pølsa, vil den komme løpende til deg, og du kan knipse en ny runde bilder. Er det et jorde i nærheten av deg, bruk det. Bare sørg for at det er greit, jeg vet jeg har tillatelse siden det er min families jorder Ha sola i ryggen. Du har også hvit hund som det er dødsvanskelig å ta bilde av uten at blir utbrent, men det vet du vel. Mener å huske jeg så et stilig bilde av hunden din fra i sommer, i en åker eller noe? Av de tre bildene dine likte jeg alle sammen, det i midten best fordi det er teknisk bedre enn de andre. Hadde det siste vært skarpt hadde det absolutt vært min favoritt. Eks på løpebilder jeg har tatt på denne måten: Edit: Jeg vet mine ikke er 100% skarpe, men der har du en fremgangsmåte som burde fungere. Bare pass på nok lys så du kan ha kort nok lukkertid. Endret 1. februar 2007 av Juliess Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 2. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2007 Takk for tilbakemeldigner. Juliess: Hvordan stiller du fokus mens hunnen din løper mot deg? jeg synes dette er utrolig vanskelig å treffe på. Lenke til kommentar
Bjorhus Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Flotte bilder, og spreke vinterfarger. ( https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=651659&st=40 ) Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Fribbern: Ja, det er det jeg sliter mest med. Du ser sikkert at mine ikke er helt skarpe de heller. Jeg gjør bare som man gjør når man skal ta vanlige bilder, bare raskere. Trykker utløserknappen halvveis ned, knipser, og gjentar helt til hunden er forbi. Så tar jeg så mange eksponeringer jeg kan. Da bør det jo bli ett par bra bilder Men jeg zoomer sjelden når jeg tar sånne bilder. Har stort sett samme brennvidden. Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Ingen nevner noe kamera, men jeg antar det har mulighet for kontinuerlig AF ? Som kan gjøre slike situasjoner lettere Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 ah for en flott hund, hva er navnet på den rasen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Likte nr.2 best etterfulgt av nr.1. Konge bikkje da! Ekstremt fin! Lenke til kommentar
fotkoos Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Utrolig fin hund Hvilket kamera er det du bruker, Fribbern? Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Ingen nevner noe kamera, men jeg antar det har mulighet for kontinuerlig AF ? Som kan gjøre slike situasjoner lettere 7857838[/snapback] Jeg har Canon 350D, finnes funksjonen på dette? ah for en flott hund, hva er navnet på den rasen? 7857860[/snapback] Den hvite er Golden Retriever og den andre er Irsk Ulvehund. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Ingen nevner noe kamera, men jeg antar det har mulighet for kontinuerlig AF ? Som kan gjøre slike situasjoner lettere 7857838[/snapback] Jeg har Canon 350D, finnes funksjonen på dette? ah for en flott hund, hva er navnet på den rasen? 7857860[/snapback] Den hvite er Golden Retriever og den andre er Irsk Ulvehund. 7859335[/snapback] Den finnes ja, men husker ikke hva den heter i farta. Har en kompis som bruker 350D som har denne funksjonen. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Ingen nevner noe kamera, men jeg antar det har mulighet for kontinuerlig AF ? Som kan gjøre slike situasjoner lettere 7857838[/snapback] Jeg har Canon 350D, finnes funksjonen på dette? Trykker du AF-knappen og velger AI Servo så er det sånn. (Om du velger AI Focus så er det en autofunksjon for dette.) Men mener å ha lest at den fungerer best om noe kommer rett mot deg i jamn hastighet. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Takk skal du ha, det skal jeg teste ut Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 Takk for mange tilbakemedlinger... Ingen nevner noe kamera, men jeg antar det har mulighet for kontinuerlig AF ? Som kan gjøre slike situasjoner lettere 7857838[/snapback] Ja, på kamera så har jeg muligheten for kontinuerlig auto fokus, men når hunden løper mot meg så er det i rimelig god fart, så kamera "henger" ikke helt med, bildet blir tatt litt for sent. Og i tilleg så er hunden min hvit og snøen er hvit, så da finner ikke kamera noe pungt å fokusere på. Utrolig fin hund Hvilket kamera er det du bruker, Fribbern? 7858489[/snapback] De bildene her ble tatt med et Nikon D200 kamera som jeg fikk låne. Bruker tilvanlig ett Sony Alpha 100 Lenke til kommentar
zorry Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Ja, på kamera så har jeg muligheten for kontinuerlig auto fokus, men når hunden løper mot meg så er det i rimelig god fart, så kamera "henger" ikke helt med, bildet blir tatt litt for sent. Og i tilleg så er hunden min hvit og snøen er hvit, så da finner ikke kamera noe pungt å fokusere på. 7862798[/snapback] Da bør du antagelig gå over til manuell fokus. Du stiller fokus på f.eks 3m og knipser når hunden kommer på 3 meters avstand. I tillegg kan du prøve å bruke mindre blederåpning og dermed få større dybdeskarphet. Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 4. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2007 Ja, på kamera så har jeg muligheten for kontinuerlig auto fokus, men når hunden løper mot meg så er det i rimelig god fart, så kamera "henger" ikke helt med, bildet blir tatt litt for sent. Og i tilleg så er hunden min hvit og snøen er hvit, så da finner ikke kamera noe pungt å fokusere på. 7862798[/snapback] Da bør du antagelig gå over til manuell fokus. Du stiller fokus på f.eks 3m og knipser når hunden kommer på 3 meters avstand. I tillegg kan du prøve å bruke mindre blederåpning og dermed få større dybdeskarphet. 7865557[/snapback] Jeg bruker selfølgelig manuel fokus, jeg har prøvd meg fram utrolig masse. En hund løper veldig fort, så å treffe akurat på det stedet jeg har fokusert er ikke altid like lett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå