Gå til innhold

Partisjonsproblem: Velge mellom XP/Vista?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har da skaffet meg Vista, og tenkte jeg skulle prøve det litt på en harddisk som jeg nesten aldri bruker.

Så, jeg har altså tre harddisker:

#1 har Windows XP og litt smågreier

#2 er nedlastingsdisken min

#3 ble nesten aldri brukt, så den ble formatert og har nå Vista.

Jeg tenkte at for å være på den sikre siden, så skulle jeg koble ut disk 1 og 2, slik at jeg mulgens ikke kunne miste eller overskrive noe som helst der. Så installerte jeg Vista på disk 3, og var fornøyd der. Etter en liten stund tenkte jeg at jeg kunne tenke meg å gå tilbake til XPen min der alt egentlig ligger, og jeg har masse instillinger/programmer som jeg ikke vil være foruten.

Jeg koblet da til disk 1 og 2 igjen, og ventet på at oppstartsskjermen skulle komme (velg OS som skal starte, herav XP eller Vista). Den kom jo aldri, så jeg hamret løs på F8 under oppstart, men det gjorde meg fortsatt ikke klokere. "Jaja, da er det jo bare en ting å gjøre" tenkte jeg, og koblet ut Vista-disken(disk 3) og startet opp de to andre. Det har skjedd et par ganger før, den ene gangen værre enn den andre:

NTLDR IS MISSING.

Press ctrl+alt+del to restart.

Jeg har hatt dette problemet to ganger før på samme pc, og ja, det er ikke annet enn jævlig irriterende. Hver gang jeg kobler ut disken med vilje eller såvidt kommer borti den pinglete S-ata-kabelen, får jeg den meldingen opp. Første gangen var det utrolig mye styr i Windows Repair Console der jeg måtte skrive en hel novelle av kommandoer.

Så, jeg lurer på om det er noen enkel måte å fikse dette, slik at jeg får valg mellom XP og Vista under oppstart?

Nå må jeg nevne igjen at Vista starter opp fra disk 3 når både disk 1 og to er tilkoblet, så jeg har tilgang til hele maskinen fra Vista, men kunne godt tenkt meg å komme inn på XP fordiom. All reperasjon i Windows Repair Console (legge inn ntdetect osv.) kan jeg derfor gjøre fra Vista, er jo mye enklere enn å starte opp fra XP-platen hele tiden.

Takker for fornuftige svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...