Gå til innhold

Betale med visa på nett

Anbefalte innlegg

Dama mi kjøpte seg en laptop for 14 dager siden. Den ble kjøpt på nett og betalt med visa. Hun fikk tilbake alle pengene hun hadde betalt og hun har hatt dem i nesten to uker nå.

Noen som vet om det er en slags regel på hvor lenge butikken kan vente med å trekke dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det finnes krav og regler for brukerstedene når det gjelder hvor mye, hvor ofte eller hvor lenge de har lov til å vente med å trekke et beløp.

Eg har ikke reglene her, og fant de ikke på google nå, men eg har sett de før og vet de finnes. Har også selv brukt de da eg ble offer for et svindelforsøk fra en uteplass hvor eg kvitterte på et beløp, deretter ble det lagt til et ettall fremfor som gjorde at det ble 1000 mer å betale. eg hadde opprinnelig kvittering så det ble ikke noe problem. Og i tillegg ventet de 3 uker med å trekke beløpet, og først da lurte de på om eg kunne komme å signere på nytt(med endret beløp) ETTER at beløpet ble reservert på konto. Banken hjalp meg da med å finne frem regler om både foreldring av frist for signatur og trekking av beløp. At det var feil beløp var jo såklart åpenlyst.

Lenke til kommentar
Takk for svar.

Noen som vet hva som skjer om man bruker av pengene, slik at det ikke er dekning når butikken finner ut at det er på tide å trekke dem?

7848202[/snapback]

Du er ansvarlig for å gjøre opp for deg, så dersom du bruker av de pengene vil du havne på minussiden dersom de endelig trekker det en dag.

Lenke til kommentar

Det som ofte skjer, er at pengene blir reservert der og da, slik at selger får en bekreftelse på at du har det aktuelle beløpet.

Så blir pengene frigjort, frem til selve kjøpet er gjort. Regner med at du har kjøpt en Dell, og siden de produserer den bærbare på fabrikken i Irland, blir ofte pengene trukket den dagen pc'en forlater fabrikken.

Og som andre sier, bruker du pengene på kontoen, går kontoen i minus den dagen pengene blir trekt. Da kan du risikere å få anmerkning fra banken, som igjen kan gjøre det vanskeligere å få lån osv. Dette er en anmerkning som gjelder for alle banker/kreditt selskaper osv, og blir stående en stund.

Så det er vel neppe verdt å gjøre noe slikt, for 10-20k

Lenke til kommentar

Dersom "Lov om foreldelse av fordringer" gjelder her

("§ 1. (Innledende bestemmelser.)

1. Fordring på penger eller andre ytelser foreldes etter reglene i denne lov...")

så er fristen for innkreving 3 år, jfr §2:

("§ 2. (Fristens lengde.)

Den alminnelige foreldelsesfrist er 3 år.")

Lenke til kommentar

Jeg opplever sånt som det her relativt ofte, og har blitt vant til det. Pengene reserveres, så dukker de opp som disponible igjen en ukes tid senere, for så å faktisk trekkes et par dager etterpå igjen. Passer bare på at jeg ikke bruker det beløpet de par dagene jeg har det disponibelt.

Lenke til kommentar

Klart man skal gjøre opp for seg :)

Dama kjøpte seg ikke en Dell, men en Acer laptop. Og hun har hatt en en stund nå.

Jeg opplever sånt som det her relativt ofte, og har blitt vant til det. Pengene reserveres, så dukker de opp som disponible igjen en ukes tid senere, for så å faktisk trekkes et par dager etterpå igjen. Passer bare på at jeg ikke bruker det beløpet de par dagene jeg har det disponibelt.

7849654[/snapback]

Hun har jo hatt pengene disponibelt i 14 dager. Derfor jeg synes det er litt rart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...