Gå til innhold

Kommentarsystem, PHP eller hva?

Anbefalte innlegg

Jeg er tilbake, med stadig nye spørsmål :ermm:

Litt i tvil om jeg skal lage nye tråder hver gang, men jeg gjør nå det jeg, så kan andre som vil lære finne frem lettere. Har jo sett utallige wordpressblogger osv. med kommentarer nederst. Men jeg er ute etter å bare ha en side med kommentarer, en slags gjestebok(hater å skrive gjestebok, minner meg om en skikkelig fjortiss piczo-side med kommentarer som: ÅÅÅÅHHHH! Denne siden var fiiiiiiin! (= *k9z*). En liten digresjon der, jaja. Men som sagt, jeg skal ikke ha noe blogsystem eller lignende, jeg vil bare ha kommentarer på en egen side. Hva bør jeg bruke? Og hvordan beskytte meg mot spam??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En gjestebok altså? :D

PHP er enkelt og greitt å bruke til det. Du kan enten bruke Mysql (best) eller flatfiler (ikke fult så bra, men lett å sette opp)

For å beskytte deg mot spambotter kan du ha et spørsmål brukerene må svare på for å kunne poste. Feks Hva er hovedstaden i Norge? Eller hva heter katten min.

Også kan du sette en iplogg som gjør at brukerene ikke kan poste mer enn 1 innlegg hver time.

Lenke til kommentar

Synes flatfiler virker enklere enn MySql, så jeg prøver meg på det i første omgang. Skjønner ikke noe av hvordan alle disse systemene henger sammen, og kan ikke så mye som en linje kode. Selv om jeg gjerne skulle gjort det :) Men vil først lære meg skikkelig CSS og XHTML før jeg begynner med noen nye prosjekter.

Lenke til kommentar
For å beskytte deg mot spambotter kan du ha et spørsmål brukerene må svare på for å kunne poste. Feks Hva er hovedstaden i Norge? Eller hva heter katten min.

Også kan du sette en iplogg som gjør at brukerene ikke kan poste mer enn 1 innlegg hver time.

7853095[/snapback]

O_o

*interessert i hva du sier*

Har du noen koder for dette? Har ikke peiling på hva jeg skal søke på

Lenke til kommentar

Lagre time() ved kommentaren.

<?php
$postet = "verdi"; // her henter du ut time() verdien fra kommentaren.
$entime = $postet + 3200;
if($entime > time()) {
echo 'Du kan ikke kommentere mer en én gang i timen!';
} else {
echo 'Kommentér'; //osv..
}
?>

Endret av goggen90
Lenke til kommentar

Jeg ville heller gjort det på denne måten:

der du legger til gjestebok inlegget setter du:

$_SESSION['postet'] = time() + 3600;

og for å sjekke setter du dette helt øverst

if ($_SESSION['postet']>= time())

die('Det er under en time siden du postet!');

Lenke til kommentar

Vist man lukker nettleseren blir IDen sessionen bruker endret, dermed kan man bare restarte nettleseren for å få mulighet til å poste på nytt..

Du kan selfølgelig lagre alle sessions i en mappe på ftp, men dette er en mer tungvindt måte en å bare lagre time() sammen med kommentaren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...