Gå til innhold

Hvor finne informasjon om BUS-systemer


Anbefalte innlegg

Hei, jeg går for tiden VG1 Elektro, eller det som før var kalt GK.

 

Jeg har fått en oppgave om å skrive litt om BUS-Systemer, men jeg finner ikke stort annet en elendig og unyttig reklame. Så Lurte på om det var noen her som kunne gi meg noen linker, eller rett og slett bare forklare meg hva BUS-Systemer er og hva det gjør.

 

mvH Elektrikker bekkmørkt. :thumbup:

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker du på slike du kan for eks styre styrken på lyset i soner. skru av på tv, skifte kanal, skifte source input. osv.

Det vi har her på jobb er det en trådløs tutchpanel som komunisere med en Boks. Denne boksen inneholder microkontroller med en masse inn og ut porter. i tilleg til dimming..

Lenke til kommentar
Tenkte litt mer på slik som blir brukt i boliger, slik at du kan f.eks bruke en kontroll på hele huset, du kan altså betjene alt i hele huset (nesten) med bare en en kontroll.

7847037[/snapback]

Da fåt vi vente til Behydro svarer...

7847388[/snapback]

 

 

Hehe, føler meg nesten pliktet til å svare her. Kom gjerne med innspill her andre som også kan dette

 

Kan ta litt kort om eib.

 

Ett eib bus system består av en rekke likestilte komponenter, der er ingen master og slave. Anlegget består av linjer, en linje er en psu, en linjekobler(router som er koblet til en backbone linje) og en rekke komponenter ute i anlegget.

 

På små anlegg, privat hus, trenger man ikke linjekoblere da en linje er nokk til å forsyne hele anlegget. Det jeg holder på med no inneholder 7 linjer, har ikke antall komponenter her, men det er en hel brøte....

 

Poenget med hele bus systemet er at man kobler til komponenter til en linje, adresserer komponenten og forteller den hva funksjoner den skal ha og hva gruppe adresse den skal sende/lytte til. En gruppe adresse er en "pakke" som blir sendt ut på bussen. I ett konvensjonelt system så må man trekke kabler fra bryter til utgang(stikk, lampe, lerret, ventilasjon......) I store bygg kan det bli fryktlig mange kabler. Men i eib så trekker man bare en buss kabel mellom. Så når du trykker på lys knappen eller aktiverer en bevegelse detektor så sender denne ut en "pakke" på bussen. Da mottar alle komponentene på bussen denne pakken, men bare den som er satt opp til det, tar den til seg og utfører komponenten.

 

Så kommer det geniale med slike sammenkoblede systemer, kunden kommer og sier at han skal flytte ett kontor og flytte noen brytere og skal ha en bryter som styrer alt lyset i en fløy av eller på. Vanligvis så må man da trekke kabler til en blir blå, men med bus systemer(gjelder ikke bare eib) så finner man bare fram lapptoppen og knatter i vei, og vips, du har programmert om brytere og utganger.

 

Har en masse info om eib og kan forklare dypere om det er noe ønske, men det faller vel litt utenfor hva trådstarter hadde tenkt på i denne tråden

 

 

 

 

Eg synes tittelen var heilt grei, eg hadde ingen problem å forstå at tråden handler om BUS systmer. Du bør skive litt om kor inn i helvete vanskelig det er å programmere dei ulike typene :woot: EIB systemet bør du også ha med litt om

7848127[/snapback]

 

 

Er no ikke så vanskelig da, når en først kan det :tease:

 

 

se gjerne på www.abb.no/eib for mer info

Endret av Behydro
Lenke til kommentar

nesten 99% av nye port-telefon anlegg som blir montert i dag, er BUS-baserte.

fungerer på akkurat samme måten som Behydro sa. "Pakker" som blir sendt, når man ringer på.

 

da er det to ledninger som går fra tablået nede, og som går til alle tlf i anlegget.

(f.eks 2 Ledninger er pluss & minus, de to andre er BUS-ledningene)

hver tlf har sin adresse, slik at når Ola ringer på til Jensen, kommer han til Jensen, og ingen andre.

 

gamle systemer var lagt opp slik at fra tablået gikk det en egen ledning til hver av tlf'ene, for at den skulle ringe på til riktig.

 

var det f.eks en blokk med 6 etasjer, kunne det fort bli 10-11 ledninger fra tablået.

Så du skjønner nok fort fordelen med BUS-systemer i forhold til de gamle systemene.

 

ganske artige sånne BUS-systemer, det blir brukt til utrolig mye.

alt fra lys-styring til port-telefon anlegg. bare fantasien setter grenser :):w00t:

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Å, dere har hjulpet meg masse! Tusen, tusen takk! :w00t::thumbup:

 

Hva tror dere (som kan dette) det vil koste å sette inn et slikt system inn i et helt nytt hus?

 

(Snakker om kontrollering av alt som f.eks: lys, tv, div ringeanlegg, etc)

 

Nok en gang, takker for all hjelpen! Detta blir en bra oppgave ja! :thumbup:

 

Jeg snuste opp en fin sak når jeg skulle finne ut hva EIB sto for, noen synspunkter på de forklaringene som blir gitt her?

Endret av oDDi2k
Lenke til kommentar
Å, dere har hjulpet meg masse! Tusen, tusen takk!  :w00t:  :thumbup:

 

Hva tror dere (som kan dette) det vil koste å sette inn et slikt system inn i et helt nytt hus?

 

(Snakker om kontrollering av alt som f.eks: lys, tv, div ringeanlegg, etc)

 

Nok en gang, takker for all hjelpen! Detta blir en bra oppgave ja!  :thumbup:

 

Jeg snuste opp en fin sak når jeg skulle finne ut hva EIB sto for, noen synspunkter på de forklaringene som blir gitt her?

7862972[/snapback]

 

En fra ABB utalte att hvis man skal ha EIB i ett nytt hus, kan man regne med at el anlegget blir ca 20% dyrere enn vanlig anlegg. Det vil jo si at huset bare blir ca 1% dyrere men. Ettermontering blir svindyrt......

 

Eib/KNX holder på å dreie over til det private markede også, de har kommet med en fin løsning som man kan koble til Dali trafoer til eib utstyret og derfor slipper man de svindyre dimmerene som man måtte bruke før.

 

http://www.eib.no/abb/nyheter/

 

LCD skjermen til ABB en nice!

 

Om du hører med en leverandør og får liste prisene på eib utstyr, vil du få bakover sveis :no:

Endret av Behydro
Lenke til kommentar
Unnskyld for at jeg kaprer tråden litt..

 

Men hva skal til om man har port-anlegg (calling) som er BUS-basert, og vil legge til at man har muligheten til å se hvem som ringer på? bortsett fra skjerm i mottager tlf og kamera i inngangen?

7863073[/snapback]

 

Det kommer jo helt ann på den enkelte løsning. Noe som nok er alt for billig for leverasndørene er et trådløst webkamera med webserver og streaming til leligheter. Vi så på slik løsning for 4 år siden og det var grisedyrt. Bor i en ny gård der vi har Ethernet til alle lieligheter så for oss er Webkamera en mulighet, men det har ikke blitt noe av. Blir aktuellt når vi kan kjøpe 500kr LCD skjermer med innbygget trådløs tilkobling som fast leser stream fra kamera tenker jeg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå er jeg snart ferdig med oppgaven, vi har hatt ferie osv, også gikk det med noen helger til hafjell og tur med skolen så er en stund siden sist nå.

 

Men, hva slags program bruker dere når dere skal programere de BUS systemene?

 

Nå tenker jeg på det software programmet som dere har innstalert på laptopen, hva heter det? Og hvordan funker det sånn i enkle trekk? Er det vansklig?

 

Om noen kunne svart på dette hadde jeg blitt ytterst glad!

 

-Kommende elktro tulling. :blush:

 

Edit: Har sett litt på manualen til ELKO Matic Software, virker litt komplisert iallefall i mine øyne. Men, om det er ELKO matic software som brukes av proffene vet jeg ikke. :ph34r:

Endret av oDDi2k
Lenke til kommentar

På eib så bruker man ETS, lisensiert greier. Er vel lisensiert de fleste slike program eller.....?

 

Man setter opp alle komponentene, setter ønskede parameter, setter opp gruppeadresser (grupper der inn og utganger sammles) legger inn inn og utgangene i gruppeadressene og laster ut på bus´n

 

Kraftig forenklet, men sann i korte trekk. Men tar maaaaaaange timer på store anlegg

 

Du kan no laste ned demo og prøve http://www.konnex.org/knx-tools/ets/downloads-test-free/

 

Noen spesifikke spørsmål, bare fyr løs.....

Lenke til kommentar

Her er en fin innføring av eib

 

Vil bare legge til at det riktige navnet på denne teknologien heter nå for KNX. Grunnen for dette er at det er 3 buss teknologier som er sammenslått

 

Her kan du lese mer om KNX

 

 

 

 

Etter min mening så er dette det eneste systemet som du kan kalle for et skikkelig bus system

 

Her har du trådløse produkter, man har alarmsystemer, man har hvitevarer med bus grensesnitt og man har i tillegg all styring av vanlig elektro installasjon.

 

Etter min mening så er det bare fantasien som setter begrensninger på hvor avansert installasjonen skal være.

Bare forestill deg å sitte hvor som helst i verden å "styre" huset

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...