CerveZa_ Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Hva bruker du PC'en til for det første? Og når du sier "nyeste Linux", mener du da siste sluppne kernel eller nyeste distro? OS valg kommer helt ann på hva brukeren bruker PC'en til Lenke til kommentar
LeD Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Det blir litt vanskelig for andre å fortelle deg hva som er best for deg. For meg og mange andre er svaret Linux, men det varierer jo hvilke krav og behov den enkelte bruker har. LeD Lenke til kommentar
durabit Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Jeg er fan av Linux men syns nok Windows (2000 og XP) er det operativsystemet som gir best brukerfleksibilitet. Ikke dermed sagt at Windows er bedre på f.eks. sikkerhet og stabilitet. Hvis du skal bruke PC til mye spill og lydredigering vil jeg anbefale Windows. Dersom behovet hovedsaklig er e-post, internettlesing og kontorapplikasjoner ville jeg valgt Linux - pga. lavere pris. Lenke til kommentar
lif Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Frihet er best ergo er linux best Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Linux -Do it yourself! Nyeste linux, kommer vel an på hva du legger i det, nyeste versjon av en distro eller nyeste kernel. Jeg finner linux best for tiden, men må av til og boote Wintendo fordi jeg skal simme litt i M$ Flightsim 2002 (surt at m$ lager den simmen) Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 http://www.tweakhound.com/mandrake9.htm Lenke til kommentar
ism Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 Quote: Den 2002-12-01 20:33, skrev durabit:Jeg er fan av Linux men syns nok Windows (2000 og XP) er det operativsystemet som gir best brukerfleksibilitet. Litt uheldig valg av ord syns jeg :wink: Fleksibilitet og windows i en og samme setning. Jeg har i mange år prøvd å få diverse windows OS til å fungere slik JEG vil. Det skal jeg love deg er ingen enkel sak. Jeg regner forørig med at vi ikke legger helt samme mening i ordet fleksibilitet her. Lenke til kommentar
tankbug Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 linux - stabile serverløsninger windows - alt annet en privatperson driver med Lenke til kommentar
Chief Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 Svaret er ganske enkelt! Bruker du maskinen din til å spille!?! Da velger du ikke Linux. Skal linux brukes til spilling, må du ha rendering pipe's til skjermkortdriveren. Da blir det like ustabilt som Windows. I tilleg er ikke så veldig mangen spill kompatibel med Linux. Da må du kjøre de gjennom Wine, og det er ikke alltid like lett. Bruker du maskinen din til arbeid, programering, web-designe e.l. da er Linux perfekt. Stabilt all programvare gratis (mesteparken følger med de "brukervenlige" distribusjonene) Selvsagt anbefaler jeg å kjøre multiboot, eller å kjøre VMWare om du bare vil "teste" linux eller Windows. Har du aldri brukt Linux, så ikke test ut Slackware eller Gen Too, kjøre noe enkelt som RedHat eller Mandrake, Debian er heller ikke så verst! Windows, bruk NT basert velg da 2000 eller XP (Professional fremfor Home) Lenke til kommentar
drall Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 OMFG! Her var mye tull å lese! Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 Quote: Den 2002-12-02 13:30, skrev drall:OMFG! Her var mye tull å lese! Ikke så rart, spørsmålet tatt i betraktning. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 Nå finnes det "mange" spill til Linux også (kommersielle), men disse er vanskelige å få tak i + at de er dyre. Er det noen som vet hvor man finner spill til en grei pris i norske butikker/websjapper? Nå er jeg rimelig fersk innenfor Linux, men å si at Linux med de såkalte "rendering pipelinene" blir like ustabilt som Windows har jeg vanskelig for å tro (første gang jeg har hørt ordet i denne sammenhengen ). "Før i tiden" var støtten for aksellerert 3d-grafikk laber for Linux, nettopp pga. at disse 3d-APIene "snakket" direkte med maskinvaren. Hvis softwaren var buggy ville maskinen kræsje (som i Windows). DRI (heter det?) endret på dette . Nå kunne programvaren "snakke" med maskinvaren på en sikker måte (uten innblanding fra X serveren). Nå er støtten for 3d-grafikk like god i linux, som i Windows (men i Linux fuxer ikke resten av systemet når app'en tryner.) Men som sagt tidligere: Du bruker ikke Linux BARE for å spille spill, men mange spill finfint i en emulator. Det er tom. rapportert at spillene går raskere i en emulator i linux enn i Windows Når det gjelder nettverk, knuser, les: K-N-U-S-E-R Linux lille Windows XP, både hva det gjelder stabilitet og fleksibilitet. Jeg regner med at Linux også er "litt" bedre egnet til clustere (men det går vel langt forbi denne trådens område). jeg synes det er et dårlig argument å si at Linux nå er like enkelt å bruke som Windows. Såklart det virker mer forlokkende, og Linux er virkelig svært enkelt å installere. Men jeg som nybegynner føler meg lite tilfreds med å gjøre livet så enkelt. Jeg vil vite hva som ligger bak disse prosessene, hvordan OSet er bygget opp. Det er bare på denne måten at man kan utnytte kraften i Linux... Lenke til kommentar
LeD Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 Selv bruker jeg Linux til alle oppgaver. De som fortsatt hevder at Linux bare er for servere, har ikke tittet ut av Vinduet de siste årene. Om du forventer at alt i Linux skal være nøyaktig likt som i Windows, blir du nok skuffet. (Hva i all verden er vitsen med alternativer som er like?) Vil du ha et program som ser 100% ut som Microsoft Word, ja da er Word tingen for deg. Hvis det du vil ha derimot er et program for redigering av formatering av tekst for utskrift på printer, så vil du finne alt du har drømt om, og mere til, i fri programvare. "Renderings pipeline" er forøvrig et prinsipp for 3D-grafikk som brukes av Direct3D, OpenGL, m.fl. og har fryktelig lite med denne saken å gjøre. OpenGL er forøvrig implementert for både Windows og Linux, men så lenge spillprodusentene benytter Microsofts hemmelige DirectX, er det ikke Linux sin feil at spillene ikke fungerer der. LeD Lenke til kommentar
adyton Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 jeg tror ikke at linux er enklere enn windows, men alle kan Windows fra før av og er vandt med dette vinduet. Det som er med linux er at du må kunne lese for å bruke det, det er kanskje en utfordring for noen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå