magicus Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Har tenkt litt i det siste.. Vurderer å joine gutta i Thailand som bor der. Her er planen: -Jobbe 3-5 måneder her i Norge for å tjene peng..(du får lav skatt og er uthvilt og klar til å jobbe etter de 9-7 månedene med ferie)... -Fly til Thailand og bo billig nyte livet med pengene eg har tjent her hjemme. Drikke øl, sole meg, treffe en ny kultur, finne ett eller annet å gjøre på for gøy som f.eks å joine en frivillig organisasjon osv der eg treffer folk. Sjekke ut horestrøket er også en mulighet. Og reise i regionen i den grad pengene tillater det. Spørsmålet.. lar dette seg gjøre? Hvilke problemer er forbundet med denne planen? Lenke til kommentar
tom watt Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Høres greit ut det. Jeg har gjort noe av det samme før, men da var det latin amerike som var greia. Møtte mange som "bodde" der, som jobbet for nesten null lønn. Jeg takket for at jeg jobbet i Norge og sparte penger til turen. Vi snakker om en time i Norge er en tolti timer hvor enn du drar. Mitt råd er, jobb i norge, lev livet et annet sted. Når du sliter med spenna, dra til norge, og jobb litt til. Jeg har gjort det i seks år, det funker. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 1. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2007 Hva med visum og saant dritt? Skal jo ikke jobbe eller studere eller drive naeringsvirksomhet. Hvilket visum gikk du paa i sor-amerika? Hvis det er saa kjempelett ville jo alle ha gjort dette... Alle WOW freakene som bare tenker paa en ting naar de jobber, aa komme hjem og spille wow f.eks. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 tror ikke du trenger å stresse med visum og slikt nedi der. hvis du bare skal gjøre det du vil, og småjobbe litt innimellom uten den grunn om å tjene penger på det, hvis du skjønner. Nedi der er folk også veldig greie, sier sjeldent nei, selv om de kanskje burde det noen ganger Så tror nok ikke det å finne et billig sted å bo er noe vanskelig, sikkert heller ikke det å få tak i en jobb eller noe der du kan oppleve litt... Lenke til kommentar
helvete83 Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 tror ikke du trenger å stresse med visum og slikt nedi der.hvis du bare skal gjøre det du vil, og småjobbe litt innimellom uten den grunn om å tjene penger på det, hvis du skjønner. Nedi der er folk også veldig greie, sier sjeldent nei, selv om de kanskje burde det noen ganger Så tror nok ikke det å finne et billig sted å bo er noe vanskelig, sikkert heller ikke det å få tak i en jobb eller noe der du kan oppleve litt... 7848860[/snapback] skal du søke på ny jobb hver gang du kommer hjem fra ferien da? men ideen din var nice den. men vil heller jobbe ca 6mnd og 6mnd ferie. slik at du har mer enn nok spenn nedi der. vil vel ikke leve som en boms der nede vil du? Lenke til kommentar
magicus Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 I nærmeste fremtid vil eg tvilsomt få noen problemer med å få vanlig butikkjobb da eg har bra utdanning og butikkerfaring. Du kommer utrolig langt med 50000kr i thailand.. eg skal ikke bo på noe hotel heller liksom. Jeg vil heller slappe av og bestemme min egen hverdag med en større lommebok enn den gjennomsnittlige thailenderen, enn å måtte jobbe ekstra måneder i norge bare for å kunne gå på dyrere restauranter eller bo på ett mer fancy sted.. slik kapitalistisk tankegang har jeg ikke. Lenke til kommentar
icer Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 To av mine kompiser gjør dette nå, de jobbet i ca 1år i Norge og dro på backpacking først til bangkok og så videre rundtom landene\stedene der nede, nå er de i Bali å bare lever livet. Du kan høre med en avis om de vil sponse noe om du skriver reisebrev, de får ca 1000kr\brev de skriver og dette er med en lokalavis... kommer godt med... Fikk en mail fra dem her for litt siden "ja, det har gått litt vilt for seg her nede for vi har sprengt budsjettet, så vi kommer muligens hjem litt tidligere enn ventet " Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Det er egentlig planen min når jeg er ferdig med videregående; jobbe hardt et år her i Norge og dra på backpacking etterpå. Men, jeg tror ikke jeg ville levd slik over en lengre tidsperiode. Lenke til kommentar
Arcus Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Har tenkt litt i det siste.. Vurderer å joine gutta i Thailand som bor der. Her er planen: -Jobbe 3-5 måneder her i Norge for å tjene peng..(du får lav skatt og er uthvilt og klar til å jobbe etter de 9-7 månedene med ferie)... -Fly til Thailand og bo billig nyte livet med pengene eg har tjent her hjemme. Drikke øl, sole meg, treffe en ny kultur, finne ett eller annet å gjøre på for gøy som f.eks å joine en frivillig organisasjon osv der eg treffer folk. Sjekke ut horestrøket er også en mulighet. Og reise i regionen i den grad pengene tillater det. Spørsmålet.. lar dette seg gjøre? Hvilke problemer er forbundet med denne planen? 7845588[/snapback] Et problem kan være visum , hvis du planlegger å bruke turistvisum. Tidligere var det mulig å krysse grensen til et av nabolandene til Thailand og returnere samme dag og dermed automatisk få en ny periode på 30 dager. Dette kunne man gjenta så mange ganger man måtte ønske uten hinder. Etter 1. oktober 06 kan man maksimalt oppholde seg i Thailand på denne måten i 90 dager i løpet av en 180-dagers periode. Eksempelvis kan det skje på denne måten: 30 dager sammenhengende opphold ved første ankomst til Thailand +30 dager sammenhengende opphold ved fornyelse første gang +30 dager sammenhengende opphold ved fornyelse andre gang =90 dager totalt Når man har oppholdt seg til sammen 90 dager i Thailand i løpet av en 180-dagers periode, må man oppholde seg utenfor Thailand i 90 dager før man kan vende tilbake uten visum Kilde:http://www.emb-norway.or.th/norsk/visum/Innskjerpelse.htm RETTELSE : Ser at dette kun gjelder hvis du ikke søker 60 dagers visum fra norge før du reiser. Men hvis du klarer å å få et annet visum er problemet mindre. Endret 21. februar 2007 av Arcus Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Har samme tanke om dette. Jobbe i Norge og leve livet i utlandet. Men har mest lyst til å oppleve storbyer som Tokyo, Hong Kong, New York, Paris etc. istedetfor backpacking. Jeg må innrømme at Oslo/Norge generelt har for lite å by på av god mat, attraksjoner, shopping etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå