Opticane Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Hei, jeg sitter her og er ganske frustrert, etter å for ca. en uke siden ha betalt 8300 kr for en ASUS A6Km på Datakjeden i Oslo. Pcen: (Turion ML34 1,8ghz, 1gb DDR, 100gb HDD,Go7300 - Bråker, viften går konstant, t.o.m. ved idle. - Fungerer ikke med mitt nye E-MU 0202USB lydkort, virker som en konflikt med chipset/usb-kontroller - Bluetooth VAR INSTALLERT på maskinen og kan "aktiveres", tilsynelatende feilfritt, og der følger med Bt-drivere på ASUS utilities CD-ROM. Min mobil finner derimot ingen bluetooth enhet når BT er aktivert, og har mistanker om at det rett og slett ikke finnes bluetooth på pcen, selv om det ble installert, og aktivert (og supplert på cd-rom) - har 3 stk SiS 7001 PCI til USB åpen vertskontroller, og 1 stk SiS PCI til USB forbedret vertskontroller. Maskinen som har 4 usb-porter er oppgitt av Datakjeden til å ha "4 stk Hi-Speed USB2.0 porter" Når jeg kobler til mitt USB0202-lydkort til tre av portene får jeg "Denne enheten kan yte bedre ved å koble den i en høyhastighets-USB port", bare ÈN port får jeg ikke denne meldingen. Generelt sett er jeg misfornøyd, da pcen absolutt ikke holder mål, med tanke på støy og stabilitet. Jeg skal bruke den til musikkproduksjon. Det å da ha en bråkete maskin, med dårlig støtte for lydkort er maks uflaks. Basert på hva jeg har skrevet over, hvordan ligger jeg an til å få byttet den inn i en annen maskin på Datakjeden? Har hatt den i litt over en uke. EDIT: Leste i denne topicen her at "Slutter din bærbare PC å virke, eller det oppstår plagsomme feil som ikke skyldes unormal eller feilaktig bruk, har du innen 5 år fra kjøpsdato rett til følgende:.." Jeg må jo kunne si at min feil, spesielt inkompabiliteten med lydkortet fra en meget solid produsent, er en "plagsom feil" Endret 1. februar 2007 av Opticane Lenke til kommentar
PerB Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 På Datakjeden står det ikke oppført at denne maskinen har bluetooth: Grensesnitt 1 x skjerm/video - TV-utgang 1 x infrarød - IrDA 4 x Hi-Speed USB - 4 pin USB Type A 1 x IEEE 1394 (FireWire) 1 x lyd - SPDIF utgang/hodetelefoner - minijack 3,5 mm 1 x mikrofon - inngang - minijack 3,5 mm 1 x lyd - line-In - minijack 3,5 mm 1 x modem - telefonlinje - RJ-11 1 x nettverk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX/1000Base-T - RJ-45 1 x parallell - IEEE 1284 (EPP/ECP) - 25-pin D-Sub (DB-25) Med hensyn til USB kan årsaken ligge i drivere, evt at det er det interne lydkortet som er aktivt (og ikke USB-kortet som du forsøker med). Med hensyn til Viften. Har du aktivisert step down , dvs at CPU ikke går raskere enn det den behøver (og dermed utvikler mindre varme)? Lenke til kommentar
Opticane Skrevet 1. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Hei, takk for svar. Ja, vet at datakjeden ikke skriver at den har bluetooth. Men jeg leste i anmeldelser at den hadde innebygget "Toshiba Bluetooth adapter", og trodde selvfølgelig det. Noen ganger hender det butikkene ikke får med informasjon. Er det ikke litt teit når Pcen automatisk installerer bluetooth, hvis den ikke har det? Angående lydkort, jeg har prøvd ALT tenkelig av deaktivering, avinstallering av default lydkort, osv osv. Dette gjør ingenting bedre. Da jeg sa at viften gikk hele tiden mente jeg faktisk at den også går ved 800mhz, 0.9v voltage. Det er maks underklokking/min volting som går uten at pcen krasjer. Dessuten får jeg ikke tilgang til ACPI settings i NHC, noen som vet why? Alle drivere er installert. Endret 1. februar 2007 av Opticane Lenke til kommentar
ventle Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Dessuten får jeg ikke tilgang til ACPI settings i NHC, noen som vet why?Alle drivere er installert. 7846346[/snapback] Denne funksjonen har veldig begrenset kompatibilitet i NHC. Mulig det bedres i senere versjoner. Lenke til kommentar
frontflip Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Så du har kjøpt den i butikk i Oslo? Ikke fra nettet? Lenke til kommentar
Opticane Skrevet 1. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2007 Ja, kjøpt i butikk.. Lenke til kommentar
Opticane Skrevet 1. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2007 Jeg tror jeg har funnet paragrafen min: Forbrukerkjøpsloven, §15, punkt a), b) og muligens c). Sitat fra forbrukerkjøpsloven: § 15. Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering Min sak støttes av punkt A og særlig B, der i mitt tilfelle min PC (i samme stand som levert fra leverandøren, med tanke på OS og programvare) IKKE er kompatibel med et lydkort (EMU 0202USB) som er rettet mot laptop-brukere, og må sies å være produsert av en så etablert produsent (Creative Professional). Når det gjelder punkt C så fortalte jeg selgeren at maskinen ville bli brukt til musikkproduksjon. Selgeren av visst "helt ny" der og hadde ikke peiling på laptop'er da jeg spurte om den avga mye støy. Har jeg et grunnlag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå