Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kommer ikke inn på pc i nettverk

Anbefalte innlegg

Heisann...

en kompis drassa med seg pcen hit, og vi kobla oss opp mot hverandre via en ruter... og når vi går på arbeidsgruppa, så dukker begge pcene opp... jeg kommer inn på hans, men han kommer ikke inn på min...

han får opp beskjeden "kan ikke koble opp mot serveren "pcnavn""

noen som vet hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Du må aktivere gjestekontoen og aktivere fildeling. Hvis ikke dette funker har jeg en annen måte som pleier å funke, men husker den ikke akkurat nå.

-Er på skolen.

Lenke til kommentar
Heisann...

en kompis drassa med seg pcen hit, og vi kobla oss opp mot hverandre via en ruter... og når vi går på arbeidsgruppa, så dukker begge pcene opp... jeg kommer inn på hans, men han kommer ikke inn på min...

han får opp beskjeden "kan ikke koble opp mot serveren "pcnavn""

noen som vet hva jeg kan gjøre?

7845407[/snapback]

Sjekk først at du deler noen mapper og om disse fungerer.

start - kjør - "\\pcnavn\stasjonsbokstav$"

Hvis du nå får opp et vindu med delte mapper på din maskin så deler du i alle fall. Det du sannsynligvis mangler da er å sette opp riktig sikkerhet/tilgangsrettigheter. Høyreklikk på mappa og sjekk instillingene for sharing and security(deling og sikkerhet tror jeg det heter på norsk). Legg til everyone eller gjest. Sjekk gjerne om brannmuren har unntak for file and printersharing, da "kan ikke koble opp" tyder på at han ikke får kontakt med din maskin. Hvis du bruker XPs innebygde brannmur så finner du denne under kontrollpanel - sikkerhetssenter - brannmur. Hvis ikke det ligger en instans der under unntak som heter fil og printerdeling eller file and printersharing så anbefaler jeg at du legger dette til.

Du kan også prøve å pinge netverksnavnet til din maskin fra hans og sjekke om han da får svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...