Gå til innhold

fra 2gb til 4gb noe ytelse forbedring?

urmakern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bruker pc kun til spilling.

haaper paa noen tips.

Ati 1900xt

abit Fatal1ty AN9 32X

Corsair TWIN2X-6400 2 GB (2 x 1 GB) CL5

7845255[/snapback]

Lite forskjell i og med at XP har begrensning med 3 GiB til programmer.

Skal du ha mer ram må du skifte operativ system til Vista eller XP 64 bit.

Lenke til kommentar
Lite forskjell i og med at XP har begrensning med 3 GiB til programmer.

Skal du ha mer ram må du skifte operativ system til Vista eller XP 64 bit.

7845558[/snapback]

XP 64bit er også en variant av XP akkurat som f.eks XP Home 32bit. ;)

Kan Vista 32bit bruke mer enn 3gb, eller må det være 64?

7846388[/snapback]

Alle 32bit OS er begrenset til maksimalt 4GiB, men noe går bort i adressering av IO-enheter og til "kernel-mode" så i praksis får man bare brukt ca 3GiB med 32bit OS.

Lenke til kommentar
Vista har støtte for totalt 128GB med minne :) Det er rimelig sykt.

7847799[/snapback]

På 80-tallet oppgraderte jeg minnet på en XT fra 512KiloBytes til 640KB. Måtte bruke loddekolbe og det krevte ny BIOS-chip som ble kjøpt i USA ved å sende en sjekk på beløbet først og derefter fikk man tilsendt BIOS'n.

Dette syns jeg var rimeligt sykt :thumbup:

Kimmer

Lenke til kommentar
Vista har støtte for totalt 128GB med minne :) Det er rimelig sykt.

7847799[/snapback]

Det har vært en rekke OS som har støttet 128GiB i mange år. Det første Windows-baserte som støttet 128GiB var vel Windows 2000 Datacenter Edition. Ellers så støtter både Windows XP 64bit og 2003 64bit også 128 GiB.

Men merk at det er IKKE alle Vistaversjonene som støtter så mye minne. Kun 64bit-versjonene av Business, Business Enterprise og Ultimate. F.eks støtter Starter edition bare maksimalt 256 MiB ram! DET er rimelig sykt.

Lenke til kommentar

Pirke pirke kuldesjokk, det heter vel ikke milli bit (mb)? ;)

Uansett, 2 GiB burde vel holde enda en liten stund så lenge du kjører minimalt med bakgrunnsprogrammer. Jeg har f.eks. opplevd problemer med swap til disk mens jeg har spilt Gothic 3 når jeg hadde 2 GiB RAM. Måtte skru av alt av bakgrunnsprogrammer jeg hadde kjørende for å få det bort (på det meste var jeg oppe i 2.3 GiB RAM bruk i følge task manager).

Når du kjøper Vista derimot er det en ide å oppgradere mengden RAM. Både pga. at spill bruker mer og mer minne, at Vista trenger litt mer enn XP, og at Vista faktisk vil kunne starte programmer en del kjappere siden ledig RAM brukes til å lagre filer du bruker ofte (superfetch). Dermed er det forhåpentligvis skjeldent at man vil bli sittende med flere GiB RAM ledig til vanlig i Vista, og store mengder RAM vil kunne gi en positiv effekt på systemet uten at du alltid bruker programmer/spill som krever alt av RAM du har. Gleder meg til å se effekten av dette selv :)

Lenke til kommentar
Pirke pirke kuldesjokk, det heter vel ikke milli bit (mb)? ;)

7858230[/snapback]

Skal jeg skrive Mb? visste ikke at mb er milli bit :blush:

7861175[/snapback]

Nei, du skal skrive MB. M - mega, m - milli, B - byte, b - bit.

1 byte = 8 bit.

Så 1000 Mb = 125 MB.

I tillegg er det en pågående diskusjon hvorvidt man skal bruke MiB for størrelser i 2 potens, der M ikke brukes om 1000, men om 1024.

For å svare på spørsmålet. 2GB vs 4GB har nok veldig lite å si. Vil nok tro at det er mer ytelse å hente på å bruke 2000 kroner på andre ting.

Ørjan...

Lenke til kommentar

Litt avsporing, men liten m betyr milli (10^-3), mens stor M betyr mega (10^6). Liten b betyr bit, mens stor B betyr byte. Hvis man da skal bruke Windows sin måte å telle på (ikke standard) så har man f.eks. 512 MB (megabyte), ikke mb (millibit er det nærmeste man kommer, men det blir helt meningsløst). Se ellers signaturen min for den standardiserte måten å skrive på (MS Windows følger ikke denne, HDD-produsentene gjør det).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...