Stjernestøv Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Ser i eventlog / hendelseslogg at det kommer en rekke feilmeldinger av typen: Feil-ID 11 fra "disk" og Feil-ID 5 fra "atapi". Har en harddisk på flatkabelen (pata) Dette er en Samsung Spinpoint 120Gb. Hva bettyr dette og hva bettyr "paritetsfeil" når det gjelder harddisk. Pc er ustabil: henger ofte, vinduer "hakker" når de blir flyttet på skrivebordet, restarter uten forvarsel og i det siste mange forskjellige feilmeldinger på BSOD. Kan jeg flytte harddisken fra en annen maskin for å luke ut feil på resten av hardwaren i pc'n? Ser for meg at om jeg resetter BIOS og deretter starter opp i sikkermodus vil jeg kunne sette opp hardisken med nye drivere og deretter starte opp i vanlig modus. Nå burde jeg ikke få samme feilene om det var feil på HD. Noen komentarer til dette? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 (endret) Det første du bør gjøre er å sjekke etter om minnet kan være korrupt. Det høres sånn ut for meg. Last ned programmet Memtest86+ og la det kjøre en stund, gjerne en time eller mer. Kjører programmet flere timer i strekk og du ikke får varsel om feil, så kan man anta at minnet er som det skal være. Endret 3. februar 2007 av geir__hk Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 Så da kan jeg altså bare glemme at feilmeldingene har en feilkilde /referer til IDE-kanal 0? Vil gjerne høre mer om toerien bak feil på minnekort før jeg kjøper den... Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 8. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2007 (endret) Har byttet IDE-kabelen til harddisken som et ledd i feilsøkingen. Kan etter noen dager med normalt bruk av pc'n se at disse feilmeldingene (om tidligere kom flere ganger pr dag og i grupper på 5-7 feil) har opphørt totalt. Dette var en kabel som fulgte med hovedkortet og er merket med ASUS - logoen. Har sett litt nærmere på kabelen i ettertid og det ser ut for å være dårlig forbindelse mellom kontaktene og kabel. Med tanke på at dette er en masseprodusert vare vil jeg tippe på at flere har samme problemer som jeg har opplevd. Dette har kostet meg utrolig mange timer feilsøking, så jeg håper denne tråden kan hjelpe andre også. Endret 1. august 2007 av Mekotekniker'n Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå