JKJK Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Jeg har hatt diabetes noen år, men har god kontroll på den (HBA1C på 5,8). Men har lest på nett at folk har mistet beina (føttene) pga det! Hvordan i all verden henger dette sammen? Er alle diabetikere utsatt for dette? Eller er det bare de med dårlig kontrollert diabetes / ubehandlet som er i faresonen? Lenke til kommentar
MRN Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Jeg har ikke diabetes, og har ikke peiling på det heller. Det gjelder nok alle, vil jeg tro. Men det at blodsukkeret stiger brått opp og ned, det er det som tærer på kroppen. At man "mister beina", kommer vel på dårlige blodårer og dårlig blodsirkulasjon. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Stemmer det, jeg har også lest det i en diabetes bok. Jeg er jaggu ikke sikker på hvordan det skjer, men jeg tipper, som MRN sier, at dårlig blodsirkulasjon gjør at foten rett og slett mister funksjonen og går i en råtnemodus, så da er det like greit å bare hugge den av. Lenke til kommentar
@Lee Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Du mister ikke beina sånn uten videre. For å få det som kalles senvirkninger/komplikasjoner så du gå med et veldig høyt blodsukker over lang tid. Og det er ikke bare beina det går utover. Senvirkninger kan gå utover hjerte, øyne, føtter, nyrer og nerver. Det er en liten sannhet i det som de andre sier at man kan få dårlig blodsirkulasjon i føttene, men de råtner ikke. Problemet er at du ikke legger merke til om du har fått noen sår eller kutt i foten, og at såret ikke gror. Kommer man seg ikke tidsnok til lege/sykehus kan det ende opp i amputasjon. Har du HBA1C(langtidsblodsukker) på under 8 så er det minimale sjanser for at du få noen senvirkninger/komplikasjoner. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 1. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Var på vg jeg fant den ja. Btw... kan man poste her som gjest?! Men siden jeg har hatt en stabil HBA1C på mellom 5 og 6 siden diabetesen ble oppdaget føler jeg meg hakket tryggere nå! Endret 1. februar 2007 av JKJK Lenke til kommentar
co2 Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Er vel snakk om mangel på medisinering vil jeg tro Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Var på vg jeg fant den ja. Btw... kan man poste her som gjest?! Men siden jeg har hatt en stabil HBA1C på mellom 5 og 6 siden diabetesen ble oppdaget føler jeg meg hakket tryggere nå! 7848204[/snapback] Man kan poste som gjest, ja - men det er regler for bruk av gjesteposting, og derfor er også denne gjesteposten slettet. For å svare på topic: Det er nok snakk om personer som ikke har tatt konsekvensene av at de har fått diabetes, og som lever som vanlig og ignorerer sykdommen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå