Gå til innhold

CPU temperatur; 150 grader!

TechFrog

Anbefalte innlegg

JA, jeg vet det høres helt sykt ut!

Saken er som følger (skal prøve å gjøre det kort):

- fikk splitter ny PC i dag, ferdig installert maskinvare

- installerte XP + drivere - og det er alt jeg har gjort

- cd til hovedkort inneholdt utility, bl.a overvåking av maskinvare

- så snart jeg installerte det, spratt det opp en Warning, "Abnormal CPU temperature, system will be shut down"

- førte musepeker over ikon til PC Health nede til høyre, der stod det også "CPU temperature -alt-fra 90-120-150-180"

- slo av PC og ventet litt, installerte Everest for å sjekke nærmere, også den oppgav CPU tempen til langt over 100 grader

Av den grunn har jeg naturligvis bare slått av hele greia (er på jobb nå).

Er det mangel på smørepasta eller hva i alle dager er dette?

Rakk ikke undersøke mer før jobb og jeg tok heller ikke sjansen på å ha på PC stort lenger. Eller kan det være bare en feil? PC virker ok og det er ikke noe bråk eller andre ulyder. Heller ingen varme noe sted på den. Har ikke sjekket inni enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørtes usansynlig varmt ut.

Sjekk BIOS, for å få mer pålitlige temperaturverdier.

Om maskinen er forseglet e.l., som gjør at garantien ryker hvis kabinettet åpnes, så kontakter du salgssted.

Om ikke, så åpner du siden og kontrollerer kjøleribba.

Kunne også vært nyttig å vite hva slags komponenter det er snakk om her.

Lenke til kommentar

Du er sikker på at du festet CPU kjøleren skikkelig?

Et tynt lag med kjølepasta bør også være på ja. Viktig at dette er så tynt som mulig.

Er dette i orden, så er ville jeg startet maskinen i BIOS og sjekket temperaturen der.

Står det at den er for høy der også, og du kjenner på kjøleribben at den er varm (?) så ville jeg levert inn prosessoren på garanti.

Lenke til kommentar

Høres ganske villt ut ja :!:

Hadde tempen vært så høy ville nok ikke pc´en startet engang. Ring inn til de og hør hva de sier du :D

PS: Selv om det ikke er kjølepasta mellom cpu og vifte vil ikke temperaturen være så høy ved normalt bruk (idle)...

Endret av amdme
Lenke til kommentar

Hadde tempen vært så høy ville nok ikke pc´en startet engang. Ring inn til de og hør hva de sier du :D

PS: Selv om det ikke er kjølepasta mellom cpu og vifte vil ikke temperaturen være så høy ved normalt bruk (idle)...

7846066[/snapback]

Ikke heeeelt sikker på det. Zalmanen på CPUen i sigget mitt løsna en dag litt (en makerat installerte den :p ). Den falt ikke ned eller noe, så ut som normalt (men viste seg at den var løs). Da var idle-temp på 75 grader. Og sikker på a tdet fortsatt var litt kontakt i det minste.

Lenke til kommentar

7846066[/snapback]

Ikke heeeelt sikker på det. Zalmanen på CPUen i sigget mitt løsna en dag litt (en makerat installerte den :p ). Den falt ikke ned eller noe, så ut som normalt (men viste seg at den var løs). Da var idle-temp på 75 grader. Og sikker på a tdet fortsatt var litt kontakt i det minste.

7847621[/snapback]

Hvis det er kontakt mellom cpu og kjøler tviler jeg på at tempen vil komme opp i 100+++ grader selv om pasta mangler :roll:

Lenke til kommentar
Last ned core temp da ser hva virkelig temp er..

Har akkurat samme problemet mitt hk. (asus ).

Men det bare skjer når jeg starter maskinen fra stb. eller hibernate.

7847806[/snapback]

Skjønner godt at folk drar på smilebåndet her ;) men jeg syns nå det var litt skummelt dette her :whistle:

Sjekket BIOS og der låg den på 40, samme etter oppdatering av BIOS.

Sjekket også core temp og der låg de på ca 22-25 (Core 2 Duo).

Har en sånn monitor oppe nå, der er hovedkort 39, CPU1 Core 28 og CPU 0 Core 27.

Også står det CPU1, det er DEN som driver og hopper opp i alt mellom 60-120 grader og lyser RØDT :)

PCn funker helt flott og ingen blåskjerm eller merkelige restarter.

Hvis jeg f.eks starter en nedlasting på nett, så gir den utslag, også roer den seg ned igjen. :ermm:

Endret av cheeba33
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Trådstarter:

Gjør deg selv (og oss andre som er lei av tråder om temperaturer) en tjeneste..

Avinstallere "søpleprog'et" CoreCell.

Så begynner du å bruke din nye PC istedetfor å bekymre deg over temperaturer og tall vist i "søpleprogs".. :)

Lenke til kommentar
@Trådstarter:

Gjør deg selv (og oss andre som er lei av tråder om temperaturer) en tjeneste..

Avinstallere "søpleprog'et" CoreCell.

Så begynner du å bruke din nye PC istedetfor å bekymre deg over temperaturer og tall vist i "søpleprogs".. :)

7849607[/snapback]

Hehe, det heter PC Alert og fulgte med MSI hovedkort CD. Er avinstallert nå ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...