Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor stor kjangs er det for meg å få diabetes?

overlay

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke om du kan forhindre det, men det jeg vet er at de som er kraftige ( feite ) er ofte utsatt for diabetes, nå husker jeg ikke om type 1 eller type to er arvelige, men jeg mener at type 1 er tilføylig og type 2 er arvelig.

Men hvis du vil gjøre et forsøk på å forhindre dette ville jeg rådet deg til å spise sunnere ( variere maten, ikke bare fisk eller spinat )

Trene ( ha en rutine )

Spise mindre sukker? ( Søte ting? )

-Mathias

Lenke til kommentar

Riktig som Databamse sier. Type 2 er en livsstilssykdom, noe som betyr at sykdommen kommer på grunnlag av livsstilen din. Trener du lite og spiser mye usunn mat, vil sjansene for å få type 2 diabetes øke.

Type 1 diabetes er den mer uheldige versjonen av diabetes der man ikke har noen insulinproduksjon i det hele tatt. Denne type 1 diabetesen er også arvelig og kommer ikke an på livsstil.

Lenke til kommentar
Type 1 diabetes er den mer uheldige versjonen av diabetes der man ikke har noen insulinproduksjon i det hele tatt. Denne type 1 diabetesen er også arvelig og kommer ikke an på livsstil.

7849137[/snapback]

Man produserer som oftest litt insulin i flere år etter at man har fått, men en dag er det slutt som du sier. Man veit faktisk ikke hva type 1 kommer av, noen kan arve den, men den kan bare plutselig være der også.

Hvis du får type 2 kan den også reguleres med kosthold, trening etc.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei!

Min far har diabetes type 2 (den som ikke er så kjekk å ha)

Han fikk den før han og min mor fikk meg, hvor stor kjangs er det for at jeg får diabetes. Jeg vet jeg har det inni meg, men den må jo på en måte "utløses".

eventuelt, hvordan kan jeg unngå dette eller forsinke den...

spise sunnere?

trene mer?

Hva skal jeg gjøre ?

Mvh Joakim

7844049[/snapback]

Diabetes type 2 er IKKE arvelig. Derimot Diabetes type 1 kan være arvelig.

Jeg er selv type 1 diabetiker. Bare for å svare på noe av det du sa, at type 2 er værre enn type 1? Det er feil. Med type 2 kan du overleve på en tablett hver dag mens med type 1 må du sette injeksjoner på deg selv.

Diabetes 2 er den typen du utvikler selv (dårlig kosthold etc)

Diabetes 1 kan du ikke noe for om du får det (noen gange arvelig, en sjelden gang slår det ut).

Om du holder deg i god form og ikke spiser for mye drittmat så skal dette gå greit. Oppsøk gjerne lege for oppfølging og veiledning.

Lenke til kommentar

Diabetes type 2 er IKKE arvelig. Derimot Diabetes type 1 kan være arvelig.

Jeg er selv type 1 diabetiker. Bare for å svare på noe av det du sa, at type 2 er værre enn type 1? Det er feil. Med type 2 kan du overleve på en tablett hver dag mens med type 1 må du sette injeksjoner på deg selv.

Diabetes 2 er den typen du utvikler selv (dårlig kosthold etc)

Diabetes 1 kan du ikke noe for om du får det (noen gange arvelig, en sjelden gang slår det ut).

Om du holder deg i god form og ikke spiser for mye drittmat så skal dette gå greit. Oppsøk gjerne lege for oppfølging og veiledning.

7924611[/snapback]

hva som er verst av diabetes type 1 og type 2 kan nok diskuteres.... jeg har selv type 1... men kjenner flere unge og eldre som har type 2.... fordelen med type 1 er at man kan sette injeksjoner og spise stort sett det man vil etterpå.... mens type 2 diabetes krever at man er mer nøye med kosten og mosjonen. selv om det er en fordel og tenke på slike ting også når man har type 1

Lenke til kommentar

Type 1, også kjent som "childhood oncet diabetic," er genetisk og finnes i flere typer. F.eks. Auto antibody mot langehans islet osv..

Type 2 er genetsik relatert (Late oncet). dvs. at den kan igjen i famillien rekken. Type 2 er forbundet med lite mosjon, fedme *Overvekt* og massive sukker inntak.

Diabetes type 2 er forårsaket av høy konsentrasjon av insulin i blodet over lengre tid. Det fører til desensitivitet hos insulin reseptor i alle celler. sukkeret blir da ikke tatt opp, og som igjen forårsaker høyblod sukker -dvs diabetes.

Diabetes er USA nr 2 killer etter Hjertefeil. (Og diabetes føre til hjertefeil..ironisk)

De som har type 1 kan også får type 2... Da er det vondt verre..

Mitt råd:

Lev ditt liv. Ha det gøy!

Tenk på vekten din først nå du er 30..

Men tenk alltid på helsen!

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...