Gå til innhold

Fysisk butikk kontra Virituell. Hva er best?

Anbefalte innlegg

Det er ikke rent sjeldent at jeg finner kommentarer som "neste gang handler du i en virkelig butikk", "så mye for å spare noen hundrelapper" osv.

Noen ganger virker det som forhandlere her forherliger seg selv og sier alt er fryd og gammen. Er det å kjøpe hos en nettbutikk så ille? hva er den vanlige forbruker sin mening?

ja; forhandlere kan skrive, men skriv om dere er forhandler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innlegg fra en forhandler, Christian. :)

Har litt delte meninger her... for mange, som meg selv som kan godt vente noen dager, greier å ordne selv hvis den må inn på service og har ganske god kunnskap om mobil så er netthandel kjempefint. Har selv kjøpt mange telefoner over nettet.

En annen del igjen så er butikker nesten et "must". De kan nesten ingenting og de føler det trygt å ha en butikk og gå til istedenfor å måtte begynne og sende inn telefonen sin selv på service. De kan jo da få bekreftet hos forhandleren at det er noe gærent som ikke kan fikses oppi ved noen enkle trykk.

Så hva skal man si... har man grei kunnskap og orker det lille ekstra så kan man godt handle på nettet, som jeg selv gjør noen ganger. Orker man eller "kan" man ikke det så oppsøk en butikk og betal 300 kr. mer for telefonen!

Lenke til kommentar

Som deltidsansatt i butikk, vil jeg bare kommentere en ting, som har vært diskutert i egen tråd her tidligere.

Når du handler i nettbutikk må du ikke bli sur hvis den lokale butikken din vil ha motytelse for å hjelpe deg med spørsmål og problemer hvis du ikke skulle klare å finne ut av ting selv.

Klart du kan spare penger ved å handle i nettbutikk, men det er ikke for alle og enhver. Og sist, men ikke minst, det finnes også butikker med forbedringspotensiale på service.

Lenke til kommentar

<-- Forhandler, daglig leder

Fordelene ved å handle i butikk er:

- At handelen forhåpentligvis er litt hyggelig

-At man får god hjelp, veiledning og råd hvis man trenger det

-At man har et sted å ta direkte kontakt med hvis noe skulle gå galt.

-At de ansatte (burde) yte god service og gi litt ekstra.

Trenger man ikke dette og heller vil spare litt penger er nok en handletur på den store verdensveven en god idé. Det pleier som regel å gå smertefritt. :)

Lenke til kommentar

(Forhandler her.)

Nettbutikker er geniale dersom man:

1) Vet nøyaktig hva man skal ha og ikke trenger veiledning.

2) Ikke har noe imot å vente noen dager på å motta varen.

3) Er klar over at man må beregne ekstra ventetid samt postgang ved eventuell service.

4) Er klar over at man som regel ikke får lånetelefon ved eventuell service.

5) Er klar over at flere og flere fysiske butikker tar betalt for å hjelpe til med oppsett og tekniske spørsmål dersom telefonen er kjøpt på nett.

Dersom disse fem punktene er akseptable, kan man i mange tilfeller spare ikke uvesentlige summer på å handle på nett. Selv handler jeg på nett når jeg får best pris der, med mindre varen er slik at jeg ønsker oppfølging i etterkant.

-snubbel

Lenke til kommentar

Fordeler med å handle på nettet:

1. Den soleklare, og eneste helt åpenbare fordelen i mine øyne, du kan spare noen hundrelapper.

2. Du kan sitte i freden og roen foran maskinen din og lese om forskjellige produkter, og i noen tilfeller brukererfaringer.

Noen flere?

Lenke til kommentar

Sånn ja :) Hovedgrunnen til at jeg har avventet å svare er fordi jeg ventet på mer input.

I all hovedsak skrev jeg tråden fordi jeg føler det ofte er unyanserte kommentarerer som enkelte på forumet kommer med, og som oftest er det forhandlere, hvis hensikt later å være at de ønsker å mele sin egen kakedel.

Når det gjelder som ofte ønsker oppfølgning osv, så tror jeg det segmentet i utgangspunktet er utenfor den virituelle sfære, da de også kan føle ubehag ved slikt kjøp av andre grunner.

Det som jeg ofte reagerer på, er påstandene om service osv sammenliknet med fysiske butikker.

Fra mitt ståsted så undres jeg hvor noen får de fra at nettbutikker ikke på lik linje kan stille med lånegjenstand?

De fleste nettbutikker jeg har hatt handler hos har tilbudt dette om det var nødvendig. Mens her på forumet så møter du argumentasjonen at kostnaden ved å sette en ekstra lånetelefon inn i omløp er så stor at det er en vesentlig kostnad.

Men jeg skal vedgå at servicen kanskje er et ankerpunkt for noen, men det er som regel de som da vil ha en forhandler å forholde seg til.

Det er for eksempel ikke noe problem i å be komplett sende deg en lånetelefon, mens du leverer den du fikk fra dem på verksted i Oslo, eller at de refunderer frakt når du sender til dem eller verksted selv.

Men hva angår prisene så ser jeg store avviki forhold til nett, hos flere steder, blant annet hos Telebutikken,Lefdal,Elkjøp og Telehuset. Så jeg vil tro at de ulemper noen lister her er enten et minimalt problem om du kjøper fra en etablert forhandler med et noenlunde serriøst rykte, samt at du har noe kunskaper selv.

Lenke til kommentar

Angående service:

Har du handlet på nett, må du gjøre følgende:

1. Sende mail med returforespørsel.

2. Vente på svar med instruksjon om hva du skal gjøre.

3. Finne egnet emballasje (siden du selvfølgelig har kastet originalemballasjen) og sende inn.

4. Sende mail og be om lånetelefon.

5. Vente på å motta lånetelefon.

6. Vente på at service skal bli ferdig.

7. Motta reparert telefon.

8. Sende tilbake lånetelefon.

9. Sende mail og be om refusjon av utlegg for sending.

10. Vente på refusjon av utlegg.

Har du handlet i butikk må du:

1. Gå til butikken med telefonen.

2. Gå hjem med lånetelefon.

3. Vente på at service skal bli ferdig.

4. Gå tilbake og hente reparert telefon.

Ser du ikke at det er en vesentlig forskjell i hvor mye pes dette blir for kunden? Du har jo selv påpekt (i flere tråder) at de fleste nyere mobiltelefoner har masse problemer og at de må inn på service hele tiden. (Jepp, dette er en overdrivelse.)

Angående priser.

Det er nå en gang slik at de aller fleste her i landet har et abonnement hos Telenor eller NetCom - med mulighet for binding og subsidiert telefon en gang i året. Jeg sier ikke at dette er lurt eller lønnsomt, men det er et faktum at en veldig stor del av befolkningen går til nærmeste butikk og spør "hva har du til 1 krone?". Disse menneskene gidder som regel ikke å bruke tid på å bestille, vente på postsendinger, og ikke minst rekke postkontoret som har åpningstider som ikke matcher de flestes arbeidstid.

Nettbutikker er, som tidligere nevnt, helt geniale for de som vet nøyaktig hva de skal ha og som ikke trenger veiledning i forkant eller oppfølging i etterkant. Flertallet av de som skriver her på forumet faller inn under denne kategorien og bør definitivt handle på nett. Resten av befolkningen, de som ikke skriver her på forumet, vil i veldig mange tilfeller få en enklere tilværelse av å ha en forhandler å forholde seg til.

Hadde ikke dette stemt, ville ikke forhandlerne overlevet slik de gjør - med 1-kronestilbud og dobbel pris på billadere ;-)

-snubbel

Endret av snubbel
Lenke til kommentar
Angående service:

Har du handlet på nett, må du gjøre følgende:

1. Sende mail med returforespørsel.

2. Vente på svar med instruksjon om hva du skal gjøre.

3. Finne egnet emballasje (siden du selvfølgelig har kastet originalemballasjen) og sende inn.

4. Sende mail og be om lånetelefon.

5. Vente på å motta lånetelefon.

6. Vente på at service skal bli ferdig.

7. Motta reparert telefon.

8. Sende tilbake lånetelefon.

9. Sende mail og be om refusjon av utlegg for sending.

10. Vente på refusjon av utlegg.

Har du handlet i butikk må du:

1. Gå til butikken med telefonen.

2. Gå hjem med lånetelefon.

3. Vente på at service skal bli ferdig.

4. Gå tilbake og hente reparert telefon.

7859238[/snapback]

Jeg kan ikke dy meg;

Den delen ovenfor med service skjer bare om du er helt grønn. Mer eller mindre.

For mitt vedkommende så er det en kjapp e-post eller telefon, så får jeg bekreftet at jeg kan sende den inn selv.

En eller annen dag jeg er i Oslo eller Sandvika så leverer jeg den til verkstedene på ruten og de tar kontakt når den kommer tilbake.

Lånetelefon får jeg i posten fra butikkens mens jeg gjør dette.

Men jeg undres virkelig om jeg snart må besøke din butikk og sette deg på prøve :p

Lenke til kommentar

Christian86: Nå må du huske på at det er kun 25% av norges befolkning som bor i direkte tilknytning til verkstedene. Resten har ikke den muligheten vi har.

Og det skal også sies at svært få er like effektiv og flink som du på service, du er ikke normalen her, normalen er faktisk nærmere det du mener er "grønn".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...