Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lang tid på å sovne

Tunky

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg bruker ganske lang tid når jeg skal sove.

Uansett om jeg har på radio/CD eller ikke bruker jeg alltid minst en halvtime på å sovne. Ofte mer. Jeg har det ikke varmt og ikke spesielt kaldt på rommet.

Bør jeg ha på radio/CD?

Åssen kan jeg sovne fortere?

Litt irriterende, for når jeg sover med andre så sovner de fortere og begynner å snorke, og da får jeg hvertfall ikke sove på en stund.

EDIT: Hender jeg ligger og tenker og da kommer jeg på at man ikke bør tenke, og da ligger jeg og tenker på at jeg ikke må tenke. :roll:

De få gangene jeg sovner fort er visst jeg f.eks har lest mye i en bok. Gjerne halve boka. Hvis jeg har sendt inn til f.eks Nattønske og ligger og venter på om min hilsen kom med så blir jeg trøtt og sovner.

Må jeg bare ligge der og vente på at jeg sovner?!

Endret av Knut_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fysisk aktivitet! Aldri så enkelt og så deilig å sovne som etter ein kveld med trening. :thumbup: Ser ikkje nokon grunn til at tenking skulle forhindre innsovninga, snarare tvert i mot. Eg føler at radio o.l. berre blir irriterande når eg skal sovne. Men det varierer vel frå person til person. Dersom du framleis ikkje får sove...ta deg ein runk! :p

Lenke til kommentar

Sex hjelper på slik har jeg hørt :p

Men jeg også slet med det samme... Dette fungerte til meg:

Slutte og sitte i mørke og se i en LCD skjerm, slutte og spille eller andre ting en time før jeg skulle legge meg, aldri sov med tom eller full mage, sånn passe er bra :)

Alkohol gjør deg søvning, men du såver mye lengre... pågrunn av at du sover dårligere...

Ikke tenk va du skal gjøre slik jeg gjør... hvor skal jeg sette den lcd skjermen, hvordan skal jeg oppgraere pcen osv... det tar du før du skal sove...

Les en bok, jeg blir trøtt uansett når jeg leser lenge :p

Prøv å pust med nesen, du slipper å bli tørr i munnen....

Husk fysisk aktivitet på dagen, som gjør at det blir nok til å bli søvning....

En varm dusj før du legger deg hjelper på, en kald dusj hjelper om morgenen. Å fryse gjør at du ikke sovner... ha det passe godt :)

Det har hjulpet meg i allefall ;)

Lenke til kommentar

1. Ikke utsett deg for lys fra TV eller PC-skjerm før du skal legge deg

2. Ikke tren rett før du skal legge deg, da blir du bare mer våken. (Du kan trene litt tidligere på kvelden kanskje?)

3. Sørg for at rommet er skikkelig mørkt og litt kjølig

4. Ikke drikk ting med koffein som te, kaffe eller cola de siste timene før du skal legge deg

5. Når du har lagt deg og prøver å sove - prøv å tenk i bilder i stedet for vanlig tenking.

6. Ha faste leggetider og opparbeid deg en god døgnrytme. Det gjelder også i helgene.

Lenke til kommentar

2. Ikke tren rett før du skal legge deg, da blir du bare mer våken. (Du kan trene litt tidligere på kvelden kanskje?)

4. Ikke drikk ting med koffein som te, kaffe eller cola de siste timene før du skal legge deg

5. Når du har lagt deg og prøver å sove - prøv å tenk i bilder i stedet for vanlig tenking.

6. Ha faste leggetider og opparbeid deg en god døgnrytme. Det gjelder også i helgene.

7850480[/snapback]

Haha da gjør jeg nesten alt feil:P 1.Jeg sitter foran pcn helt til jeg legger meg. 2. Jeg trener ikke så den er grei 3.Har det ganske lyst og ca 16 celsius innpå rommet. 4.drikker cola til alle døgnets tider. 5.Jeg tenker aldri :p 6. Leggetidene mine varier fra klokka 6 på dagen til klokka 6 om natta :p

Lenke til kommentar

7850480[/snapback]

hah.

Der strøyk jeg på de fleste.

1. Ser på pc-skjermen før jeg legger meg, ser også på tv'en når jeg ligger i senga (tv'en er ca. 30-50cm fra hodet mitt).

2. Trener ikke før jeg legger meg.

3. Er alltid veldig varmt på rommet mitt om kvelden, men det er også veldig mørkt.

4. Drikker cola helt til jeg legger meg.

5. Jeg tenker for mye på alt mulig i levende film.

6. Leggetidene varierer fra 10 om kvelden til 10 om morgen.

Kanskje jeg bør vurdere å sjerpe meg litt på noen av punktene så jeg får såve når jeg legger meg? :hmm:

Lenke til kommentar

7850480[/snapback]

Har ikke te uten melk og minimalt(helst 0) sukker avslappende egenskaper? Temmelig sikker på at jeg leste dette et sted for ikke så langt tilbake i tid. Og syns jeg blir avslappet av en kopp te i 21-22 tia etter trening eller skitur. Og sovner da greit hvis jeg må legge meg 23.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...