LooneyTune Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) Jeg kjøpte en Hp dv6165 for en stund siden, men har hatt en del problemer med å kjøre Linux på denne. Jeg har prøvd Ubuntu 6.06, ubuntu 6.10, fedora 6, Gentoo, SuSe 10.1, og nyeste Debian. Jeg fikk litt forskjellige feil på hver distro: - Ubuntu 6.06: Nektet etter en stund å boote, fikk bare en svart skjerm. - Ubuntu 6.10: Ville ikke engang starte installasjonen, fikk bare svart skjerm der og. - Fedora 6: Fikk installert denne distroen, men da jeg kom til innloggingen fikk jeg nok en gang svart skjerm. - Gentoo: Fikk installert Gentoo, men fikk ikke startet den grafiske login'en. - SuSe 10.1: Den eneste distroen som ikke klikker totalt, eneste problemet er at jeg ikke kan styre lyden på noen måte - Debian: Installasjonen ville ikke partisjonere harddisken min, jeg brukte til og med Partition Magic til og lage partisjonen på forhånd. Har virkelig min maskin så dårlig støtte for Linux? Er det noe jeg kan gjøre? Noen andre som har samme erfaring? Edit: Unnskyld for feil posting, kan en moderator flytte denne posten til GNU/Linux? Endret 31. januar 2007 av LooneyTune Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Har lagt inn linux på en liknende HP laptop og hadde også mye krøll. Virket ikke som linux og BIOSen var helt kompiser Fikk til slutt et oppegående openSuse 10.2 system på den ved å bruke kernel-parameteren pci=usepirqmask Fins også andre slike parametre som kan være nødvendig på virkelig kranglete PCer, som noapic og acpi=off Hvis du syns suse 10.1 gikk nogenlunde greit, anbefaler jeg deg openSuse 10.2 isteden. Den er nyere og bedre. Laptopen din har sikkert også Broadcom wlan, som også er noe drit. Men det lar seg gjøre å legge inn drivern fra winXP via ndiswrapper. Lenke til kommentar
LooneyTune Skrevet 31. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2007 Så du sier jeg må endre på kernelen? I tilfelle, hvordan skal jeg gjøre det? Jeg er ganske ny innen Linux Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Denne? http://www.best-buy.com/bbshop/product.asp?sku=63506 Det skal være godt mulig å kjøre linux på den der. openSuSE er jo en flott distro hvis du har gode erfaringer med SuSE fra før. Jeg tror heller ikke det skal være så alt for vanskelig å få inn ubuntu på den. Prøv enten openSuSE 10.2 eller Ubuntu og post her om du trenger hjelp underveis. Uansett hvilken distro du velger må du trolig installere proprietære grafikkdrivere fra nvidia. Og kanskje du må trøble litt med trådløskortet, men ellers burde det gå rimelig glatt. Velger du ubuntu får du også hjelp med det meste på http://www.ubuntuguide.org Om du ikke får bilde når du forsøker å kjøre liveCD'n til ubuntu er det to ting du kan gjøre: Enten prøve å starte liveCD'n med vesa driver: Isteden for å bare trykke enter/F1 eller hva det er du gjør for å starte/installere ubuntu, så skriver du: ubuntu xmodule=vesa og trykker enter. (Det Langbein foreslår er å skrive: ubuntu pci=usepirqmask Du kan også kombinere flere slike parmetre). Eller så kan du bruke den alternative installasjonscd'n: 64-bit versjon - 32-bit versjon. Lykke til! Endret 1. februar 2007 av HavarN Lenke til kommentar
LooneyTune Skrevet 1. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2007 Ubuntu 6.10 installerer via en live cd, men jeg kommer ikke lengre enn login'en, så blir det svart skjerm. Men eg ska prøva nåken av tipsene her Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Du får komme tilbake til denne tråden å fortelle hvordan det gikk da. "Break a leg." Edit: Men hva mener du med at du ikke kommer lenger enn til login-skjermen? Betyr det at du har fått installert ubuntu? Jeg kan ikke huske noen login-skjerm på liveCD'n iallefall. Endret 1. februar 2007 av HavarN Lenke til kommentar
LooneyTune Skrevet 2. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) Den skal til og laste desktop/login, så blir skjermen svart Endret 3. februar 2007 av LooneyTune Lenke til kommentar
LooneyTune Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 Har nå installert suse 10.2, men får ikke til å installere pakkebehandleren "apt". Jeg har installert "smart" men finnert nesten ingen programmer med denne. Noen idèer? Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 veldig rart! Jeg prøvde Ubuntu 6.06 live cd på min samboers HP dv2130ae og det gikk knirkefritt. Sikkert mye forskjellig hardware da. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 veldig rart! Jeg prøvde Ubuntu 6.06 live cd på min samboers HP dv2130ae og det gikk knirkefritt. Sikkert mye forskjellig hardware da. 7863290[/snapback] Trådstarter har AMD Turion, mens samboern din har C2D, så disse maskinene har nok ganske forskjellige komponenter ellers også. dv2130 har kanskje også Intel wlan? Det er i såfall greiere enn Broadcom som brukes på de andre AMD-baserte Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Da jeg hadde openSuSE så bruke jeg YaST. Apt er forbeholdt debian baserte distroer. SuSE er RPM basert. Men som i Ubuntu og andre så må du legge til flere pakkebrønner (repositories). Se her: http://en.opensuse.org/YaST_package_repository Åpne YaST, gå til software og add additional software sources (tror jeg det var. Jeg har ikke SuSE lenger selv, gikk tilbake til Ubuntu). Og av en eller annen grunn har jeg bookmarket denne siden: http://www.tnldp.org/index.php/SuSe_Linux_OSS - vet ikke hvorfor, men kanskje noe der kan hjelpe deg med andre ting om SuSE. Lenke til kommentar
LooneyTune Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 Fant ut av dette med pakkebehandler, men har et nytt problem nå (vil problemene noen gang ta slutt?)... Etter at jeg installerte driverene til skjermkortet mitt, fikk jeg ikke til den grafiske login'en. Alt jeg sitter igjen med er en kommandolinje Så jeg lurer litt på hvordan jeg kan starte den grafiske login'en manuelt? Og eventuelt hvordan jeg kan få den til å starte skikkelig hver gang... Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 (endret) Du må trolig redigere xorg.conf. Og bytte ut Driver "ati" med Driver "fglrx" Eller hadde du nvidia? Da skal det ikke være værre enn å kjøre: su nvidia-glx-config enable edit: Fant forresten denne guiden også i bookmarkene mine: http://www.softwareinreview.com/cms/content/view/60/ Kanskje den også kan være til hjelp for deg. Endret 3. februar 2007 av HavarN Lenke til kommentar
LooneyTune Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 Jeg har nvidia, men skal jeg bare skrive det inn i kommandolinjen? for det fungerer ikke... Eller skal jeg Putte det inn i xorg.conf? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 (endret) Hmm... Her har du iallefall min xorg.conf: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor # nvidia-xconfig: X configuration file generated by nvidia-xconfig# nvidia-xconfig: version 1.0 (buildmeister@builder3) Thu Nov 9 17:55:20 PST 2006 # /etc/X11/xorg.conf (xorg X Window System server configuration file) # # This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using # values from the debconf database. # # Edit this file with caution, and see the /etc/X11/xorg.conf manual page. # (Type "man /etc/X11/xorg.conf" at the shell prompt.) # # This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only* # if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg # package. # # If you have edited this file but would like it to be automatically updated # again, run the following command: # sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg Section "ServerLayout" Identifier "Default Layout" Screen "Default Screen" 0 0 InputDevice "Generic Keyboard" InputDevice "Configured Mouse" InputDevice "stylus" "SendCoreEvents" InputDevice "cursor" "SendCoreEvents" InputDevice "eraser" "SendCoreEvents" InputDevice "Synaptics Touchpad" EndSection Section "Files" # path to defoma fonts FontPath "/usr/share/X11/fonts/misc" FontPath "/usr/share/X11/fonts/cyrillic" FontPath "/usr/share/X11/fonts/100dpi/:unscaled" FontPath "/usr/share/X11/fonts/75dpi/:unscaled" FontPath "/usr/share/X11/fonts/Type1" FontPath "/usr/share/X11/fonts/100dpi" FontPath "/usr/share/X11/fonts/75dpi" FontPath "/usr/share/fonts/X11/misc" FontPath "/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/TrueType" EndSection Section "Module" Load "i2c" Load "bitmap" Load "ddc" Load "extmod" Load "freetype" Load "glx" Load "int10" Load "type1" Load "vbe" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Generic Keyboard" Driver "kbd" Option "CoreKeyboard" Option "XkbRules" "xorg" Option "XkbModel" "pc105" Option "XkbLayout" "no" Option "XkbOptions" "lv3:ralt_switch" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Configured Mouse" Driver "mouse" Option "CorePointer" Option "Device" "/dev/input/mice" Option "Protocol" "ExplorerPS/2" Option "ZAxisMapping" "4 5" Option "Emulate3Buttons" "true" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Synaptics Touchpad" Driver "synaptics" Option "SendCoreEvents" "true" Option "Device" "/dev/psaux" Option "Protocol" "auto-dev" Option "HorizScrollDelta" "0" EndSection Section "InputDevice" # /dev/input/event # for USB Identifier "stylus" Driver "wacom" Option "Device" "/dev/wacom" # Change to Option "Type" "stylus" Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY EndSection Section "InputDevice" # /dev/input/event # for USB Identifier "eraser" Driver "wacom" Option "Device" "/dev/wacom" # Change to Option "Type" "eraser" Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY EndSection Section "InputDevice" # /dev/input/event # for USB Identifier "cursor" Driver "wacom" Option "Device" "/dev/wacom" # Change to Option "Type" "cursor" Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY EndSection Section "Monitor" Identifier "Generic Monitor" HorizSync 28.0 - 96.0 VertRefresh 43.0 - 60.0 Option "DPMS" EndSection Section "Device" Identifier "NVIDIA Corporation NV41.9 [GeForce Go 6800 Ultra]" Driver "nvidia" Option "NoLogo" Option "TripleBuffer" "true" Option "TwinView" "true" Option "TwinViewOrientation" "Clone" Option "ConnectedMonitor" "FPD,FPD" EndSection Section "Screen" Identifier "Default Screen" Device "NVIDIA Corporation NV41.9 [GeForce Go 6800 Ultra]" Monitor "Generic Monitor" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Depth 1 Modes "1920x1200" EndSubSection SubSection "Display" Depth 4 Modes "1920x1200" EndSubSection SubSection "Display" Depth 8 Modes "1920x1200" EndSubSection SubSection "Display" Depth 15 Modes "1920x1200" EndSubSection SubSection "Display" Depth 16 Modes "1920x1200" EndSubSection SubSection "Display" Depth 24 Modes "1920x1200" EndSubSection # Enable 32-bit ARGB GLX Visuals Option "AddARGBGLXVisuals" "True" # If you are using an older version of compiz that # does not support rendering into the Composite # Overlay Window, you will need to disable clipping # of GLX rendering to the X Root window with this # option, or you will get a blank screen after # starting compiz: Option "DisableGLXRootClipping" "True" EndSection Men den er for xorg7.1 og ubuntu 6.10. OpenSuSE bruker xorg7.2 så du burde ikke kopiere denne direkte, men du kan se på den for å få noen hint. Ellers, har du fulgt guiden på http://en.opensuse.org/NVIDIA ? Hvis ikke, prøv å bruk sax2 som tydeligvis er konfigurasjonsverktøyet i suse: su sax2 -r edit: Hvis det ikke virker så kan du se på xorg.conf finn disse linjene: Section "Device" Identifier "NVIDIA Corporation ..." Og endre: Driver "nv" til: Driver "nvidia" Endret 3. februar 2007 av HavarN Lenke til kommentar
LooneyTune Skrevet 14. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2007 (endret) Har nå prøvd alt som har blitt sagt i denne tråden, uten hell Står fortsatt igjen med kommando linjen, og en feil melding (nr 104) som sier "skjerm ikke funnet"... Jeg må ha skjerm drivere, kjører dual screen, skal spille litt osv. Noen som har flere idèer? Edit: Skrive feil... Endret 14. februar 2007 av LooneyTune Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) Fra http://en.opensuse.org/NVIDIA : 1. Import the NVIDIA GnuPG key. Type as root in a console: rpm --import 'ftp://download.nvidia.com/novell/repodata/repomd.xml.key' 2. Add the YUM repository ftp://download.nvidia.com/opensuse/10.2/ to the package manager (YAST or ZEN). 3. Install the packages x11-video-nvidia and nvidia-gfx-kmp-default 4. Restart X. 5. Done. Jeg kan se for meg at punkt nummer 2 kan være vanskelig om du ikke vet hvordan du gjør dette via shell:Fra Add Package Repositories to YaST Text ModeSimply type yast in console and press Enter. Now use your TAB and cursor keys to go to the right panel. Then use your Down Arrow key until you reach Installation Source. In Installation Source, use tab and the arrow keys to navigate. To add repositories, go to Add and select the repository type you want. Complete the fields with the necessary information then press Finish. "Type as root" betyr at du først skal skrive en kommando: su Punkt 3 gjør du sikkert også via shell med å bruke yast med [TAB] og piltaster, slik som i punkt 2. Punkt 4 kan du løse ved å starte maskinen på nytt. Edit: Når dette er gjort så skal du komme inn i en grafisk innlogging så lenge du har installert enten gnome og gdm eller KDE og kdm. Endret 17. februar 2007 av HavarN Lenke til kommentar
LooneyTune Skrevet 27. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2007 (endret) Har prøvd Ubuntu 6.10 igjen, fikk installert dette med "linux = noapic". Men fikk problemer med dual screen her, og noen lydproblemer. Har nå skiftet tilbake til SuSe og eksprimentert litt... Har og funnet ut at jeg kan endre Driver "nvidia" til Driver "nv", får da startet X. Men da forsvinner og skjermdriverene Har fulgt http://en.opensuse.org/NVIDIA ja. Og her er min xorg.conf: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor # /.../# SaX generated X11 config file # Created on: 2007-02-27T22:40:48+0100. # # Version: 8.1 # Contact: Marcus Schaefer <[email protected]>, 2005 # Contact: SaX-User list <https://lists.berlios.de/mailman/listinfo/sax-users> # # Automatically generated by [iSaX] (8.1) # PLEASE DO NOT EDIT THIS FILE! # Section "Files" FontPath "/usr/share/fonts/misc:unscaled" FontPath "/usr/share/fonts/local" FontPath "/usr/share/fonts/75dpi:unscaled" FontPath "/usr/share/fonts/100dpi:unscaled" FontPath "/usr/share/fonts/Type1" FontPath "/usr/share/fonts/URW" FontPath "/usr/share/fonts/Speedo" FontPath "/usr/share/fonts/PEX" FontPath "/usr/share/fonts/cyrillic" FontPath "/usr/share/fonts/latin2/misc:unscaled" FontPath "/usr/share/fonts/latin2/75dpi:unscaled" FontPath "/usr/share/fonts/latin2/100dpi:unscaled" FontPath "/usr/share/fonts/latin2/Type1" FontPath "/usr/share/fonts/latin7/75dpi:unscaled" FontPath "/usr/share/fonts/baekmuk:unscaled" FontPath "/usr/share/fonts/japanese:unscaled" FontPath "/usr/share/fonts/kwintv" FontPath "/usr/share/fonts/truetype" FontPath "/usr/share/fonts/uni:unscaled" FontPath "/usr/share/fonts/CID" FontPath "/usr/share/fonts/ucs/misc:unscaled" FontPath "/usr/share/fonts/ucs/75dpi:unscaled" FontPath "/usr/share/fonts/ucs/100dpi:unscaled" FontPath "/usr/share/fonts/hellas/misc:unscaled" FontPath "/usr/share/fonts/hellas/75dpi:unscaled" FontPath "/usr/share/fonts/hellas/100dpi:unscaled" FontPath "/usr/share/fonts/hellas/Type1" FontPath "/usr/share/fonts/misc/sgi:unscaled" FontPath "/usr/share/fonts/xtest" FontPath "/opt/kde3/share/fonts" FontPath "unix/:7100" InputDevices "/dev/gpmdata" InputDevices "/dev/input/mice" EndSection Section "ServerFlags" Option "AllowMouseOpenFail" "on" EndSection Section "Module" Load "glx" Load "type1" Load "extmod" Load "dbe" Load "freetype" Load "v4l" EndSection Section "InputDevice" Driver "kbd" Identifier "Keyboard[0]" Option "Protocol" "Standard" Option "XkbLayout" "no" Option "XkbModel" "pc104" Option "XkbRules" "xfree86" EndSection Section "InputDevice" Driver "mouse" Identifier "Mouse[1]" Option "Buttons" "7" Option "Device" "/dev/input/mice" Option "Name" "Logitech USB Gaming Mouse" Option "Protocol" "explorerps/2" Option "Vendor" "Sysp" Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection Section "InputDevice" Driver "synaptics" Identifier "Mouse[3]" Option "Buttons" "5" Option "Device" "/dev/input/mice" Option "Emulate3Buttons" "on" Option "HorizScrollDelta" "0" Option "InputFashion" "Mouse" Option "Name" "Synaptics;Touchpad" Option "Protocol" "explorerps/2" Option "SHMConfig" "on" Option "Vendor" "Sysp" Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection Section "Monitor" Option "CalcAlgorithm" "XServerPool" DisplaySize 408 255 HorizSync 30-82 Identifier "Monitor[0]" ModelName "ACER AL1916W" Option "DPMS" VendorName "ACR" VertRefresh 43-76 UseModes "Modes[0]" EndSection Section "Modes" Identifier "Modes[0]" EndSection Section "Screen" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Depth 15 Modes "1280x800" "1280x768" "1024x768" "1280x600" "1024x600" "800x600" "768x576" "640x480" EndSubSection SubSection "Display" Depth 16 Modes "1280x800" "1280x768" "1024x768" "1280x600" "1024x600" "800x600" "768x576" "640x480" EndSubSection SubSection "Display" Depth 24 Modes "1280x800" "1280x768" "1024x768" "1280x600" "1024x600" "800x600" "768x576" "640x480" EndSubSection SubSection "Display" Depth 8 Modes "1280x800" "1280x768" "1024x768" "1280x600" "1024x600" "800x600" "768x576" "640x480" EndSubSection Device "Device[0]" Identifier "Screen[0]" Monitor "Monitor[0]" EndSection Section "Device" BoardName "GeForce Go 7200" BusID "5:0:0" Driver "nvidia" Identifier "Device[0]" Option "SaXDualHead" Option "TwinView" Option "SaXDualMonitorVendor" "--> VESA" Option "SecondMonitorHorizSync" "31-50" Option "SaXDualVSync" "50-60" Option "MetaModes" "1280x800,1440x900;1280x768,1280x768;1024x768,1024x768;1280x600,1280x600;1024x600,1024x600;800x600,800x600;768x576,768x576;640x480,640x480" Option "SaXDualResolution" "1440x900" Option "SaXDualOrientation" "RightOf" Option "TwinViewOrientation" "RightOf" Option "SaXDualMode" "Xinerama" Option "SaXDualHSync" "31-50" Option "SecondMonitorVertRefresh" "50-60" Option "SaXDualMonitorModel" "1024X768@60HZ" Screen 0 VendorName "NVidia" EndSection Section "ServerLayout" Identifier "Layout[all]" InputDevice "Keyboard[0]" "CoreKeyboard" InputDevice "Mouse[1]" "CorePointer" InputDevice "Mouse[3]" "SendCoreEvents" Option "Clone" "off" Option "Xinerama" "off" Screen "Screen[0]" EndSection Section "DRI" Group "video" Mode 0660 EndSection Section "Extensions" EndSection Noen som har flere idèer? Endret 27. februar 2007 av LooneyTune Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå