Gå til innhold

Ny pc på forsikringen, men hva er den verdt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snakket faktisk med en som jobber for ett forsikringsselsap her om dagen ang. akkurat dette. Når det gjelder pc og lignende produkter, skrives disse fryktelig fort ned i verdi. Å ta utgangspunkt i en tilsvarende maskin i dag (kr 4 - 5.000,- var det vel noen som nevnte her) blir og litt feil. Den gamle maskinen hadde tross alt vært brukt en stund, og slitasje er med på å forringe verdien på maskina.

Jeg håper for din del at jeg tar feil, men når egenandelen trekkes fra tror jeg ikke det er mye å hente her dessverre.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvilket selskap du er forsikret i, men de fleste vilkår sier du har rett på verdi av tilsvarende utstyr som det på skadedatoen, eller reperajon. I ditt tilfelle er det ikke værdt mere enn 3-4000,-

Jeg vil tippe egenandelen slår beina unna den ja. En må også ta med i betraktningen at ved innmelding av skade så får du en skade til på deg i forsikringsregistret. Får du noen av de kan selskapet reagere.For en så liten sak vet jeg ikke om det er værdt det.

7846477[/snapback]

Det stemmer vell ikke helt, det er spesielle regler som gjelder for data utstyr. Ta for eksempel en bedrift som kjøper inn datta maskiner. Bedriften må da skrive av maskinene, normalt skjer dette over 5-10 år eller lenger tid. PCer skal bli avskrevet over 2år. Dette vil si at etter 2år har ikke pcene noen reel verdi lenger, skulle de da bli stjålet er det klart de får tilbake penger.

Mitt forsikrings selskap gitt tilsvarende vare som det jeg hadde. Siden de fleste av varene må man da gå til bake i tid å se på hva "kostnaden" verdien var ver innkjøps dato.

Ble frastjålet et Canon EOS 300D for et halvt år siden da hadde jeg hatt det i 3 år. Når jeg kjøpte det kameraet var prisen relativt stiv ca. 20000,- om jeg ikke husker helt feil. Forsikrings selskapet prøvde seg med å si at jeg skulle få et Canon EOS 400D da det var dagens tilsvarende. Når jeg fremla kvitering/kjøpsbevis på nesten 20laken ble saken en het annen. Fikk kjøpt meg et EOS 5D, men da la jeg til litt selv også.

Mitt råd igjen: Skaff kvitering eller lignenede, da stiller du mye sterkere!

Lenke til kommentar
Hele vitsen med en slik forsikring er vel at de skal dekke en tilsvarende pc pr dags dato, så hvor mye kan jeg føre opp at pcen er verdt den dag i dag? Tenker selvfølgelig ikke på hva jeg kunne fått om jeg solgte den brukt, men hva reel verdi er på den.

7843176[/snapback]

Du skal føre opp det datamaskinen kostet da du kjøpte den.

Lenke til kommentar

Har du betalt 20k for et 300d så har du vel ikke akkuratt funnet det billigste på markedet. Dette kameraet var vel det første digitale speilreflekskamera man fikk til under 10k?

Uansett så synes jeg det er råttent av deg å presse forsikringsselskapet for nyverdien av et kamera. Dette er det selvsagt vi andre som må betale regningen av. 400d er i dag et mye bedre kamera enn 300d og jeg synes du burde vert storfornøyd med det når 300d ble ødelagt... Shame on you :thumbdown:

Lenke til kommentar

Har da funnet fram kvitteringer på det jeg hadde, og summen stiger opp mot ca 9300,- kroner.

Da er ikke den største disken regnet med, den har jeg desverre ikke kvitteringen på.

9800 pro kortet er erstatning for et 9700 kort som tok kvelden, så på denne fakturaen står beløpet til 0 og retur, men det beviser vel at jeg hadde kortet, og må vel kunne finne fra prishistorikken hva det kostet på den angitte datoen.

Lenke til kommentar
Har du betalt 20k for et 300d så har du vel ikke akkuratt funnet det billigste på markedet. Dette kameraet var vel det første digitale speilreflekskamera man fikk til under 10k?

Uansett så synes jeg det er råttent av deg å presse forsikringsselskapet for nyverdien av et kamera. Dette er det selvsagt vi andre som må betale regningen av. 400d er i dag et mye bedre kamera enn 300d og jeg synes du burde vert storfornøyd med det når 300d ble ødelagt... Shame on you :thumbdown:

7847341[/snapback]

Det skal legges til at det var noen ekstra linser også, men jeg kjøpte kameraet da det akkruat hadde blitt sluppet. Da var det en litt annen pris, det er sant at det falt ganske raskt i pris.

Handler ikke om å presse forsikringsselskapet for penger, men å gjøre krav på det man har rett til. Det er derfor man har forsikring. Det er eneste gang jeg har brukt forsikring så jeg har på ingen måte dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Her har du noe tilsvarende den som ble ødelagt

Tok et matx kort siden psu måtte være i det formatet.. Litt mindre diskplass, men prisen blir rundt 4500kr, la oss si drøye 5000kr siden man sikkert ikke finner alle varer i samme butikk...

Hadde jeg vert deg hadde jeg lagt til 500 ekstra og kjøpt en vesentlig raskere cpu..

7847148[/snapback]

Takker for svar.

Er bare strømforsyningen som skal være mATX, hovedkort må være vanlig atx for at det skal passe inn.

Jeg legger nok mer penger i det selv å kjøper et skikkelig system når jeg først skal ha nytt nå.

Lenke til kommentar

Da har jeg snakket med forsikringsselskapet, og de vil vite prisen når pcen var ny, samt dagens markedsverdi.

De ser da på pcen som ett, ergo med kabinett og alt da de ikke kan forvente at hvem som helst skal kunne trekke ut delene selv fra pcen.

Ny pris på alle delene er som følger:

Sapphire Radeon 9800 Pro - ca 2500 kr - kjøpt september 2004

DDR-Dimm PC3200 512 MB - 1650 kr - kjøpt Januar 2002 (syk pris, kan dette stemme?)

xp 2500+ - 808 - kjøpt februar 2004

Asus ATN(X-E Deluxe - 1055 kr - kjøpt Februar 2004

DDR-Dimm PC3200 512 MB - 821 kr - kjøpt Februar 2004

Seagate Barracude 160GB s-ata - 1189 kr - kjøpt februar 2004

BenQ DW 1620 - 638 kr - kjøpt November 2004

Dign VFD display - 644 kr - Kjøpt September 2006

SilenX ixtrema micro ATX 400w - 800 kr - Kjøpt September 2006

Origenae DIGN HV5 Black HTPC CASE - 1400 kr - Kjøpt Oktober 2006

I tillegg er det en ekstra disk i pcen + tvkort, men dette har jeg ikke kvittering på:

Seagate Barracuda 7200.10 320 GB SATA - 850 kr - kjøpt oktober 2006

Hauppauge! WinTV-PVR-150MCE - 690 kr - Kjøpt Oktober 2006

Ny pris på alle delene blir da totalt 13045.

Så da trenger jeg hjelp til å finne markedspris på dette, så håper noen kan komme med noen gode forslag her. Hadde et håp om å få igjen ca 6000 - egenandel slik at jeg fikk utbetalt 4500 til ny pc.

Tar i mot alt av råd og tips som kan være til hjelp her.

Lenke til kommentar

Markedspris på 6000,- for denne er alt for høyt. Skulle du solgt denne ville du kunne regne med å få maks 4000,-. Regner med at du vil være uenig dette, men min vurdering er basert på hva man kan bygge en ny og bedre PC for i dag.

Lenke til kommentar

Vet at det ikke er verdt all verden, men har fortsatt et håp om å få utbetalt 4500,-

Uansett, får jeg 3000 utbetalt så hjelper jo det på, trenger jo ikke legge så mange lapper i det selv før jeg har ett helt nytt c2d oppsett i min htpc.

Er vel bare å føre opp ny pris, og med et verditap på 7-8000 på tre år får jeg håpe at forsikringsselskapet synes virker realistisk.

Lenke til kommentar

sett opp nyprisen du så kan forsikringsselskapet komme et forslag på hva dem mener er en markedspris

Dumt å bomme på prisen hvis dem har en tabell som sier 20 % pr år som gir ca nesten 6000 i verdi og du kommer med 4000 i krav

Da gir dem seff deg 4000 uten spørsmål.

Bare send inn kravet Husk at kravet gjeler reperasjon eller nye deler. Da er jo bruktprisen ikke relevandt men reperasjonskostnadene som teller.

Lenke til kommentar

Velger de å reparere vil vel dette automatisk påføre dem en del utgifter.

HD må vel erstattes uansett, samt et firma må ta for seg feilsøking på alle komponenter.

Hovedkort til socket A er vel heller ikke så mange butikker som fører i dag, så her må det muligens byttes ut.

For min del er det greit om jeg får utbetalt ca 4000, og om jeg da fremmer et krav på ca 5500 så er det mulig de synes dette er en grei sum som gjør at det vil lønne seg for dem å heller betale ut en å starte feilsøking + erstatning/reparasjon av skader.

På finn.no finner jeg en del pcer som er ganske så lik den jeg har, men da med P4 3.2 som selges for alt fra 6-9000.

Lenke til kommentar

Da har jeg meldt inn skaden. Prisen de ville ha oppgitt var hva det kostet meg å kjøpe delene ny pr dags dato

De delene som var til salgs pr dags dato fikk dagens verdi, mens jeg priset skjermkort til 400 cpu til 400 og hovedkort til 400

Minne, dvdbrenner, ram, kabinett, display osv var å finne i nettbutikker, så da gikk jeg ut i fra billigste sum som var å finne på disse.

ny pris.

Leverte inn kvittering på hva det kostet nytt, så får vi se hva som skjer videre.

Totalsummen på kravet ble ca 8000, og prisanslaget var ca slik:

Kabinett - 1500

Display- 500

Strømforsyning - 800

Ram 500 x 2

Hovedkort - 400

Cpu - 400

Skjermkort - 400

DVD-Brenner - 400

250 GB Harddisk - 800

320 GB harddisk - 900

TV-Kort - 750

Mulig jeg har glemt noe her, men ble som sagt totalt rett over 8000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...