Angeloo Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) Som et av altfor mange ofre for whitebox-rotet, hvor vel ingen kan vite hva utfallet blir, begynner jeg å skjønne at en ny bærbar pc må anskaffes. (Jeg har ikke tid til å vente i antakeligvis flere måneder før pc'n min som ligger til reparasjon blir sendt tilbake - om den i det hele tatt blir det!) Klok av skade, tenkte jeg å høre med eminente hardware-brukere denne gangen for tips og råd til ny pc. Jeg har satt ned noen kriterier før pc-jakten begynner: Minne: 2Gb Prossesorhastighet: Min. 2Mhz Harddisk: Minimum 100Gb Grafikminne: Helst 512 Skjerm: Helst ikke større enn 16" Tyngde: Lettest mullig så klart Makspris: Helst ikke over 13 000,- Hva kan dere foreslå? På forhånd hjertelig takk for all hjelp! (PS! Har kikket litt på Cinet Homebook 945PM (mpx), og den ser jo brukbar ut. Eneste mangel jeg ser er grafikken. Noen som har gode/dårlige erfaringer?) Endret 31. januar 2007 av Angeloo Lenke til kommentar
ventle Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Standardsvaret her de siste par-tre månedene har jo vært Compal HEL80 fra multicom, har du sett på denne? Den kan konfigureres til å møte alle kravene dine, bortsett fra 512 mb grafikkminne (den har 256, men står ikke mye tilbake for samme skjermkort med 512 (Geforce 7600)). Lenke til kommentar
Angeloo Skrevet 31. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2007 Standardsvaret her de siste par-tre månedene har jo vært Compal HEL80 fra multicom, har du sett på denne? Den kan konfigureres til å møte alle kravene dine, bortsett fra 512 mb grafikkminne (den har 256, men står ikke mye tilbake for samme skjermkort med 512 (Geforce 7600)). 7843403[/snapback] Ikke så dum den, men på Cinet-maskinen er Vista med i prisen - det er kanskje en fordel? Dog er Compal-maskinen atskillig bedre batterimessig... Takk for tipset! Tar gjerne imot mange, mange flere:) Lenke til kommentar
GoBu Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Har bestilt compal HEL80i, så får den vel om et par dager:) Tror det skal være en god maskin Lenke til kommentar
Kim The King Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Jeg kan anbefale HEL 80 på det varmeste Lenke til kommentar
Angeloo Skrevet 1. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2007 Jeg kan anbefale HEL 80 på det varmeste 7845917[/snapback] Er ikke batteriet som stikker ut på baksiden fryktelig plagsomt? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 du får den med 6-cellers batteri som ikke stikker ut også. Batteritiden blir da redusert, naturligvis, til rundet 2,5-3 timer om jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar
Angeloo Skrevet 1. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) du får den med 6-cellers batteri som ikke stikker ut også. Batteritiden blir da redusert, naturligvis, til rundet 2,5-3 timer om jeg ikke husker feil. 7846632[/snapback] Okei, takk...!! Jeg har sammenlignet de to pc-ene litt. HEL80 har bedre skjerm (WSXGA mot WXGA) og grafikkortet er tydeligvis bedre. Vil jeg merke dette noe særlig? Min spillbruk begrenser seg for det meste til FootballManager, og ellers så ser jeg heller lite av tv-serier/filmer på datamaskinen (forbeholdes 42-tommeren i stua!) Endret 1. februar 2007 av Angeloo Lenke til kommentar
ventle Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Go 7600 yter ca dobbelt så bra som Go 7400, men såvidt jeg vet vil du ikke merke forskjell i FM. Hvorvidt du trenger WSXGA+-skjerm må du avgjøre selv, jeg hadde aldri vært i tvil ettersom jeg elsker å ha så god plass på skjermen, men det er forskjellig fra person til person. Sånn sett blir Hel80's eneste fordel (i ditt tilfelle) den gode batteritiden (med stort batteri som stikker ut bak). Lenke til kommentar
Angeloo Skrevet 1. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Go 7600 yter ca dobbelt så bra som Go 7400, men såvidt jeg vet vil du ikke merke forskjell i FM. Hvorvidt du trenger WSXGA+-skjerm må du avgjøre selv, jeg hadde aldri vært i tvil ettersom jeg elsker å ha så god plass på skjermen, men det er forskjellig fra person til person. Sånn sett blir Hel80's eneste fordel (i ditt tilfelle) den gode batteritiden (med stort batteri som stikker ut bak). 7846689[/snapback] Hmm... Enkelt skal det ikke være... Har du tips til flere i samme klasse? (1) Og en ting til: Hvis jeg nå skulle legge inn Vista på PC'n: Da burde jeg vel helt klart hatt Go 7600? (2) Men det er på Cinet-pc'n Vista faktisk er med... To spørsmål på en gang. herlig! Endret 1. februar 2007 av Angeloo Lenke til kommentar
Kim The King Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Er ikke batteriet som stikker ut på baksiden fryktelig plagsomt? 7846622[/snapback] Nå skal det sies at jeg aldri personlig har eid en bærbar før, så batteriet plager meg egentlig ikke. Selvfølgelig kan nok noen syns det er teit., Lenke til kommentar
ventle Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Og en ting til: Hvis jeg nå skulle legge inn Vista på PC'n: Da burde jeg vel helt klart hatt Go 7600? (2) 7846701[/snapback] Vista krever Intel GMA950 eller bedre for å kjøre vista på fullt skuv. Det betyr at alle Geforce skjermkort med modellnavn 7xxx eller ATI skjermkort med X1xxx-nummer, pluss ett par til, er bra nok. Lenke til kommentar
Angeloo Skrevet 1. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Okei, mange takk! Er det noen som har noen andre maskiner som passer til mine spesifikasjoner eller som kommer i nærheten av det jeg søker etter? Evt. rett og slett anbefale noen som man har gode erfaringer med? På forhånd takk! Endret 2. februar 2007 av Angeloo Lenke til kommentar
Angeloo Skrevet 2. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2007 Vista krever Intel GMA950 eller bedre for å kjøre vista på fullt skuv. Det betyr at alle Geforce skjermkort med modellnavn 7xxx eller ATI skjermkort med X1xxx-nummer, pluss ett par til, er bra nok. 7850425[/snapback] Og da takler det altså alt på vista? det nye aero-grensesnittet går greit? man må vel ha støtte for directx 9.0c helst? Får man det på Geforce 7xxx? På forhånd takk for svar! Lenke til kommentar
oehagen Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 kjøp whitebox! billig, bra pluss god kundeservice Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Håper du tuller nå? sett på dell sine xps maskiner? Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Jeg har sammenlignet de to pc-ene litt. HEL80 har bedre skjerm (WSXGA mot WXGA) og grafikkortet er tydeligvis bedre. Vil jeg merke dette noe særlig? Min spillbruk begrenser seg for det meste til FootballManager, og ellers så ser jeg heller lite av tv-serier/filmer på datamaskinen (forbeholdes 42-tommeren i stua!) 7846659[/snapback] Ehh, viss du ikkje spiller noke anna enn FootballManager så skjønner eg ikkje kva du skal med diger skjerm og dyrt grafikkort . Eg ville mykje heller gått for ei bærar (laptop med 17" skjerm er ikkje bærbare...) datamaskin på rundt 2 kg med 14" skjerm....då får du nok en mykje bedre opplevelse. Minde er av og til meir eller noke der omkring Lenke til kommentar
Kim The King Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) Vista krever Intel GMA950 eller bedre for å kjøre vista på fullt skuv. Det betyr at alle Geforce skjermkort med modellnavn 7xxx eller ATI skjermkort med X1xxx-nummer, pluss ett par til, er bra nok. 7850425[/snapback] Og da takler det altså alt på vista? det nye aero-grensesnittet går greit? man må vel ha støtte for directx 9.0c helst? Får man det på Geforce 7xxx? På forhånd takk for svar! 7853864[/snapback] Det er sikkert noe jeg har gjort feil, men da jeg installerte Vista på min HEL 80 (for en uke siden) fikk jeg kun opp 1,0 i den her testen som Vista kjører av systemet. Og så vidt jeg vet må en ha 3,0 (elns) for å få aero-grensesnittet. Men jeg har ikke hatt tid til å se nærmere på det enda, for det må jo være feil at en maskin med c2d t5600, 1gb ram og gf7600 ikke klarer mer enn 1,0 i den testen Men for å svare på spørsmålet ditt: GF7600 skulle vel fint klare det, litt usikker på hvordan det er med GF7300, men tror det skal gå fint. Vær obs på at batteritiden vil bli mindre med aero aktivert. Endret 2. februar 2007 av Kim The King Lenke til kommentar
ventle Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Det vista-testprogrammet er ganske tvilsomt og HEL80 skal klare Vista med aero og alt. GMA950 og alle geforce 7-serie-kort klarer Aero. Lenke til kommentar
Angeloo Skrevet 3. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2007 Hva er egentlig forskjellen mellom HEL80 og HEL30? Skjermen er jo en klar ting. HEL30 har kanskje ikke firewire. Er det noe ellers, eller er HEL30 mer eller mindre bare en miniutgave av HEL80? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå