Gå til innhold

Hvor mye er en PHP side verdt ?


Anbefalte innlegg

Altså skal man drive profesjonell utvikling er man avhengig av kunne bedrive god planlegging også. Nytter ikke programmere noe når du ikke får frem kravene godt nok. Ei heller hvis du ikke klarer å utvikle en god testplan eller komme opp med et godt design (som i stort sett det meste untatt HTML, CSS & co) først som sist. Det er liksom ikke bare tut og kjør, og det er jo virkelig der pengene begynner å løpe. Det går med overraskende mye tid på å planlegge, men så gir det jo også veldig mye fordeler. En ting oppdragsgivere gjerne vil ha er f.eks dokumentasjon, og meg bekjent gir ikke cowboy coding mye dokumentasjon :wee:

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare et lite spørsmål. Nå har jeg kodet en kundedatabase side, hvor ansatte kan logge inn, legge til kunder legge til rapporter, søke etter kunder, litt nyheter, filopplastning og PM. Etter å ha lest denne tråden, lurer jeg på om jeg har tatt litt for lite for jobben. Hvor mye anslår dere en sånn side til å koste. Alt er selvlagd.

Lenke til kommentar
Det er snakk om en stor side med

nyhetssystem, profiler, chat, bildesystem, gjestebøker, burdagsoversikt, vennesider, diktside, linkside, vitseside, full statistikk, poengsystem, et pengesystem, gaver en kan gi bort, osv osv. Masse masse ting. Som tilsammen tilsvarer flere ti tusens linjer kode..

7843020[/snapback]

En ting er hvor mye et firma skulle hatt for å utvikle et slikt system, da kan du muligens ta antall timer du har brukt, gange med f.eks 800,- + moms og få prisen.

 

En annen ting er hvor mye noen er villig til å gi for et slikt system, da er det tilbud og etterspørsel som gjelder. Finner du noen som etterspør et slikt system, og ikke kan kjøpe noe som er hyllevare, så kan du kanskje få noe i nærheten av prisen regnet ut over. Det jeg innbiller meg er at de fleste seriøse kjøpere også ønsker videreutvikling, eventuelt feilretting, osv. osv. De vil også kreve at det er testet for mange brukere, osv. osv.

 

Et system er ikke verdt noe før noen er villige til å betale noe for det :)

 

Men nå synser jeg egentlig om ting jeg ikke har noen greie på.

Lenke til kommentar
Men serriøst, 30-50 linjer med kode PER DAG for en proff programerer? Det hørtes utrolig lite ut. Skal spørre en jeg som var ferdig utdannet php programerer i fjord, og jobber som programerer i et firma hvordan det ligger ann hos de.

7843834[/snapback]

Et hvert prosjekt starter med planlegging. Tiden det tar avhenger selvsagt av størrelsen på prosjektet. Da blir det produsert relativt lite kode. Når programmeringen starter, produserer man selvsagt flere linjer enn 50 linjer om dagen. Men så optimaliserer man litt, man endrer litt o.s.v. Antall linjer som til slutt er i det ferdige prosjektet er det antallet som er relevant. Tiden som beregnes innebefatter også planleggingen.

 

Bare for å gi et lite perspektiv på at i de 50 linjene ligger det mye mer enn rein koding. Nå vet jeg ikke om 50 linjer pr. dag er korrekt, men alikevel.

 

Ørjan..

Lenke til kommentar

Javist, planleging er alltid lurt, ikke like morsomt til enhver tid, men det er lurt... Planlegger alltid prosjektene mine, og legger fram funksjoner, og hvordan ting skal være bygd opp før jeg begynner og kode. Hvist ikke kan det jo ende med at du må endre masse masse kode, og det blir masse rot osv. Og det er jo ikke koselig..

Lenke til kommentar

Programkode som man lager er verdt det noen vil gi for den. Kanskje man lager noe kult som noen er villig til å betale bøttevis for, eller 0. Kanskje man er fast ansatt og får fast lønn for å hoste opp kode.

 

Tilbud og etterspørsel er det som dominerer her. Man kan ikke sette en verdi på kode ut ifra løse lufta, eller fordi "slik burde det være". Koden er værdt 0kr med mindre noen vil gi noe for det.

Lenke til kommentar
Programkode som man lager er verdt det noen vil gi for den. Kanskje man lager noe kult som noen er villig til å betale bøttevis for, eller 0. Kanskje man er fast ansatt og får fast lønn for å hoste opp kode.

 

Tilbud og etterspørsel er det som dominerer her. Man kan ikke sette en verdi på kode ut ifra løse lufta, eller fordi "slik burde det være". Koden er værdt 0kr med mindre noen vil gi noe for det.

7855423[/snapback]

Dette blir det jo riv ruskende galt å si det da. Verdien i koden og prislappen på produketet er to vidt forskjellige ting. Når det legges inn x antall timer i å utvikle noe så har det man utvikler en spesifikk verdi. Det er ikke slik at du kan si at koden er null verdt fordi ingen vil betale for det. Du har jo fortsatt lagt inn et bestemt antall timer i arbeidet med å lage det, og ingen jobber gratis her i verden ... Sagt på en litt annen måte, om en bedrift velger å egenutvikle noe, men avbryter prosjektet midt i har ikke det du sitter igjen med verdi null fordi ingen vil bruke det. Man har brukt en bestemt mengde penger på prosjektet, og det blir i så måte verdien på koden og alt rundt. Derimot er det ikke sikkert det er det man selger det for til en annen bedrift som vil gjøre det ferdig, men da selger du jo med tap.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Programkode som man lager er verdt det noen vil gi for den. Kanskje man lager noe kult som noen er villig til å betale bøttevis for, eller 0. Kanskje man er fast ansatt og får fast lønn for å hoste opp kode.

 

Tilbud og etterspørsel er det som dominerer her. Man kan ikke sette en verdi på kode ut ifra løse lufta, eller fordi "slik burde det være". Koden er værdt 0kr med mindre noen vil gi noe for det.

7855423[/snapback]

 

Latterlig. En verdi er en verdi. Ingen som tar en verdi ut fra løse luften.

 

Sammenligning: Dersom nidar lager en ny sjokolade som koster kr 12, men sjokoladen smaker dritt og ingen vil ha den. Sjokoladen har fortsatt en verdi på kr 12, selv om ingen vil ha den.

 

Det du sier ville ført til mye rar bokføring rundt forbi. Hmm. Ingen vil ha 1200 pakker rosa ark jeg har på lager, så jeg fører det som verdi 0 i regnskapet.... :ermm:

Lenke til kommentar

Du driver ikke med regnskap, det er sikkert.

 

Du må nemlig føre det som et tap, ettersom du har brukt penger på å utvikle / produsere noe ingen vil ha, og varen teller faktisk som svinn og får verdien 0, NULL, NOTHING, NADA, INGENTING.

 

Så de som sier at en ting har den verdien noen vil betale har fullstendig rett, beklager, men sånn er livet.

 

Jeg kan godt sitte meg ned og utvikle drit, men om ingen vil betale noe for den så betyr det vel ikke at den er verdt de 150 timene * 200 spenn timen jeg har brukt... Hva får deg til å tro det?

Lenke til kommentar

zreak: Du driver tydeligvis ikke med regnskap du heller?

Det er jo stor forskjell på å avskrive en vare og å si at en vare har 0 verdi fordi ingen vil ha den.

Det du sier betyr jo at om jeg f. eks. har en gammel bil som jeg ønsker å selge, men ikke får solgt kan jeg føre den som 0 i verdi på selvangivelsen selv om bilen har en listepris på 70 000. Det er jo riv ruskende galt.

Lenke til kommentar

Her var det mye tolkning og definering av begreper, kan vi ikke heller se på det som egentlig er interessant?

 

Var et eksempel med en bil med listepris 70.000 kr som ingen ville kjøpe, er den da verdt 0 kr? Selv om listeprisen er 70.000 er det ikke sikkert noen vil kjøpe den for mer enn 50.000 kr. Da er det vel den summen som er interessant, for du vil jo vite hvor mye cash du får i hånda, ikke hva den står i verdi på selvangivelsen?

 

Det er jo ikke noe entydig svar på hva en nettside er verdt, eller hvor mye man kan ta betalt for den. Selv om jeg sitter 100 timer med et prosjekt og har 200 kr i timen, så betyr ikke det at jeg automatisk kan ta 20.000 kr for jobben, selv om den i mine øyne er verdt 20.000 kr.

 

F.eks om jeg sitter i 200 timer og programmerer et forum, som forøvrig er kliss likt phpBB, tror du da jeg får solgt dette for 40.000 kr? Eller får solgt det i det hele tatt? Neppe... Så det hele reguleres av tilbud og etterspørsel, ergo ingen fasitsvar eller listepriser. :p

Lenke til kommentar
Hei.. Jeg har hatt en diskusjon med en kompis de siste timene, og jeg lurer på hva folk på diskusjon mener..

7843020[/snapback]

Dere må nok først finne ut hvordan kode skal verdsettes ja, det var vel kanskje dette som utløste en diskusjon i utgangspunktet. Dette er det naturlig nok stor uenighet om også her, det er ikke uten grunn at to forskjellige analytikere fint kan verdsette et selskaps eiendeler forskjellig.

Lenke til kommentar

Det er vel i tillegg kanskje vanskelig å vite hva som er en reel pris og ikke. Ta f. eks. et domene jeg eiger. Bare for morro skyld sjekket jeg hva domenet er verdt i følge leapfish.com. Svaret var 127512$ noe som tilsvarer ca 900 000 kr. Gøy det, men det store spørsmålet er jo om noen gidder å betale det for den.

Jeg kan jo uansett si at domenet mitt er verdsatt til 900 000kr :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...