Gå til innhold

Hvor mye er en PHP side verdt ?

Anbefalte innlegg

Hei.. Jeg har hatt en diskusjon med en kompis de siste timene, og jeg lurer på hva folk på diskusjon mener..

Jeg mener at en stor PHP side med mye koding er verdt over 10 000 om den kan brukes til noe. Mens han bare ler av det...

Det er snakk om en stor side med

nyhetssystem, profiler, chat, bildesystem, gjestebøker, burdagsoversikt, vennesider, diktside, linkside, vitseside, full statistikk, poengsystem, et pengesystem, gaver en kan gi bort, osv osv. Masse masse ting. Som tilsammen tilsvarer flere ti tusens linjer kode.. Godt mulig mer...

Så hva mener folk.. ?

Endret av stianiquniez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.. Jeg har hatt en diskusjon med en kompis de siste timene, og jeg lurer på hva folk på diskusjon mener..

Jeg mener at en stor PHP side med mye koding er verdt over 10 000 om den kan brukes til noe. Mens han bare ler av det...

Det er snakk om en stor side med

nyhetssystem, profiler, chat, bildesystem, gjestebøker, burdagsoversikt, vennesider, diktside, linkside, vitseside, full statistikk, poengsystem, et pengesystem, gaver en kan gi bort, osv osv. Masse masse ting. Som tilsammen tilsvarer flere ti tusens linjer kode.. Godt mulig mer...

Så hva mener folk.. ?

7843020[/snapback]

Hvis kompisen din ler fordi han syns det er for billig er jeg helt enig.

Min venn, den profesjonell databaseprogrammereren sier at en slik jobb er 100 000++++, hvis dette er kode skrevet selv (og ikke en wordpressblogg med masse plugins).

Lenke til kommentar
næj, han ler fordi at han synes det er mye..!!

Dette er kode skrevet helt selv...

7843098[/snapback]

Hmm, jeg har aldri jobbet som proff programmerer, så jeg har ikke real life tall å basere antakelser på, men i pensumbøkene mine står det at en koder lager mellom 30-50 linjer kode pr dag (skriver sikkert myyyye mer, men pga endringer i kode/krav/refaktorering) er det det som faktisk kan brukes.

Regnestykket blir da 10000 linjer / 30, noe som gir 333 arbeidsdager. 10000 kr / 333 arbeidsdager gir en DAGSLØNN på 30 kr, noe jeg ikke ville jobbet for om jeg var åtte år engang.

Hvis man er overivrig og sier at en programmerer lager 50 linjer pr kode har du 50 kr dagen, noe jeg også syns er litt lite.

Lenke til kommentar
næj, han ler fordi at han synes det er mye..!!

Dette er kode skrevet helt selv...

7843098[/snapback]

Hmm, jeg har aldri jobbet som proff programmerer, så jeg har ikke real life tall å basere antakelser på, men i pensumbøkene mine står det at en koder lager mellom 30-50 linjer kode pr dag (skriver sikkert myyyye mer, men pga endringer i kode/krav/refaktorering) er det det som faktisk kan brukes.

Regnestykket blir da 10000 linjer / 30, noe som gir 333 arbeidsdager. 10000 kr / 333 arbeidsdager gir en DAGSLØNN på 30 kr, noe jeg ikke ville jobbet for om jeg var åtte år engang.

Hvis man er overivrig og sier at en programmerer lager 50 linjer pr kode har du 50 kr dagen, noe jeg også syns er litt lite.

7843136[/snapback]

Og min søster har betalt 10 000 for fire statiske html-sider hos en proff webdesigner.

FIRE sider, 10 lapper

Lenke til kommentar

Et annet spørsmål er jo om det er en ferdig webside. Dersom det er en ferdig webside, så vil prisen ikke avhenge av hvor mye kode det er, men snarere hvor mange "kunder" den har, og hvor mye trafikk den generer.

Men om det var en jobb man skulle gi anbud på så er beløpet latterlig lite. Tror ikke du hadde fått jobben med det anbudet. Ingen hadde trodd at du ville klart jobben til den prisen.

Lenke til kommentar

Kommer helt ann på hvilke kvalitet du kan garantere. Jeg regnet nettop ut en jobb ved å utvikle et firmaoversiktregister. Estimert til ca 90.000-100.000 for en liten månedsjobb.

Ting koster penger, og i denne virsomheten er det dyrt. Jeg utvikler ikke på veldedighet til folk (med mindre det er folk jeg kjenner). Jeg koder for å tjene penger - mer penger jo bedre. Kall meg grisk, men jeg elsker penger, og hvor mer av dem jeg har hvor bedre kan jeg si jeg har gjort det.

Lenke til kommentar

Ja, dette er faktisk ting jeg har lurt på selv også. Har en kammerat som kom til meg og sa idrettsklubben hans hadde kontaktet et firma og hørt hvor mye de skulle ha for en side med innlogging, profil, nyheter, artikkler og et litet forum/gjestebok. Han hadde fått høre en pris i 10 000 kr klassen og han syntes det var mye. Klart, det gjorde jo jeg også, men nå ser jeg jo at det kanskje ikke er så ille alikevell.

Men serriøst, 30-50 linjer med kode PER DAG for en proff programerer? Det hørtes utrolig lite ut. Skal spørre en jeg som var ferdig utdannet php programerer i fjord, og jobber som programerer i et firma hvordan det ligger ann hos de.

Lenke til kommentar
Men serriøst, 30-50 linjer med kode PER DAG for en proff programerer? Det hørtes utrolig lite ut. Skal spørre en jeg som var ferdig utdannet php programerer i fjord, og jobber som programerer i et firma hvordan det ligger ann hos de.

7843834[/snapback]

Jeg har dager jeg tar en 3-400 linjer på, men det er egentlig ikke programmeringa som tar mest tid, det er planlenning, diagrammer,kalkyler, rapporter, dokumentasjon og analyser.

Lenke til kommentar

7843834[/snapback]

Jeg har dager jeg tar en 3-400 linjer på, men det er egentlig ikke programmeringa som tar mest tid, det er planlenning, diagrammer,kalkyler, rapporter, dokumentasjon og analyser.

7843914[/snapback]

men bare et spm... brukes alt? disse 30-50 linjene jeg refererte til er ferdig produkt (skriver 500 linjer og forkaster det meste pga endringer)

Lenke til kommentar

FOR Å GJØRE EN TING KLART, Å LA OSS HÅPE ALLE SOM LURER PÅ PRIS ETC. LESER OG HUSKER DETTE!

En "hjemmeside", som er laget i Frontpage, Dreamweaver osv.. er verdt fint lite

Et php script som er open source og lastet ned fra nettet er også verdt fint lite, faktisk 0! Du har ikke lov til å vidreformiddle open source for penger!!

Priser for design/scripting av proffe folk koster flesk.. Dette vet jeg fordi jeg jobber med det.. Av mine venner, bekjente og konkurenter rundt omkring i norge, så er det ingen som tar mindre betalt en 450kr timen..

Lenke til kommentar

MrNeeon, det var vel ca. det som har vært stadfestet i stort sett hele tråden :p

Men som en kommentar til det du sier, tenk hvor mye folk hadde spart på å heller leie inn en til å sette opp et script, og drifte det for dem istedet for å få dem til å kode det helt fra bunnen av. Mange av disse sidene er jo bare enkle små sider som kan kjøres opp med no små script, ikke no vits i å kode helt fra bunnen av egentelig.

Kanskje det kunne vært en jobb, script-operatør. Man tilbyr seg å sette opp et script etter kundens behov, og administrere det da med timeslønn. Tror både kunde og script-operatør hadde vært tjent med det.

Og for å passe dette open source greine så kan man da ikke tilby kunden et script. Man må spørre kunden hva de trenger, så gir man et forslag på script. Kunden velger så script selv, og laster det ned selv. Så kan denne script-operatøren instalere osv...

Det burte vel være lov :p ?

Endret av SimDaDim
Lenke til kommentar
men bare et spm... brukes alt? disse 30-50 linjene jeg refererte til er ferdig produkt (skriver 500 linjer og forkaster det meste pga endringer)

7843983[/snapback]

Vel, det er her planlegging kommer inn. Helt klart vil god planlegging og erfaring redusere antall linjer koder som må endres på. Jeg går ikke fra 500 linjer skrevet til 50 i produksjon, men det er til tider jeg forkaster mange hundre linjer, ja så det forekommer, men ikke noe som er vanlig.

MrNeeon: De fleste open source script du finner er GPL, du kan selge dem med den fortjenesten du ønsker.

Lenke til kommentar
Et php script som er open source og lastet ned fra nettet er også verdt fint lite, faktisk 0! Du har ikke lov til å vidreformiddle open source for penger!!

Du har lov til å selge GPL-lisensiert programvare:

Does the GPL allow me to sell copies of the program for money?

Yes, the GPL allows everyone to do this. The right to sell copies is part of the definition of free software. Except in one special situation, there is no limit on what price you can charge. (The one exception is the required written offer to provide source code that must accompany binary-only release.)

Kilde: http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html#D...heGPLAllowMoney

On-topic:

Prisene varierer veldig... Jeg fikk 500$ for en 3 timers jobb, som nesten bare gikk ut på å installere et av mine ferdig scripts. ;)

En annen jobb fikk jeg 10.000 kr for 20 timers jobb. Men, det varierer som sagt fra oppdrag til oppdrag. :)

Lenke til kommentar

Tror alt for få innser hvor mye egenutvikling koster. Har i disse dager hovedprosjekt, og regnet for morroskyld ut verdien i prosjektet. Forsiktig estimert kom jeg frem til drøyt 250.000kr (fordel på 2 personer). Skulle jeg utviklet det alene ville jeg sannsynligvis sagt et sted mellom 3-500.000kr. Skulle et profesjonelt selskap utviklet det, tror jeg vi kan se enkelte som vil estimere med 7-siffret beløp ...

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Gledelig og kunne høre.. Da er vel min diskusjon med min kjære kompis over. Er jo egentlig bare programmerer en burde bli da. Men personlig hater jeg jo og skrive kode til andre en meg selv. Blir ikke like personlig og bra, men det er vel litt av kunsten det og kunne programmere da. Eller scripte da som det heter når det gjelder PHP..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...