Gå til innhold

Anbefalinger av gode sauser?

Raijin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående den tomatsausen. Når man bruker hermetiske tomater på boks, da heller man ikke oppi alt vannet som er i boksen, sant?

toazty: Hvilken karri er det snakk om? Må jeg til en asiatisk butikk?

Sumsar: Takk for tips!

Endret av Raijin
Lenke til kommentar

bruker nok alt som er i den boksen med tomater...

mild curry pasta på glass, selges på nesten alle daglivare butikk, jeg kjøpte min på ica Maxi,

må lage noen av sausene snart.. kan ikke bare sitte her å tappe oss for gode saus oppskrifter som du ikke skal bruke...

anbefaler deg å lage biff med den rødvinsausen en dag :p

Lenke til kommentar

Jo, jeg prøvde den tomatsausen. Min mor sa forrige gang hun var på besøk at hun ikke kunne finne den karrien som man finner i Norge i Tyskland, så jeg droppet de karrikjøttbollene for denne gang.

Uansett prøvde jeg den tomatsausen, ville bruke kjøttdeigen, så jeg tenkte det kanskje kunne vært godt å hive oppi litt kjøttdeig som jeg hadde stekt med hvitløk i forveien. Litt stekesjy skader vel aldri? Deretter fulgte jeg oppskriften som ble gitt her i denne tråden. Hev oppi to bokser med hele tomater, og alt det flytende som var inni boksen. Etter at sausen hadde stått en stund i ovnen begynte det riktignok å dufte ganske godt, det må jeg innrømme, men syntes ikke sausen så ferdig ut, så lot den stå litt lengre. Lot den faktisk stå i nærmere 40 minutter, men løken, var ikke gjennomstekt/kokt. Løkbåtene hadde heller ikke fått så mye farge. Sausen var bare varm på toppen, i midten og sånt, var sausen bare lunken og den smakte ganske utvannet. Kanskje de tomat på boks i Tyskland har mye mer lake enn i Norge? Eller kanskje jeg feilet et sted langs veien?

Lurte derfor på om det kunne være lurt å kutte ut eller ned på tomatlaken(Heter det lake når man snakker om grønnsaker?) og kanskje tilsette litt melk istedet?

Som sagt, så er jeg ganske nybegynner når det gjelder sauser, så kan godt være at jeg gjorde et par feil. Men syntes oppskriften virket idiot-sikker jeg...

Har tenkt å prøve ut en del sauser som har blitt nevnt her i tråden, så beklager om det virker som om jeg bare tapper dere for informasjon uten å bruke den informasjonen. Har nettopp kommet tilbake til Norge nå, så da kan jeg jo stokke opp på særnorske ingredienser som jeg mangler.

Så, et par spørsmål om rødvinssausen, tror den blir neste!

Hvordan er rødvinssaus til Løvbiff? Béarnaise er ihvertfall en slager der.

Spiller det noen rolle om det er hønsebuljong eller andre kjøtttyper?

Antar kjøttkraft er det beste. Til suppebruk så har jeg erfart at Røkt svineknoke passer utmerket godt til dette formålet, men vet ikke hvordan det blir med sausen da.

Oppskriften virker ganske enkel, så tror ikke jeg kommer til å få nevneverdige problemer der. Eller er det noen ekstra tips som er lurt å få med seg? Antar at det er lav varme hele veien?

Lenke til kommentar
Jo, jeg prøvde den tomatsausen. Min mor sa forrige gang hun var på besøk at hun ikke kunne finne den karrien som man finner i Norge i Tyskland, så jeg droppet de karrikjøttbollene for denne gang.

Uansett prøvde jeg den tomatsausen, ville bruke kjøttdeigen, så jeg tenkte det  kanskje kunne vært godt å hive oppi litt kjøttdeig som jeg hadde stekt med hvitløk i forveien. Litt stekesjy skader vel aldri? Deretter fulgte jeg oppskriften som ble gitt her i denne tråden. Hev oppi to bokser med hele tomater, og alt det flytende som var inni boksen. Etter at sausen hadde stått en stund i ovnen begynte det riktignok å dufte ganske godt, det må jeg innrømme, men syntes ikke sausen så ferdig ut, så lot den stå litt lengre. Lot den faktisk stå i nærmere 40 minutter, men løken, var ikke gjennomstekt/kokt. Løkbåtene hadde heller ikke fått så mye farge. Sausen var bare varm på toppen, i midten og sånt, var sausen bare lunken og den smakte ganske utvannet. Kanskje de tomat på boks i Tyskland har mye mer lake enn i Norge? Eller kanskje jeg feilet et sted langs veien?

Lurte derfor på om det kunne være lurt å kutte ut eller ned på tomatlaken(Heter det lake når man snakker om grønnsaker?) og kanskje tilsette litt melk istedet?

Som sagt, så er jeg ganske nybegynner når det gjelder sauser, så kan godt være at jeg gjorde et par feil. Men syntes oppskriften virket idiot-sikker jeg...

Har tenkt å prøve ut en del sauser som har blitt nevnt her i tråden, så beklager om det virker som om jeg bare tapper dere for informasjon uten å bruke den informasjonen. Har nettopp kommet tilbake til Norge nå, så da kan jeg jo stokke opp på særnorske ingredienser som jeg mangler.

Så, et par spørsmål om rødvinssausen, tror den blir neste!

Hvordan er rødvinssaus til Løvbiff? Béarnaise er ihvertfall en slager der.

Spiller det noen rolle om det er hønsebuljong eller andre kjøtttyper?

Antar kjøttkraft er det beste. Til suppebruk så har jeg erfart at Røkt svineknoke passer utmerket godt til dette formålet, men vet ikke hvordan det blir med sausen da.

Oppskriften virker ganske enkel, så tror ikke jeg kommer til å få nevneverdige problemer der. Eller er det noen ekstra tips som er lurt å få med seg? Antar at det er lav varme hele veien?

8096086[/snapback]

Jeg må innrømme dette er nytt for meg. Ikke opplevd det samme. Tror nok ikke du har gjort feil i den forstand, har nok bare vært uheldig :) Men uten at jeg vet hvordan de Tyske boksene er kan jeg ikke uttale meg om det, men det er jo en mulighet. Du kan jo også prøve litt høyere varme. Sausen skal ikke smake utvannet, løken (båtene) får ikke så mye farge, heller litt glassert ? vil jeg påstå. Uansett håper du får det til neste gang du prøver deg på den. Lykke til!

Lenke til kommentar

8096086[/snapback]

rødvinsausen du snakker om her?

sukker i gryta, full spiker på plater...

ikke rør rundt... når det e hakket før du ser at noe av sukkeret blir mørkebrunt og begynner å brenne seg, (noe av sukker skal være brunt , men ikke svart-brunt) , så heller du oppi rødvin, reduser til halvparten , så oksekrafta\buljong, så vann...

jevn... full spiker på plata hele tiden helt til du har jevna sausen og latt den koke opp, men smak til med litt kjøttkraft hvis du vil ha mer smak...

ikke bruk noe salt eller pepper i sausen...

når du lager skal du bruke hønsekraft til ønesaus ol.. osv...

men ved regler finnes det unntak,

jeg bruker ofte hønsebuljong til tomatsauser... men det er smak og behag..

Lenke til kommentar

det går jo sikkert an å lage en liknende selv, og den blir sikkert enda bedre, det er ikke det. Men jeg har ikke noe oppskrift på den. det er jo en brun fløtesaus i hvertfall, så den er sikkert ikke vanskelig å lage. ;)

Lenke til kommentar

trådstarter skrive at han er interisert i matlaging... posesaus e ikkje mat laging.. det e som å sei at du steiker deg grandiosa, så kaller du det " jeg har laget pizza" ... som meg har oppfattet trådstarter så ønsker han å LAGE saus...

Lenke til kommentar

Til å begynne med så ville jeg bare ha noen anbefalinger av gode sauser, så det spilte ikke noen rolle om det var posesaus eller hjemmelaget. Ville bare vite hva det fantes for sauser der ute og hvilke som passet til hva. Etter å ha fått vite hvilke sauser var gode ville jeg prøve å finne oppskrifter sånn at jeg kunne lage dem selv. Men den jobben slapp jeg visst, for det strømmet jo inn sauseoppskrifter her i denne tråden.

Så er nok mest interessert i sauser som man kan lage hjemme.

Men det finnes vel en hjemmelaget variant av all posesaus, gjør det ikke?

Ihvertfall er det bare å la oppskriftene strømme på! Takker også ja til posesaus-anbefalinger. De kan jo være gode de også :)

Men får ikke laget noen sauser før neste uke igjen da...

Beklager hvis mine innlegg har ført til misforståelser.

Endret av Raijin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...