Gå til innhold

Anbefalinger av gode sauser?

Raijin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ah, ok. Leste litt på matprat.no og der har de en bernaise saus oppskrift som involverer hvitvin. Forresten, når man bruker vin til matlaging, er det noen spesielle vinsorter/merker man bør se etter? Tenker også på den rødvinssausen.

7997054[/snapback]

anbefaler deg å stikke på en "spesial" butikk som selger mat vin som er MYE billigere enn å bruke ekte vin, forkjellen på skikkelig vin og mat vin er salt&pepper, den er god nok til sauser...

men jeg bruker all slags vin i mat, kjenner egentlig ikke forkjell på vintype ol. ettter at du har redusert vinen ( noe du som oftest gjør når du bruker vin i mat)..

Lenke til kommentar

Bechamel (hvit basis):

En dæsj smør som man smelter i en kasserolle

Litt mel som man rører inn i det smelta smøret.

La det frese i 10-20 sekunder i kasserollen

Tilsett så mye melk som du skal ha saus, litt av melken kan evt. byttes ut med fiske- eller grønnsakskraft.

La det varmes opp og bli jevnt, la den stå og varmes til melsmaken er borte, den skal egentlig ikke koke. Smak til med salt og hvit pepper.

Voilá

Lenke til kommentar

Å lage sausen selv er klart det beste for de som vil det. Men skal du ha forslag på "ferdig" sauser kan jeg anbefalle Toro's Bretagne <- perfekt til kylling og mye annet kjøttbasert. Bali og Fransk kyllingsaus er også veldig gode. Litt småsterke men godt krydret smak.

Ellers kan jeg også anbefalle noen bokser med grovhakket tomat, et godt krydder utvalg og du er godt på vei for en knallgod tomatbasert saus! Lykke til med matlagingen!

Lenke til kommentar

BeFs: Passer sausen til alt mulig? Eller passer den bedre til noen typer kjøtt?

Toazty: Det er tips til BeFs' saus, sant? Bare for å være sikker.

Q_Tarantino: Aldri sett den før, må jeg innrømme. Passer den til andre ting enn biff?

alaruz: Er glad i å lage mat selv. Så hvis det ikke er for vanskelig og jeg har alle ingredienser som trengs, så vil jeg gjerne lage sausen selv. Kan du gi en litt mer detaljert beskrivelse av krydderblandingen`?

Har jo blitt en del sauseoppskrifter i denne tråden nå!

Endret av Raijin
Lenke til kommentar

Q_Tarantino: Aldri sett den før, må jeg innrømme. Passer den til andre ting enn biff?

alaruz: Er glad i å lage mat selv. Så hvis det ikke er for vanskelig og jeg har alle ingredienser som trengs, så vil jeg gjerne lage sausen selv. Kan du gi en litt mer detaljert beskrivelse av krydderblandingen`?

8003851[/snapback]

passer godt til alt rødt kjøtt :thumbup:

Lenke til kommentar

8003851[/snapback]

Her er et tips på en god tomatbasert saus, oppskriften er ikke min men bare "moddet". Fant den opprinnelig under en google for et par år siden.

Du trenger:

2 bokser hele(foretrukket) eller grovhakkede tomater

1 løk

"kryddermiks"

2-3 ss olivenolje.

1 chilli

Fremgangsmåte:

Hel tomatboksene i en ildfastform.

Del løken i 2 og hakk ene halvdelen i små biter, og skjer andre halvdel i båter. Bland de finhakkede bitene i tomatene. Kutt og tomatene delvis med en kniv og spre de grundig.

Legg skriver av chillien og løkbåtene på toppen. (ikke bland inn, viktig dersom du ikke vil ha diablo saus!!) og krydre godt på toppen. Kryddermiksen kan bestå av chillipulver, salt, pepper, oregano, basilikum, muskattnøtt, hvitløkpulver, paprikapulver. (Stort sett det du har, smaken avgjør du selv og ikke minst hva du skal ha den til. Er det til pasta er basilikum og oregano godt å ha litt mer av. Men husk at du alltid skal ha mer av den ene av oregano eller basilikum, da disse overdøver hverandre.)

På toppen av herligheten legges et tynt lag med olivenolje. Ikke bland we are halfway there.

Nå kommer det morsomme. På forhånd har du satt ovnen på 180-200 grader og den er god og varm i det du setter inn sausen. Anbefaller midterste rille og ca. 20 minutter. Etter 5-10 minutter vil sausen avgi en fantastisk lukt.

Etter ca. 20 minutter (anbefaller selvsagt ettersyn, ingen vil ha svidd tomatsaus!) tar du ut sausen og tar av løkbåtene og chillibitene. Selvsagt kan du blande inn litt av chillien om du vil ha en sterkere saus, men dette vil jeg anbefalle å smakes frem til før du gjør det.

Nå rører du alt sammen mens du nyter lukten, og smak til med ekstra krydder om det trengs. -Neppe.

PS. Ikke kast løkbåtene i søpla, disse smaker digg!

PS2. Denen sausen passer perfekt til pizza, pasta og lasagne. Jeg for min del har brukt den til samtlige.

Velbekomme! :thumbup:

Lenke til kommentar

Joda, må jo ta i bruk noen av oppskriftene snart. Så tenkte å prøve ut en saus eller to idag da. Tror jeg skal lage meg noe pasta eller noe idag. Lenge siden jeg har spist nå. Det er vel kjøttdeig som går best til pasta? Har et par svinefileter i fryseren som venter på å bli fortært. Men kommer ikke på noe å bruke dem til. Utenom asiatisk mat da. Der bruker jeg en del svinekjøtt.

Blir litt offtopic, men passer svin til pasta? Har aldri sett at gourmet kokker tar i bruk kjøttdeig når de lager pasta, men kjøttdeig funker jo ypperlig for oss vanlige.

alaruz: den sausen virket ganske god. Uvant fremgangsmåte må jeg si, men det blir vel bare spennnende. Kanskje jeg prøver den til pastaen idag?

Kommer med en tilbakemelding når jeg har testet et par sauser!

Dere kan jo forsåvidt også prøve noen av de som har blitt oppgitt her og komme med tilbakemeldinger. :thumbup:

Endret av Raijin
Lenke til kommentar

dette kan du bruke kjøttdeigen til...

dette er bare ca mål, vil du ha mer, bruk mer, eller kutt ut det du vil kutte ut...

200g kjøttdeig

20g paprika

20g løk

1 fedd hvitløk

litt olje, raps, solsikke eller oliven, ta det du har..

1 egg

1\2ts salt

1\2ts pepper

kutt alle gr. sakene fint bland alt sammen godt ...

lag små kjøttboller og steik dem...

bruk ei teskje til å lage bollene og litt vann sånn at det ikke blir så klissete...

saus:

3-4 dl fløte

1 - 1 1\2 hønsebuljong

1 ts currypasta

eller 1ts currykrydder

2dl kokosmelk

lag denne sausen i stekepanne,

la det koke 2-3 min..

ha så i ferdigkokt tagliatelle eller en annen form for pasta...

så legger du i kjøttbollene som er ferdig stekte..

la dette koke til det blir tykt..

hvis du er glad i mye saus så kan du la vær å koke dette så lenge,

da tar du bare alle saus ingrediensene , lar det få et oppkok, legg pasta og kjøttboller i la det koke 1 min, og jevn med maizena

denne sausen passer till all mulig kjøtt, også godt med kylling,

Lenke til kommentar

Er en stund siden jeg har smakt kjøttboller nå... Blir sulten av dette her! Men er jo ikke så lurt å spise så kraftig kost om natten. Forresten, den rødvinssausen din, du skrev aldri til hvilket kjøtt/fisk man kunne bruke den til.

Hva heter denne retten glemte jeg nesten å spørre om.

Endret av Raijin
Lenke til kommentar

ville brukt den til kjøtt med mye smak.. helst til storfe... perfekt til indrefilet..

sausen er utrolig smaksrik, så kalv, svin og fisk til denne sausen blir nok ikke så voldsomt godt...

den retten .. heh.. "curry pasta" ? eg har egentlig ikke noe navn på den

Endret av toazty
Lenke til kommentar
ja det var den smakløse bechamelen jeg snakka om...

8004675[/snapback]

Bechamelen skal ikke smake noe :p Hehe. Bechamel er "hvitsaus" som brukes til fiskeboller, eller "hvit grunnsaus" som den også kan kalles, så hvis du tilsetter andre ting sånn som ost eller egg, så blir bechamelen til f.eks grateng eller pastasaus. Les mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Bechamel

Bechamel er en av de sausene som man bør kunne i hodet!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det trenger ikke engang være så komplisert å lage saus. Enkel måte er å bare koke ut pannen du stekte kjøttet/fisken din i med litt vann, for så å tilsette rømme/cremé fraiche eller fløte. Smak til med salt og pepper. :)

Lenke til kommentar

Der krydder kommer inn i bildet. :) Selvsagt blir den ikke så god som en saus laget fra bunnen av, men med litt krydring, av sausen, om du ikke har smak nok på det du har stekt, så kan det bli ganske godt. Det er dog en "reserveløsning" hvis man ikke har tid/lyst/mulighet til å lage en vanlig saus.

Hvis man er litt heldig, kan du få en mektig god saus ut av det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...