Raijin Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 God kveld! Jeg har begynt aa interessere meg for matlaging og synes sauser er knall. Forsaavidt kan jeg bare lage bernaise saus(fra Toro), saa jeg kan ikke si at jeg har saa mye peiling paa sauslaging. Har heller ikke smakt saa mange sauser. De sausene jeg har smakt er vel mammas brunsaus, bernaisesaus fra Toro og Knorr og tomat saus. Er paa jakt etter en god og fyldig saus, som passer bra til steker og biffer og lingende. Haaper noen kan hjelpe meg! Mvh, Raijin Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Hvis du steker biffen i panna kan du gjøre dette: 1/3 fløte i steikesjyen i panna du stekte biffen i. Litt tomatpurè Salt og pepper La den koke litt så den tykner. Denne sausen er veldig, veldig, veldig god. 1/3 fløte tror jeg holdt til 3-4 personer sist. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 posesupper er jo en klassiker, bare å gå på butikken å kjøpe en pose som ser god ut. Og tilsette vann og eventuellt smør og melk Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 31. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2007 Knut_: mener du at en tredjedel av innholdet i pannen skal vaere flöte? RIP: smaker de like godt som naar man lager dem selv da? Takker for alle svar! Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Knut_: mener du at en tredjedel av innholdet i pannen skal vaere flöte? RIP: smaker de like godt som naar man lager dem selv da? Takker for alle svar! 7843049[/snapback] Nei. Glemte å sette inn liter. 1/3 liter fløte. Altså: den minste (tror jeg) boksen med fløte. My bad. Sausen er hvertfall kongegod. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Selvfølgelig smaker ikke sausene like godt som om man lager de selv, men å lage saus er faktisk utrolig vanskelig. Så vanskelig at det er helt normalt å bruke "posesaus" som basis og heller tilsette kraft fra maten man lager Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Toro Peppersaus er god til biff, men syns bearnaisesausen til Knorr er bedre. Til kyllingfilet er det ganske godt med Bretagne-saus, IMO, men peppersausen passer også her. Lenke til kommentar
SumSar Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Sitronsaus: Passer godt til laks. 2-3 ss smør 2-3 ss mel Smøret smeltes, og melet has i, dette lar du "surre" 1 en liten stund, men ikke la det bli brunt. 4 dl fiskekraft tilsettes, og dette lar du småkoke i 10 min. Så tilsetter du 1-2 dl fløte og smaker til med salt, pepper, sitron og persille. Hvitvinssaus: kan brukes til mye rart, men passer godt til fisk, spes torsk/sei. ca. 1/2 Løk og ca. 4dl hvitvin reduseres til det er ca en 1 dl vin igjen. Så tilsettes ca. 4-5dl kraft av valg(fiskekraft om det skal brukes til fisk). Jevn sausen med maizenamel(ca. 2-3 ss med maizena, og 4-5 ss med vann. Til slutt tilsetter du ønsket mengde fløte, du må nesten smake deg fram her. Så smaker du til med salt/pepper. Håper du kan bruke, og vil like disse sausene, personlig liker jeg dem meget godt. Rasmus Lenke til kommentar
Wlffrsether Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Selvfølgelig smaker ikke sausene like godt som om man lager de selv, men å lage saus er faktisk utrolig vanskelig. Så vanskelig at det er helt normalt å bruke "posesaus" som basis og heller tilsette kraft fra maten man lager 7843973[/snapback] Å lage saus er ikke nødvendigvis vanskelig, tvert imot. Bortsett fra bernaise og andre som krever mye nøyaktighet når det gjelder tempereaturer etc for at de ikke skal skille seg (typisk de med egg i), så er det en meget smal sak å lage en god saus. Dette er de aller enkleste, som strengt tatt lager seg selv: Til alt som stekes i stekepanne: Kok ut panna med fløte og/eller rømme, på lavere temperatur. Dette er basisen i sausen din, sammen med stekeskyen. Hvis den blir for tykk, så har du i en liten dæsj vann. Deretter krydrer du etter smak. Hvis du lager noe i stekeovn, f.eks. koteletter, stek etc, så ta vare på stekeskya. Hvis det ikke blir spesielt mye stekesky, så har du i en skvett vann og lar panna stå i ovnen en liten stund til, slik at du får kokt ut all godsmaken. Ha denne i en kjel, tilsett en skvett fløte eller evt. en jevning. Deretter krydrer du etter smak. Hvis du har tilberedt grønsaker sammen med kjøttet/fisken, så kan det godt hende at sausen har nok smak i seg selv. Prøv deg frem. Variasjonene er mange. De begrenses kun av det du har å krydre med, og knapt nok det. Og husk: Når det står smør, slik som SumSar skriver, så betyr det smør, IKKE margarin. Smaken kan ikke sammenlignes og stekeegenskapene er på langt nær de samme. Det er heller ingenting som hindrer deg fra å bruke kremfløte når det er snakk om fløte. Det finnes selvsagt en type som heter matfløte, tiltenkt matlaging, men smaken blir bedre med kremfløte imo. Lenke til kommentar
Jonnar Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Ost og paprikasaus (til hvitt kjøtt og fisk, pasta og ris) ½ - 1 Løk ½ Paprika ½ - 1 Tine Krydderost Fløte (Hvitost) (Hvitløk) 1. Skjær paprika og løk i passe biter. Stek paprika og løk til løken blir blank. 2. Tilsett krydderost og la den smelte. 3. Spe ut med fløte slik at sausen får en tykk konsistens. 4. Tilsett noen skiver hvitost og hvitløk om ønskelig. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 5. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2007 Takk for alle svar! Beklager at jeg ikke har svart tidligere. Har dessverre ikke fast tilgang til internett her. Mange gode forslag her ser det ut til. Gleder meg til aa pröve dem! Igjen, takk for alle svar! Raijin Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Storfekjøtt: Toro Bernaise Kylling: Chicken Tandoori-saus Rød fisk: Toro Hollandaise Hvit fisk: lager jeg ikke : ] Vil anbefale deg å bruke godt med smør også; sausen blir fyldigere og mer smakfull da. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 Takk for tipset! Har endelig fått bredbånd nå, så nå kan jeg sjekke forumet litt oftere Lenke til kommentar
KKake Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Sandefjordsmør er genialt til fisk (spesielt laks), og til sinkebiff o.l + kyllingfilèt pleier mamma å lage en god saus som består av èn pose Toro Peppersaus og èn pose Toro Fløtesaus (og det andre som må til selvfølgelig ). Lenke til kommentar
Insomniatic Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Til ris og nudler er den kinesiske sausen fra Toro sczhezuan dritgod. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 18. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2007 Visste ikke at Toro drev med asiatisk mat jeg, hehe. Det må vel også prøves med tiden. Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Hvis du steker biffen i panna kan du gjøre dette:1/3 fløte i steikesjyen i panna du stekte biffen i. Litt tomatpurè Salt og pepper La den koke litt så den tykner. Denne sausen er veldig, veldig, veldig god. 1/3 fløte tror jeg holdt til 3-4 personer sist. 7842943[/snapback] En variant er å droppe tomatpuréen og erstatte med løl og champignon. Surr løken og soppen først i stekesjyen etter biffen, og hell så oppi fløten. Smakes til med salt og pepper. Pepper er egentlig ikke nødvendig, men det er jo individuelt hva en foretrekker. Dette er den beste sausen jeg har smakt! Den er best hvis den er litt tykk. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 (endret) rødvinsaus e jævli godt... 70g sukker smeltes til det blir halveis brunt 4dl rødvin i samme panna reduseres til halvparten 4dl vann, smak til med: kjøttkraft\kjøttbuljong ca.1 terning salt pepper jevn med maizena.... bearnaise saus.. enkel 5 eggeplommer 700g margarin 1ss worchester saus 1\2 ss tabasco 1-2 ss estragon tørket( estragon i lake ca 3ss estragon og litt lake) hvis du bruker tørket estragon, anbefaler jeg at du bruker 3-4 ss hvitvinseddik eller 1dl hvitvin som du reduserer til halvparten kok opp margarin, la det stå 10min til fettet har samlet seg på toppen for det er BARE dette som skal brukes, bunnfallet er bare salt og dritt... bland alle ingrediensene i en bolle unntatt margarinen. kjør dette med en stavmixer godt, spe med margarin ca, 1\2 dl hver gang, kjør ingrediensene GODT hver gang du sper med margarin, husk at du ikke skal bruke bunnfallet, smak på sausen, trenger den salt så ha litt salt eller piffi krydder.. denne sausen må IKKE kokes eller noe den kan varmes forsiktig max 60grader... Endret 22. februar 2007 av toazty Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 oi! høres veeldig godt ut! må si jeg fikk lyst på en svær biff nå! En ting jeg lurer på med sauser som inneholder alkohol, er det fare for at man ikke kan kjøre bil etterpå? hva er estragon forresten? Lenke til kommentar
toazty Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 alkoholen damper vekk, så det er ingen problem... estragon er et grønt krydder som du kan få fersk, i lake, eller på glass i krydderhylla i butikken... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå