coban Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Skjer det noe på denne fronten? Er vel bare å legge inn en anmeldelse. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Skjer det noe på denne fronten? Er vel bare å legge inn en anmeldelse. 8250533[/snapback] Mange har anmeldt - problemet er at politiet henlegger saken da de ikke får tak i de anmeldte... Lenke til kommentar
coban Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Skjer det noe på denne fronten? Er vel bare å legge inn en anmeldelse. 8250533[/snapback] Mange har anmeldt - problemet er at politiet henlegger saken da de ikke får tak i de anmeldte... 8251320[/snapback] Hehe, komisk. Her har man en sak, men fordi man ikke finner de skyldige så kan man ikke sikte de skyldige - dette fordi selskapet var registrert som enmannsforetak. Dette må nesten ses på som et slags smutthull i loven? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Evt skoleeksempelet på hvor dårlig lokalt politi kan prioritere noenganger..uansett for dårlig. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Når FBI fant dem, burde politiet klarer det også. Dette står i sterk kontrast til hvordan politiet angriper fildelingssaker, ikke at det er noe mindre ulovlig. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Nåja, der er det jo ikke politiet som etterforsker, men advokater som leverer ferdig arbeid til politiet..ikke at jeg liker det heller. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Det kan jo ikke bli stort klarere for politiet i denne saken. Det eneste de trenger å gjøre er å få ut fingeren. Bevis og vitner har de jo mengder av. Lenke til kommentar
An10Bill Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Det kan jo ikke bli stort klarere for politiet i denne saken. Det eneste de trenger å gjøre er å få ut fingeren. Bevis og vitner har de jo mengder av. 8251883[/snapback] Offtopic, men drister meg likvel til å kommentere følgende: Forstår ikke hvorfor politiet alltid skal være hakkekylling i slike saker. Hvis man ser på de midler politiet faktisk tildeles og de kostnader etterforskning etc koster, er det et under at vi i det hele tatt har ett fungerende politi i dette landet (hvorvidt det fungerer er jo også et spm når selv saker med kjent gjerningsmann og vitner henlegges) Slik situasjon er idag har ikke politiet råd til å etterforske "bagateller" og "hverdagskriminalitet" i så stor grad man gjerne skulle ønske - men må prioritere de grove sakene da det rett og slett er for mange selv av disse. Politiet prioriterer ran, drap, voldtekt, gjengkrim, nark osv, mens "bagateller" som mobiltelefontyveri, innbrudd/tyveri generelt, svindel osv i større grad ofte henlegges pga. at man ikke har råd til å etterforske det. I mange tilfeller vil jo uansett forsikring dekke tapet for den uheldige, og dermed er ikke saken så alvorlig. Kort sagt kan man si politiet prioriterer de saker som rammer liv og helse - mens saker som omhandler tap/skade på materielle verdier i større grad forskyves/henlegges etc. Misforstå meg ikke, jeg synes det er utrolig uheldig at politiet ikke gjør mere i en sak som dette (hvor bakmennene er kjent) og forsåvidt andre bagatellsaker, men det er dessverre en ren konsekvens av den politikken som styrer landet vårt og hvor politiet ikke godskrives nok midler, men stadig må skjære til beinet og som konsekvens avvikle stillinger - enda folket roper på mere politi i gatene..... Så folkens, ikke hakk på politiet - de gjør jobben som best de kan med de midler de er tildelt som dessverre er så alt for lite til å gjøre en god jobb - spesielt i slike saker som dette. -- An10bill Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Hehe, komisk. Her har man en sak, men fordi man ikke finner de skyldige så kan man ikke sikte de skyldige - dette fordi selskapet var registrert som enmannsforetak. Dette må nesten ses på som et slags smutthull i loven? 8251421[/snapback] Det er jo personen som er foretaget, ergo er vedkommende totalt ansvarlig for den driften vedkommende velger og ha i sitt ENK. Dog er det jo nesten fantastisk att man velger ENK når man skal drive useriøst, AS er jo tingen i så måte. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Politiet prioriterer ran, drap, voldtekt, gjengkrim, nark osv 8254864[/snapback] Joda, er vel først med den siste medieoppmerksomheten politiet har hatt dette på pri-lista si... Finnes desverre tilfeller (som jeg også kjenner personlig til) der offeret har blitt anbefalt å ikke anmelde saken selv med tekniske bevis... Trenger ikke være politiets feil nei, men det er uansett ille. Slike "småsaker" som dette med Whitebox er ikke "verdt" mye, men for noen vil en kostnad på da noen tusen kroner til ny PC få en rimelig stor betydning og det er jo rimelig mange mennesker det er snakk om etter det jeg har skjønt. Lykke til! Valget mitt falt en gang i tiden på Multicom her også framfor Whitebox og dét er jeg glad for nå Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Det er i hvert fall snakk om bærbare til god over 100.000 kr de har stjålet fra kundene, bare blant de få som var i studio på NRK. Ingen grunn til å tvile på om det kan være rundt 200.000 kr i stjålene PCer de sitter på. Det tilsvarer jo kun en snittpris på 10.000 pr PC og 20 innleverte PCer. Nå var jo folk som har betalt nærmere 20.000,- for en bærbar derfra. Terskelen hos politet er jo ganske høy når tyveri for 200.000 eller langt mer ikke kvalifiserer til etterforskning. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Er de stjålet eller er det bare at bobestyrer ikke har fått gjenomgått boet etter WB? Lenke til kommentar
OverCaffeinatedFightrpilot Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) Jeg er også en av de som ikke har fått tilbake min laptop fra whitebox. Jeg har vært i møte i Forliksrådet i Hole utenfor hønefoss, resultater ble det ikke noe av. Fikk ikke vite noen ting om hva som skjer med pcen min eller pengene! I Forliksrådet møtte jeg Belinda Andvik, som satt som et gråtende nervevrak på trappa utenfor. Hun viste ikke i det heletatt hva hun skulle gjøre. Det jeg vet er at hun er uskyldig! Så ikke klandre henne, men Kristian Møller som utga seg for å hete Jason Miller og hans partnere som også levde bak andre navn. De brukte Belinda Andvik sitt navn til å stifte firmaet, og de lurte Belinda trill rundt, da de fikk alle pengene. Så nettopp innslaget på TV 2 hjelper deg. Der så jeg bilen til Kristian Møller som var fylt med pcer til ufornøyde whitebox kunder. for alt vi vet var det VÅRE pcer?? Grunnen til at Kristian Møller stilte på TV var for å hvitvaske seg selv, og legge all skyld over på Belinda. Belinda ville ikke stille på TV 2 hjelper deg, men svarte i telefon. JEG har personlig møtt Belinda, og så på henne at hun ikke var en skurk. Hun hadde også farget håret sitt svart. (hun var blond på TV 2) Det jeg tror er at hun ikke turte å stille på TV 2 forsi hun er redd de 3 andre "eierne". Hva skal hun alene mot 3 andre menn? 3 mot 1 edit: jeg har andmelt Kristian Møller og hans 2 andre "hjelpere" for tyveri og bedrageri, siden Hønefoss politikammer valgte å henlegge saken Endret 29. mars 2007 av twintip Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Er de stjålet eller er det bare at bobestyrer ikke har fått gjenomgått boet etter WB? 8264037[/snapback] Det finnes ingen bobestyrer, enkeltmannsforetaket ble avviklet. Det gikk altså ikke konkurs. Det forsvant. Likte egentlig bedre fbi sin vinkling enn tv2-hjelper deg sin. TV2 hadde "så levde alle lykkelig alle sine dager". mens NRK satte spørsmål ved hva som skjedde framover. Tv2 nevnte ikke en gang at selskapet ble avviklet eller noe slikt. De sa tilogmed at whitebox levde videre med sine problemer... Lenke til kommentar
qwert Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) Er de stjålet eller er det bare at bobestyrer ikke har fått gjenomgått boet etter WB?WB gikk ikke konkurs. Selskapet var et enkeltpersonforetak som ble slettet fra Brønnøysund (i.e. nedlagt), så noen bobesyrer eksisterer ikke. Tyveri er det nok uansett ikke snakk om, men jeg antar (IANAL) at de kan være skyldige i underslag etter Straffelovens §255.For underslag straffes den som i hensikt derved å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning rettsstridig avhender, pantsetter, forbruker eller på annen måte tilegner seg en løsøregjenstand som han besitter, men som helt eller delvis tilhører en annen [...]Edit, note to self: Oppdater tråden før du svarer når det er timevis siden du åpnet den. Endret 29. mars 2007 av qwert Lenke til kommentar
bergen50 Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Jeg har kjent Kristian Møller i 10 år, og ingenting av det han driver med tåler dagens lys. Hverken han eller kompanjongene hans er noe annet enn kjeltringer. Belinda Andvik er ikke mer enn en ærlig arbeider som har jobbet med å hjelpe gamle mennesker i flere år. Nå er hun helt ødelagt. Det som ble sagt på TV2 i går fra Mr. Møller faller jo på sin egen urimelighet. Han sa at Belinda Andvik bare hadde trekt seg ut i all hast og latt disse guttene sitte igjen med oppryddingen. Som om dette med Whitebox startet etter at Belinda Andvik trakk seg ut. Sakene mot Whitebox skriver seg jo flere år tilbake etter hva jeg kan lese på nettet. Hun valgte vel å gå fra ham da, og som en sier: HEVNEN ER SØT Men for all del: Jeg har full forståelse for alle de kundene som har vært utsatt for denne type behandling. Den delen savner jo nesten sidestykke. Endret 30. mars 2007 av bergen50 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Jeg har ingen rett til å dømme noen, men når det i en innlegg over her sies at Belinda er uskyldig, så reagerer jeg. Desverre så må hun stå til ansvar når hun har valgt å stå som ansvarlig for en bedrift i Brønnøysundregisteret. Det hjelper lite å skylde på at man har vært naiv. Er man så naiv så bør man kanskje bli erklært "sterkt mentalt tilbakestående" av psykiatrien? At en person gråter eller virker lei seg går jeg ikke på, jeg vet i mitt yrke hvordan det drives mye skuespill i retten av personer for å oppnå sympati. Nå er det jo litt skummelt å tenke på hva gutta som har stått fram på TV vil drive av nye "forretnings ideer", hvis dem selv er skyldige i denne svindelen her. Det er tydelig at en stor gevinst er tatt ut av foretaket siden de solgte PCer i enormt antall pga. gratis riksraklame på TV2 og kjempe reklame på nett. At slike svindlere får gå fri fra etterforskning hos politet gir jo ganske klare signaler om at man kan tillate seg ekstremt mye økonomisk kriminalitet, noe som kanskje gjør det lettere for andre personer å prøve noe tilsvarende (?). Er det Hønefoss politiet alene som beslutter henleggelse? Hvis det er det, så er det mange langt mindre alvorlige saker som etterforskes og kommer i retten i andre byer. En kan jo klage henleggelsen inn. Endret 30. mars 2007 av plankeby Lenke til kommentar
bergen50 Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Jeg vil ihvertfall si deg en ting: Jeg skjønner ikke hvorfor politiet i Hønefoss har henlagt denne saken, og jeg skulle ønske - også for Belinda Andvik sin skyld at Økokrim virkelig etterforsket hele bunten. Det ligger mye mer begravet her enn noen aner. Hvordan jeg vet det ? Det blir min sak. Men tro ikke at jeg er uenig i det som blir sagt. Langt derifra. Og de som er skyldige må for all del stå til rette for det de har gjort. Det nytter ikke bare å komme med nye pc`er som plaster på såret. Mest sansynlig også med ny hard disk, og i mellomtiden har kundene mistet uerstattelig informasjon. Dette er en måte for Kristian Møller å forsøke å komme seg ut av knipa på. Jeg håper for all del at kundene ser på dette med litt andre øyne enn snillisme. Som sagt: Det ligger mye under her som aldri har kommet frem. Men det er nå slik det er. Blir det ikke etterforsket så kommer det aldri frem heller. Endret 30. mars 2007 av bergen50 Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Blir spennende å se hva politiet gjør... La oss håpe at mange anmelder for forskjellige forbrytelser. Om de bare avvikler firmaet, og ikke slår seg konkurs, er det jo tyveri å ikke returnere maskinene... Lenke til kommentar
V-by Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 bra jobbet drajnyrb håper dere får tatt has på eierne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå