Gå til innhold

Skjerm instillings problem i kubuntu

Anbefalte innlegg

Har akkurat lagt inn kubuntu 60 å har bare problemer.

Får f.eks ikke opp Monitor og Display.

Står ikke no som feilmelding, men står mulige årsaker:

- Det oppstod en feil under siste oppgradering av KDE slik at en styringsmodul ble foreldreløs

- Du har gamle tredjeparts-moduler liggende.

Er ganske ny på linux, så kan fært lite.

Hjelp tas imot med takk! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ikke ut som du har fått installert alt du skal skikkelig. Prøv å installer på nytt, men var jeg nybegynner så ville jeg nok sett mer på den vanlige versjonen av ubuntu enn kubuntu... At KDE skulle være mer nybegynnervennlig enn gnome er jeg ikke med på.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det ser ikke ut som du har fått installert alt du skal skikkelig. Prøv å installer på nytt, men var jeg nybegynner så ville jeg nok sett mer på den vanlige versjonen av ubuntu enn kubuntu... At KDE skulle være mer nybegynnervennlig enn gnome er jeg ikke med på.

7844818[/snapback]

Hvis han ikke får opp monitor så har ikke det noe med hvorvidt han forsøker Ubuntu eller Kubuntu? ” Our Kubuntu CDs are made up of Ubuntu's base plus KDE.” Men ellers enig, ville forsøkt en ny installasjon, kanskje sjekket at ISO filen/brenningen ikke er skadet.

HavarN;

Jeg er ikke ening med deg. Etter å ha brukt Windows i mange år forsøkte jeg meg på Ubunut for noen uker, deretter Kubuntu. Jeg er ikke i tvil om at en person som er vant til Windows vil langt letter kunne ta systemet i bruk med KDE, det er masse GUI som jo en Windows bruker er vant til(og flink til å bruke). Sistnevnte gjør brukeren mer selvstendig - en slipper og lære/spørre om alt, men i stedet kan man "søke litt på egenhånd"(som før). Hjelpedokumentasjonen er svært god, samt at grafisk vil det være mer likt(og derfor ofte mer tilfredsstillende - det er ikke få poster jeg har sett der folk klager på grafikken "i Linux" og programmene, for så og skifte mening etter en tur med KDE - jeg er en av dem). Ved å ta i bruk Kubunt vil brukeren letter bli kjent med "K" programmene som jeg mener ofte er bedre og mer "profesjonelle/elegante". Her kan nevnes i fleng. Videre kan vi tenke oss at svært mange nye brukere vil ha lyst til å ta i bruk KDE 4.0 når den nå snart kommer, og da kan en like godt installere KDE med en gang(oppgradering for Feisty Fawn ventes).

Jeg er vel blitt en liten KDE fan...

Forøvrig bryr jeg meg overhode ikke om hva folk kjører såfremt det ikke er det andre OS (er helt oppgitt over Vista gleden vi ser for tiden).

Edit;

Dette er bare nybegynners forsiktige mening :-)

7845023[/snapback]

Jeg kjenner meg jo mye igjen i det du sier. (La oss ikke gjøre dette til en KDE vs Gnome tråd). Men da jeg først begynnte å bruke Linux syntes jeg også KDE virket mer innbydende enn gnome, mye på grunn av den lite tiltalende "standard grafikken" i gnome, men gnome kan også gjøres til å se veldig flott og estetisk ut. Dessuten mener jeg at de grafiske konfigurasjonsverktøyene som følger med gnome er bedre, lettere å finne og mer komplette. Men alt dette blir jo bare personlige meninger...

Her er foreksempel min gnome-desktop:

ubuntu6.10_thumb.jpg

@ miXer: Nei vista må du ikke finne på å installere... Det er ikke så lett å skjønne hva som kan ha skjedd ut fra den første posten, men meldingene fra KDE tilsier jo at det har skjedd ett eller annet galt under en installasjon/oppgradering av KDE...

Du sier at du ikke får opp monitor/display... men du får skjermbilde siden du kan lese beskjedene fra KDE.

Om du kan logge inn i tekstmodus så kan du jo prøve å installere KDE på nytt:

sudo aptitude reinstall kubuntu-desktop

edit: La inn screenshot

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding, men har blitt så lei av linux at jeg har lagt inn windows igjen. Tenkte jeg skulle prøve kubuntu fordi det så ganske pent ut og enkelt, og pent var det! Men ingenting fungerte og alt skal gjøres så vanskelig i linux. Derfor har jeg hoppet over til windows igjen. Kommer nok til å legge inn linux igjen engang, men ikke før det har blitt brukervennlig.

Lenke til kommentar

Det er ingenting galt med brukervennligheten til hverken ubuntu eller linux generelt, men dersom man gir opp etter å ha prøvd i 4 timer (jeg antar at du har sovet i natt) så får man ikke til veldig mye om man ikke har noe erfaring med det fra før. Hadde du vært helt ny på windows ville du nok brukt godt over 4 timer på å få installert og konfigurert windows, alle drivere og programmer også.

Linux er heller ikke vanskelig, men du må selvsagt bruke litt tid på å lære deg forskjellene fra det du er vant med.

Lykke til på den proprietære veien iallefall.

Edit:

Håper det er greit at jeg spør, hva motiverte deg til å prøve linux?

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Når jeg sier at linux ikke er brukervennlig, så mener jeg måten programmer må bli installert på. Skal laste ned et program, så må du først extracte det(det er jo forsåvidt ikke så problematisk), men så må du skrive en masse tull for at det skal bli installert. Når jeg sier at det skal bli brukervennlig før jeg installerer linux igjen, mener jeg at måten å installere programmer på må bli annerledes. F.eks bare kunne dobbeltklikke på fila som jeg lastet ned, følge en grei veiledning, og inne er det.

Har prøvd linux noen ganger før å, men kommer alltid frem til den samme konklusjonen.

Det som motiverte meg til å prøve kubuntu var at det så pent og ryddig ut, noe som det var. Men kom desverre frem til samme konklusjon denne gangen å. For meg er ikke linux brukervennlig.

Lenke til kommentar

Måten du vanligvis installerer programmer på i linux er å bruke et program som man kaller en pakkebehandler. I dette programmet kan du søke etter de programmene/pakkene du vil installere, markere de for installasjon og trykke apply/installer... Så blir det gjort automatisk. Dette er langt enklere enn noe du har opplevd tidligere på den platformen du tydeligvis er vant med.

Den måten du beskriver er langt fra den vanlige måten å installere programmer på. Og det er svært sjelden man må gjøre det på den måten du beskriver.

Det finnes også installasjonssystemer som fungerer på den måten du vil at det skal virke. Autopackage for eksempel.

Det er også klart at linux er veldig brukervennlig så lenge du tar deg tid til å lære det...

Men for de som ikke gidder å bruke noe tid på å lære noe nytt, så er det nok enklest å holde seg til det vante gamle... Det å skulle skifte operativsystem Windows -> Linux er en veldig stor overgang som nok kan sammenlignes med det å skifte kosthold/livsstil, så det krever sikkert litt mer motivasjon enn at man synes noe ser pent ut. Uansett lykke til med Windows: BSOD, virus, trojaner, ormer, DRM, TCM, WGA, brukerfientlige lisenser, malware, blackware, adware, spyware fins det flere typer? Jeg vet ikke hva som er mest brukervennlig jeg? - Kunne ikke dy meg. :rofl:

Nei, seriøst... du klarer sikker å holde deg unna disse. Lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg var faktisk ikke klar over at man får tak i pakker som man kan installere uten å måtte ha en guide. Dette er er stort pluss. Det jeg prøvde å installere var adobe flash player og rdesktop. Det jeg fikk som mulighet var en tar.gz eller en rpm fil, begge med en guide som ikke ligna noen ting. rdesktop ga jeg helt opp, godt mulig jeg bare er dum, men jeg skjønte virkelig ingenting av installeringsmetoden.

Men dersom man kan få tak i pakker som installerer seg selv, og man kan ta update på OS med tilhørende programmer, så legger jeg meg i støvet, å sier at dette var jeg ikke klar over, og det er en stor forbedring.

HavarN, denne pakkebehandleren, hvor ligger den? Er den installert som default? Og til slutt, dersom jeg skal prøve linux igjen, hvilken distro bør jeg da velge? Jeg vil ikke ha det sykeste, men jeg vil heller ikke ha det enkleste. Noe midt i mellom kanskje. :thumbup:

Lenke til kommentar

Pakkebehandler for Ubuntu og Kubuntu ligger i, og heter hhv. Synaptic og Adept. For å starte i Ubuntu går du til startmenyen > System > Administration > Synaptic. Her kan du lære mer; http://www.monkeyblog.org/ubuntu/installin...g_with_synaptic

Alternativt kan du trykke ALt F2 og skriv inn Synaptic og så starte den derfra.

Her er forøvrig en fin norsk guide for hvordan installere og sette opp Ubuntu;

http://linux1.no/install_edgy

Lenke til kommentar
Stilig skrivebord HavarN. Var det vanskelig å få ikoner til å dekke begge paneler?

7847741[/snapback]

Jeg har bare ett panel faktisk. Du høyreklikker rett og slett på panelet og velger properties (egenskaper i norsk versjon antar jeg) så kan du endre størrelsen på det. Mitt panel er 50 pixler høyt for å få vindus-linjen til å vise vinduene i 2 rader. Så høyreklikker du på alle panel-applets og fjerner "lock to panel" så kan du flytte de fritt mellom panelene. Deretter så kan du bytte ut applications, places, system linjen med en tradisjonell gnome-meny (den er nesten helt like den i KDE)... Alle programmer i menyen kan du høyreklikke på og velge add to panel for å få en link der.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg var faktisk ikke klar over at man får tak i pakker som man kan installere uten å måtte ha en guide. Dette er er stort pluss. Det jeg prøvde å installere var adobe flash player og rdesktop. Det jeg fikk som mulighet var en tar.gz eller en rpm fil, begge med en guide som ikke ligna noen ting. rdesktop ga jeg helt opp, godt mulig jeg bare er dum, men jeg skjønte virkelig ingenting av installeringsmetoden.

Men dersom man kan få tak i pakker som installerer seg selv, og man kan ta update på OS med tilhørende programmer, så legger jeg meg i støvet, å sier at dette var jeg ikke klar over, og det er en stor forbedring.

HavarN, denne pakkebehandleren, hvor ligger den? Er den installert som default? Og til slutt, dersom jeg skal prøve linux igjen, hvilken distro bør jeg da velge? Jeg vil ikke ha det sykeste, men jeg vil heller ikke ha det enkleste. Noe midt i mellom kanskje.  :thumbup:

7848295[/snapback]

Det gjelder å vite noe om det man skal gjøre - eller så er det bare å spørre her i forumet. Så lenge du inkluderer nok detaljer eller informasjon om det som skjer så får du ganske sikkert hjelp rimelig raskt også (hvis du skulle støte på et problem).

Som signaturen min skulle tilsi så er jeg en veldig stor debian/ubuntu fan. For desktop så vil jeg alltid anbefale ubuntu. Men ubuntu krever nok til en viss grad at du blir (etterhvert) litt komfortabel med å bruke terminalen (tilsvarer kommandolinje i windows). Men du får som regel detaljert punkt for punkt hjelp med det aller meste på http://www.ubuntuguide.org

Skal prøve å oppsummere mine distro-anbefalninger:

Ubuntu:

+ Debian basert: gir deg tilgang til de mest omfattende ferdigkompilerte pakkereservoarene.

+ Veldig mye fungerer out-of-the-box uten at du selv trenger å gjøre veldig mye for å finpusse konfigurasjonen.

+ En enormt stor og den raskest økende brukermassen av samtlige distribusjoner. Det er derfor også veldig lett å få hjelp via forum og mailinglister.

+ Stort sett fri programvare i reservoarene.

+ http://www.ubuntuguide.org

+ Veldig nybegynner vennlig.

+ Prøver å følge en generelt godtatt/akseptert standard for filsystem-/katalogstruktur.

+ Har trolig det enkleste installasjonsprogrammet for noe operativsystem.

- Blir ofte kritisert for å være litt for nybegynnervennlig.

- I neste versjon som kommer i april vil proprietære (lukket kildekode) drivere for nvidia og ati følge med som standard. (Dette kan heve brukeropplevelsen mange hakk, men det blir av mange sett på som et tilbakeskritt å inkludere disse i standardinstallasjonen fordi disse driverne ikke er fri programvare).

OpenSuSE er min andre kandidat, men jeg liker den ikke like godt som ubuntu av noen få grunner. Den har blandt annet et mye mer kronglete installasjonsprogram enn ubuntu, men det er allikevel mye bedre og lettere enn installasjonsprogrammene til hhv. vista eller xp.

+ Veldig mye fungerer out-of-the-box.

+ Veldig nybegynnervennlig (etter installasjon).

+ YaST er trolig det mest gjennomførte konfigurasjonsverktøyet for noen linuxdistribusjon. Man har mulighet til å konfigurere omtrent alle komponenter via gui.

+ Veldig gjennomført.

+ Kan velge om man vil installere gnome eller kde under installasjonen.

+ Kan konfigurere hele systemet via installasjonsprogrammet.

+ Alle pakkene til SuSE Enterprise Desktop er tilgjengelig via YaST.

- YaST som pakkebehandler er tregere enn pakkesystemet på debian/ubuntu.

- Nedskalert versjon av SuSE Enterprise Desktop. Dvs, det er samme distribusjon, men uten alle ekstra proprietære programmer og drivere (out-of-the-box), noe som gjør bruker opplevelsen noe lavere enn for den kommersielle versjonen.

- Å konfigurere alt via GUI kan bli tungvint om du er vant med terminal og YaST/SuSE bruker egne script og navn på alle scriptene.

- Bluetoothstøtten er litt dårligere enn i ubuntu.

- Basert på en komersiell versjon, noe som gjør at det er lagt vanskeligere å få suse spesifikk hjelp fra brukermassen enn det er for Ubuntu.

- Litt for mange steg i installasjonsprogrammet gjør at installasjonen av openSuSE er litt mer komplisert og tidkrevende enn for Ubuntu.

- Mangler foreløpig liveCD.

Fedora Core er den tredje distribusjonen som man pleier å anbefale til nybegynnere. Jeg vil ikke gjøre det. Den har mange av minusene til openSuSE, men etter min mening er den langt mindre gjennomført.

Ellers så finnes det kommersielle linuxdistribusjoner som er kjent for å være veldig brukervennlige, men disse har jeg aldri prøvd. F.eks. Linspire og Xandros.

Edit: Når det gjelder adobe flash player, så er den enkleste måten å installere det på å bruke firefox. Du besøker rett og slett bare en side som bruker flash, så vil firefox gi deg beskjed om at du trenger en plugin for å vise hele innholdet på siden og spørre deg om du vil installere denne plugin'en nå. Derfra er det helt rett fram. Den andre måten er for eksempel å bruke en pakkebehandler (for eksempel synaptic som Govassa har fortalt deg hvordan du starter) eller bruke et program som heter automatix2 som du enten finner gjennom synaptic (eller så finnes det iallefall en guide for å bruke automatix på ubuntuguide.org).

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...