Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skadet leiefilm, ingen rettigheter?

lemonade

Anbefalte innlegg

I helgen bestemte vi oss for å leie en film hos den lokale utleieforetningen. Skuffelsen ble ganske stor da det viste seg å være ganske mye skader på første halvdel av dvd-en (altså mye hakking i lyd og bilde) :( Fysisk så jeg en liten ripe i plata, og jeg regner med det var den som gjorde det.

Dagen etter sa jeg fra til utleier og fikk beskjed om å ta kontakt når sjefen var der senere på dagen. Da jeg fikk tak i henne sa hun at hun skulle sjekke den hjemme samme kvelden.

Neste dag igjen sa hun at hun ikke hadde sett noen riper i plata og at filmen fungerte fint i hennes spiller hjemme. Jeg ble ganske målløs og skjønte at her var noe som ikke stemte. Hun sa det var ingenting hun kunne gjøre.. :hmm:

Jeg sitter igjen og undres om de som leier ikke har noen rettigheter, evt noe offentlig organ å støtte seg til i slike tilfeller...? :w00t:

Dvd-spilleren min er en Denon-1600. Jepp, litt utdatert, men bruker den regelmessig og opplever ikke slike ting til vanlig.. :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Viste du ripa til ho? Kvaliteten på DVD-spelarane varierer, nokre har problemar med å spele av der andre klarer det utmerket.

Men du gidd altså vurdere å lage ein sak ut av dette for 30-50 kroner?

7841770[/snapback]

Prinsipp gutten min... prinsipp!

Lenke til kommentar

Har det samme problemet selv. Eg har en eldre Sony spiller(toppmodell den tid, ca 3000-4000 da) som har store problemer med fettmerker, riper, hår, støv og annet smuss som er på 90% av utleieplatene i dag. Det er ytterst sjeldent at eg kan leie en film og spille denne av prikkfritt på spilleren. Så her er nok enten laserhodet skitten eller ekstremt følsom. Spiller eg av nye filmer(eller egne) er det ikke noe problem. Og tilsvarende, setter eg ei skitten plate i playstationen som står ved siden av er det svært sjeldent problemer under avspilling(og da har eg ikke gjort noe med plata).

Så blir da spørsmålet, er det butikkens eller min skyld at min spiller er overfølsom? Klart ikke, men samtidig hadde eg satt pris på større kontroll(og vask) av platene når de fikk de inn igjen. Eg spiller nå stort sett film i ps2'en, og er godt nok fornøyd med det. Men samtidig er eg helt enig i at det er irriterende å få ødelagt filmopplevelsen av hakk i bilde og/eller lyd, eller å bli totalt avbrytt 20 min før slutten.

De gangene eg har klaget har de stort sett vært greie(og da er det fysiske hakk og riper i plata) og eg har fått låne et annet eksemplar eller ny film(ikke penger tilbake). Men nå kjenner eg sjefen også da, så det hjelper kanskje(?).

Samtidig kom eg i prat med sjefen på den lokale utleiekiosken angående behandlingen filmene fikk hjemme hos folk. Slik det var i dag kunne han ikke regne med å leie ut et eksemplar mer en 7 til 10 ganger før plata måtte byttes ut. Og da var han nødt til å kjøpe et helt nytt og eget eksemplar. Nå glemte eg å sjekke hvor mye de betalte pr eksemplar, men dersom de maks klarer å tjene 500 kr pr plate og dette skal dekke lønn, sted, utstyr osv er det klart at marginene er små. Men da slo det meg. Hva med å lage et system for videoutleie hvor alle filmene var lagret som data på en server i butikken. Når da kunder skulle leie en film ble denne automatisk skrevet ut på en ny dvd plate som kunden kunne ta med seg hjem? Man må jo selvfølgelig passe på å ikke lage flere plater en hva man har lisens til. En løsning der kan jo være at maskinen selv sjekker hvor mange ganger ei plate har vært i bruk, og deretter blir den automatisk destruert etter 5 ganger(?) og man får låst opp en mulighet til å lage en ny kopi av akkurat det eksemplaret? Tror det hadde vært genialt :p

Lenke til kommentar

Vi leier mye på Bærum videosenter i Drammen.Hender at vi får noen filmer som ikke fungerer,selvom de er nye. Vi får alltid en film tilgode når slikt skjer,så der er servicen på topp :thumbup: .Kunnskapen deres om filmer er også imponerende,tydelig at de bruker mye tid forran skjermen.

Lenke til kommentar

Når jeg har lånt filmer som har hakket, har jeg fått et nytt eksemplar av samme filmen med hjem uten ekstra betaling. Trodde det var normalt.

Om hun kan se filmen hjemme uten hakking, og du ikke kan, så har du antagelig en dvd-spiller som leser dårlig. Kjøp ny!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Samtidig kom eg i prat med sjefen på den lokale utleiekiosken angående behandlingen filmene fikk hjemme hos folk. Slik det var i dag kunne han ikke regne med å leie ut et eksemplar mer en 7 til 10 ganger før plata måtte byttes ut. Og da var han nødt til å kjøpe et helt nytt og eget eksemplar. Nå glemte eg å sjekke hvor mye de betalte pr eksemplar, men dersom de maks klarer å tjene 500 kr pr plate og dette skal dekke lønn, sted, utstyr osv er det klart at marginene er små. Men da slo det meg. Hva med å lage et system for videoutleie hvor alle filmene var lagret som data på en server i butikken. Når da kunder skulle leie en film ble denne automatisk skrevet ut på en ny dvd plate som kunden kunne ta med seg hjem? Man må jo selvfølgelig passe på å ikke lage flere plater en hva man har lisens til. En løsning der kan jo være at maskinen selv sjekker hvor mange ganger ei plate har vært i bruk, og deretter blir den automatisk destruert etter 5 ganger(?) og man får låst opp en mulighet til å lage en ny kopi av akkurat det eksemplaret? Tror det hadde vært genialt :p

7841964[/snapback]

Jeg mener at jeg hørte et forslag om lignende løsning for utleie via nettet for noen år siden. Platene skulle legges i en spesiell (lufttett?) emballasje. Når denne ble åpnet ville dvdplaten fungere i noen få timer før den ble ubrukelig og kunne kastes.

Husker ikke detaljene i denne saken, og vet heller ikke om det ble realisert??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...